سرگرمی مدارهای الکترونیک

لمس آسودگی با کنترل از راه دور

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

دستگاههای کنترل از راه دور یا ریموت ها قرار است روز به روز زندگی را برای ما راحتر کنند. از روشن و خاموش شدن تلویزیون گرفته تا باز و بسته شدن درب ۱ تنی یک کارگاه بزرگ امروزه با یک ریموت کوچک قابل اجراست. گاهی ما نیاز داریم تا وسیله ی پرمصرف خود که در طول روز با آن زیاد سروکار داریم را مجهز به کنترل از راه دور کنیم ولی گاهی یک مشکل بزرگ سد راه می شود. “ریموت مورد نیاز ما در بازار موجود نیست” دیگر جای نگرانی نیست چون قرار است در این مقاله بیاموزیم چگونه برای وسیله ی مورد نیاز خود یک ریموت بسازیم. در ادامه پست معرفی ریموت کنترل از راه دور با مرجع تخصصی الکترونیک و رباتیک، دیجی اسپارک همراه باشید.

 


آموزش تصویری کنترل از راه دور دو کاناله ی  IR


مدارهای کنترل از راه دور، یکی از جذابترین کاردستی‌های الکترونیکی هستند. این مدارها علاوه بر اینکه مدل‌های متنوعی دارند، قابلیت استفاده عملی هم دارند. در ادامه صرفا یک مدار ساده ولی کاربردی را معرفی می‌کنیم. علت انتخاب این مدار، خلاقیت در اجرای آن توسط طراح بوده است. متاسفانه نسبت به اینکه چه شخصی آنرا طراحی کرده است. اطلاعاتی در دسترس نداریم. ولی بخش‌های مختلف آنرا در ادامه توضیح خواهیم داد. در پایان هم روش تهیه چنین مداری توضیح داده شده است.

لمس آسودگی با کنترل از راه دور ـ دیجی اسپارک

در کنترل از راه دور ۲ کاناله ی    IRبه جای فلورسنت از لامپ رشته ای استفاده شده است. این نوع کنترل از راه دور دارای  رله جامد (SSR) است که متشکل از MOC3043 OPTO-ترایاک (MOC3042) و ترایاک (به عنوان مثال: BTA16، BTA08، …) می باشد.

لمس آسودگی با کنترل از راه دور ـ دیجی اسپارک

 

اگر می خواهید از این نوع کنترل از راه دور برای کنترل چراغهای منازل مسکونی یا اداری استفاده کنید باید از مداری که آن را در شکل بالا مشاهده  می کنید استفاده نمایید.این مدار در جعبه اتصال قرار گرفته و با دریافت فرمان خاموش یا روشن اجرا می شود.

لمس آسودگی با کنترل از راه دور ـ دیجی اسپارک

 

اگر تمایل دارید از این نوع کنترل برای تلویزیون استفاده کنید برای جلوگیری از بروز مشکل بهتر است از دکمه در رنگ های مختلف استفاده نمایید مثلا برای تله تکست از رنگ قرمز استفاده کنید.

لمس آسودگی با کنترل از راه دور ـ دیجی اسپارک

برای ایجاد کنترل تایمر می توانید طبق شکل بالا عمل کنید. این کنترل دارای دو دکمه لغو و فعال سازی است. عملکرد مداری که در این پست توضیح داده شد، دقیقا با کیت کنترل از راه دور مادون قرمز برابری می‌کند. در ادامه معرفی مختصری بر این کیت خواهیم داشت.

 


معرفی کیت کنترل از راه دور مادون قرمز


کنترل از راه دور کاربردهای زیادی دارد. کیت شماره ۵۰ از محصولات دانشجو کیت، یک مدار پرکاربرد و قدیمی با تراشه ۴۰۱۳ و ترانزیستورهای منفی از نوع BC238 و یا BC548 است. مدارهای کاربردی بسیاری با این ترانزیستورها قابل طراحی هستند. هدف از نوشتن این پست، صرفا معرفی کیت کنترل از راه دور نوری بوده است. اگر علاقمند به یادگیری چنین مدارهایی هستید، پیشنهاد میشود این کیت را تهیه کرده و به کمک دفترچه راهنمای آن، مدار الکترونیکی کاملا کاربردی و جذابی را بسازید.

لمس آسودگی با کنترل از راه دور ـ دیجی اسپارک

 


وسایل مورد نیاز


کیت کنترل از راه دور (مادون قرمز)

 

در ادامه چنانچه سوالی نسبت به مدارهای مادون قرمز داشتید و یا نسبت به خرید کالا نیاز به راهنمایی داشتید، بدون تردید در بخش نظرات سوالتان را مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهم داد.

 

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۹ دیدگاه

  • با عرض سلام و خسته نباشی
    من میخام لامپ های اتاقم رو ریموت دار کنم
    اگه میشه راهنمایی کنید چطور بسازم
    یا قطعه ای که میخاد اسمش چیه
    خیلی ممنون میشم
    و اگه میشه به تلگرامم بیاید
    https://t.me/There_is_****** خیلی ممنون میشم

  • البته منظورم کنترل دوکاناله ir است که چندتا عکس بزرگ آورده اید ولی قطعات نامشخص است لیست قطعات چیست ؟ هدفت از نشان دادن جندتا عکس و توضیح چه بوده ؟ مسخره کردن مردم ؟ مردم آزار!

    • سلام .یه سوال در باره ای سی مشابه
      ای سی ۸پایه در برد کنترول از راه دور چراغ سوخته.نام و نشونی نداره.فقط زیرش یه نوشته ای هست که در قوقل سرچ کردم چیزی نیاورد.لطفا راهنمایی میکنید؟

  • یعنی چی برای تله تکس از رنگ قرمز استفاده کنید؟
    منظورتون اینه که از دکمه های رنگی تله تکس استفاده کنیم؟
    این ک جمله سختی نبود این همه توضیح دادین هیشکی نفهمید چی بود چی شد….
    کو ترمینالهایی ک لامپ بهش وصل کنیم؟
    لطفا اگ مدارتون کار میکنه و قصد آموزش دارین بیشتر وقت بزارین ب ای دیگران هم مفید باشه

    • سلام و تشکر از همراهی شما
      این پروژه‌ی معرفی شده یک مورد دم دستی هست، نیازی به ترمینال ندارد. در هر مداری که نباید از ترمینال استفاده کرد. نیازمندی‌های پروژه و مورد استفادی از مدار تعیین میکند که ترمینال وجود داشته باشد یا خیر.
      در انتهای این پست لینک خرید کیت کامل کنترل از راه دور قرار گرفته است. اگر علاقمند به یادگیری کامل هستید، کافیست از لینک معرفی شده، کیت مربوطه را خریداری کنید.