رباتیک

سلول ها , میزبان رباتها

سلول ها , میزبان رباتها - دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

یک نوع واکر توسط محققان دانشگاه آکسفورد اختراع شده است که اندازه ای سلولی دارد .نام این واکر ‘مولکولار’ است که تقریبا دیده نمیشود و نامریی است! با این اختراع رباتها وارد دنیای سلولی خواهند شد .این ربات در حال حاضر در ابتدای راه است که با توسعه ی آن انقلابی در صنعت پزشکی ایجاد خواهد کرد و شکلی متفاوت از علوم پزشکی ظاهر خواهد شد .

دانشمندان در بسیاری از کشورها در تلاش هستند تا نوعی جدید از نانو رباتها را بوجود بیاورند تا بتوانند پزشکان را در تشخیص بیماری ها کمک کند .وظیفه ی این ربات بررسی مایعات بدن است .این مایعات پیچیده همیشه در حال تغییر و تحول هستند که اگر تغییراتی خلاف طبیعت بدن در آنها رخ بدهد یعنی فرد دچار بیماری شده است .نانوبوت با بررسی این مایعات سلامتی یا بیماری فرد را گزارش خواهد کرد .

نانوبوتها بسیار کوچک هستند .برای مثال ربات مولکولار که توسط آکسفورد ساخته شده بود با چشم غیر مسلح و حتی با میکروسکوپ هم دیده نخواهند شد !

سلول ها , میزبان رباتها - دیجی اسپارک

نانوبوت برای چه کاری ساخته شده است؟

به طور کلی ایده ی نانو رباتها از آنجایی نشات گرفت که میکروسکوپ ها همه ی مناطق بدن یک فرد زنده را نمیتوانند رصد کنند .یک نانوبوت با وارد شدن در بدن به مناطقی سفر میکند که از دید میکروسکوپ خارج است .این رباتهای سلولی میتوانند کارهایی فراتر از ارسال یک گزارش ساده را انجام بدهند .آنها در آینده خواهند توانست با دشمنان داخلی بدن هم مبارزه کنند! نانوبوت در صورت مواجهه با یک باکتری, قارچ یا یک سلول سرطانی سریع دست به کار خواهد شد و دشمن را قبل از اینکه رشد کند و آسیبی ایجاد کند از پای درخواهد آورد .

نانو بوت از چه چیزی ساخته شده میشوند ؟

نانوبوتها از مولکولهای حاوی آرسنیک که شبیه پروتئین های رشته ای هستند ساخته میشوند .در گذشته نانوبوتها توسط عناصر DNA ساخته میشدند . ساختار قدیمی نانوبوت بزرگتر از یک مولکول بود که این امر باعث ایجاد محدودیتهای حرکتی برای ربات میشد .ولی اکنون با کوچکتر شدن اندازه ی نانوبوت ,محدودیت حرکتی دیگر وجود نخواهد داشت .

نانوبوت ها قادر خواهند بود به مکانهایی سفر کنند که هیچ ماشین و انسانی نخواهد توانست در انجا قدم گذارد! این یک گام بزرگ برای تشخیص و درمان زود هنگام بیماری ها خواهد بود .

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه