تکنولوژی رباتیک سخت افزار

ماشین خورشیدی برای اولین بار در جهان

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

نام خودرو  Immortus می باشد که خودرو نقره ای دونفره از تولیدی EVX به وسیله تکنولوژی وسیله نقلیه الکتریکی مستقر در ملبورن استرالیا راه اندازی شده است. ماشینی  آراسته به  پنل های خورشیدی با پوشش هشت مترمربع (۸۶ فوت مربع) و همچنین دارای یک باتری لیتیوم برای ذخیره انرژی بین پنج تا ۱۰ کیلو وات ساعت است. به طوری که برای نور و روشنایی ماشین بین ۵۰۰ کیلوگرم تا ۷۰۰ کیلوگرم انرژی مصرف خواهد داشت که به تنهایی از انرژی خورشیدی تامین می شود.

طبیعتا جرم و وزن ماشین بر روی قدرت ماشین موثر است. آنها به دنبال ظاهری شیک و با آیرودینامیکی سریع و قوی می باشند. یکی از بنیانگذاران و مدیر عاملان EVX  به نام Nguyen در این باره می گوید ” این خودرو نمی تواند لاستیک معمولی برای حرکت در جاده داشته باشد بلکه در آن لاستیکی خاص باید تعبیه شود و این کار مانند وسایل بازی مخصوص بچها که از خورشید نیرو می گیرند نیست بلکه برای ساخت چنین اتومبیل هایی که به تنهایی با انرژی خورشیدی کار کنند طراحی بسیار پیچیده ای وجود دارد.”

ظاهرا این ماشین با استفاده از انرژی ترکیبی بین باتری و انرژی خورشیدی قادر به رسیدن به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است ولی تنها با مصرف انرژی خورشیدی به ۸۰ کیلومتر در ساعت می رسد.

نکته بسیار جالب توجه که Nguyen گفت این است که این خودرو قادر است از انرژی خورشیدی به صورت دائمی و در یک دامنه نامحدود در زمانی که خورشید درخشان است حرکت کند و سرعت آن از ۶۰ کیلومتر در ساعت بالاتر نمی رود. این بسیار قابل ملاحظه است که می تواند در دامنه نامحدود مشغول به کار باشد. با این حال Nguyen تاکید کرده است که این ایده از فن آوری ای سلول های خورشیدی استفاده شده است.

ماشین خورشیدی برای اولین بار در جهان - دیجی اسپارک

در امروزه استفاده از تکنولوژی توسعه یافته و قابل پیشرفت خورشیدی شاید بهترین راه حل برای کنار گذاشتن سوختها فسیلی می باشد. در این ماشین با استفاده از سلول های خورشیدی پشت سرهم در عقب و جلو ماشین مقدار انرژی که لازم است تا این خودرو به حرکت در آید و با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت به طور مداوم حرکت کند استفاده شده است.

نمونه اولیه این خودرو تا اواخر سال ۲۰۱۶ ساخته خواهد شد. EVX قصد دارد یک نسخه کوچکتر از این خودرو را که حوالی یک چهارم خودرو اصلی است را در نمایشگاه مرکز کنوانسیون لاس وگاس در نوامبر ۲۰۱۵ به نمایش بگذارد. یک نمونه از وسایل نقلیه الکتریکی است و در این پروژه دانشگاه سوینبرن در ملبورن هم درگیر پروژه شده است.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه