مدارهای الکترونیک

فن خنک کننده مانیتور

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

فن خنک کننده تقریبا یک بخش اساسی در سیستمهای الکترونیکی محسوب می شود.در اینجا یک مدار ساده برای نظارت برفن خنک کننده آموزش می دهیم .این مدار بر فعالیت فن نظارت می کند و دارای یک هشدار صوتی و تصویری است . این مدار یک راه حل ثابت شده برای جلوگیری از حوادث پر هزینه ناشی از حرارت بیش از اندازه حرارت در درون دستگاه الکتیریکی شما می باشد.این مدار می تواندبرای سه قسمت فن ( سیم خنک کننده / سیم خروجی / فن دمنده ) استفاده شود.

یک فن با آداپتور سه سیم ، دوسیم برای قدرت برق و سیم سوم به طور مستقیم به خروجی وصل است این سیم به تراشه تولید پالس خروجی در طول چرخش فن وصل است. با کمک این سیم سوم، مدار نظارت می تواند چرخش را ببیند .اگر مدار نظارت هیچ پالسی (فن خاموش)دریافت نکرد و یا پالس ضعیف (دور در دقیقه بسیار کم باشد ) را ببیند با زدن زنگ به کاربرهشدار می دهد.

شماتیک

فن خنک کننده مانیتور-دیجی اسپارک

فن خنک کننده مانیتور-دیجی اسپارک

شما می توانید از این مدار تقریبا برای خنک کننده هایی که آداپتور ۳-سیم دارند استفاده کنید. با این حال برای عملکرد بهتر لازم است تغیراتی در مقاومت و خازن C1 ، R4 وC2 بدهید. در نهایت توجه داشته باشد اتصال دو سیم یکی قرمز رنگ و یکی کابل سیاه و سفید مشترک نباشد.کابل قرمز به به قطب مثبت منبع (VCC)و سیاه و سفید به قطب منفی (GND) وصل می شود.ممکن است در فن شما از رنگهای متفاوت دیگر استفاده شده باشد پس به جای استفاده از رنگ برای تشخیص عملکرد بهتر است ارتباط سیم کشی داخلی را چک کنید.معمولا رنگ زرد یا سبز در فن برای اتصال پالس خروجی (tacho) استفاده می شود.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه