قطعات الکترونیک مدارهای الکترونیک

فیبر مدار چاپی چیست؟

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

توضیح مختصری بر فیبر مدار چاپی و جنس اولیه ی آن، در ادامه با دیجی اسپارک همراه باشید.

فیبر های مدار چاپی که در کیت های آموزشی ، برد های صنعتی و یا هر دستگاه الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد ؛ دارای انواع گوناگونی هستند. ولی اصول همه ی آن ها یکی می باشد. در قسمتی از سطح این فیبر با یک ماده هادی پوشانده شده است. معمولا فیبرها یا مسی  هستند یا آلومینیومی، که اساس ساخت هرکدام تفاوتی دارد. همچنین فیبرهای مدار چاپی از تک رو تا چند لایه تولید می شوند ولی نوع معمول و پرمصرف آن ها تک رو و دو رو می باشد. در نوع تک رو فقط یک طرف سطح فیبر با مس پوشانده شده است و در نوع دو رو، هر دو سطح فیبر با مس پوشانده شده اند.

فیبر مدار چاپی از یک ورقه یا لایه ی کائوچو یا مواد مشابهی که به خوبی فشرده گردیده تشکیل شده است. سپس روی آن یک یا دو لایه نازک از مس پر می شود. هم می توان در یک طرف فیبر مسی پرس شود که به آن فیبر یکرو و هم در دوطرف فیبر مسی پرس می شود که به آن فیبر دورو می گویند.

 

به طور معمول فیبر های مدار چاپی از نوع استخوانی به رنگ قهوه ای باز یا سوخته می باشند ولی فیبرهای فایبرگلاس متفاوت اند، هم سبک تر هستند و رنگی مایل سبز دارند. بسته به نوع سفتی و ضخامت خود فیبر و جنس مس آن، نوع مرغوبیت فیبر مربوطه را می توان تعیین نمود. فیبرهای مدار چاپی در ضخامت های مختلف برای مصارف مختلف ساخته می شوند.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه