سخت افزار مدارهای الکترونیک

فناوری جدید Li-Fi جایگزین Wi-Fi می شود

فناوری جدید Li-Fi جایگزین Wi-Fi می شود -دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

از سال ۱۹۶۰ که لیزر اختراع شد در همه انواع برنامه های کاربردی، از کامپیوتر ها و پرینتر ها گرفته تا به فیبر نوری و جراحی به کار رفته است. اما  تا کنون هیچ لیزر نتوانسته است برای کار بر روی طیف خاصی از یک سطح، نورسفید تولید کند.

در حال حاضر، یک تیم از محققان اعلام کرده اند که موفق به ایجاد یک دستگاه شده اند که می تواند در سراسر طیف مرئی، نور سفید را تولید و منتشر کند.به طور معمول لیزر تنها می تواند یک طول موج منفرد داشته باشد، به این معنی که آنها به یک رنگ خاص از نور دست می یابند. این رنگ با ساختار نیمه هادی است که معمولا یک عنصر شیمیایی جامد و یا ترکیب بلورهای مرتب می باشد. و این همان چیزی است که وقتی ولتاژ به آن اعمال می شود به تولید نور می پردازد.

محققان با ترکیب چهار لیزر جداگانه از رنگ های مختلف قبلا توانسته اند نور سفید را که مغز انسان می تواند آن را به نور سفید پردازش کند، تولید کنند. اما تا بحال، این کار تنها بایک لیزر تولید نشده است. گروهی از محققان از دانشگاه آریزونا قادر به ایجاد یک نیمه هادی شده اند که دارای سه بخش مختلف می باشد و وقتی تحریک می شود سه رنگ قرمز، سبز، آبی را منتشر می کند که در نتیجه نور سفید را تولید می کند.

یکی از نویسندگان مقاله در مجله Nature Nanotechnology می گوید :” هدف ما این است برای رسیدن به یک قطعه نیمه هادی، که قادر باشد عملکرد لیزر را با این سه رنگ انجام دهد در یک قطعه قرار دهیم که به اندازه کافی کوچک باشد و مردم نتوانند متوجه سه رنگ موجود شوند و تنها بتوانند آن را در یک رنگ سفید مشاهده کنند. اما این کار اصلا آسان نیست”

فناوری جدید Li-Fi جایگزین Wi-Fi می شود -دیجی اسپارک

برای ایجاد این نیمه هادی دانشمندان از یک nanosheet استفاده کرده اند که تقریبا یک هزارم ضخامت یک تار موی انسان است آنها در حال تلاش برای ایجاد چندین طول موج از این نیمه هادی هستند. آنها تابحال توانسته اند رنگ قرمز و سبز را به وجود آورند اما اضافه کردن مخلوط رنگ آبی کمی دشوار تر است.

Sunay Turkdogan یکی دیگر از محققان می گوید:” برای نشان دادن نور نهایی به صورت سفید و برای اضافه کردن نور آبی به دورنگ دیگر ما دوسال است که مشغول تلاش هستیم. در نهایت با ترکیب روی، کلسیم، گوگرد، و سلنیوم به یک آلیاژ که سه طول موج جداگانه از رنگ های قرمز، سبز و آبی را به طور هم زمان تولید می کند را ساختنیم.”

محقق شدن این کار باعث می شود که لیزر به یک منبع جریان اصلی نور تبدیل شود.و با انرژی بیشتر و روشن تر می تواند جایگزین نور های ال ای دی شود. حتی می تواند مورد استفاده برای ایجاد رنگ های دقیق تر و واضح تر بر روی صفحه نمایش کامپیوتر و تلویزیون شود. علاوه بر این فن آوری در حال توسعه است که به ایجاد ارتباط بی سیم مبتنی بر نور شناخته شده است.این فناوری Li-Fi نامیده شده است که بیش از ۱۰ برابر سرعت Wi-Fi است.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۲ دیدگاه