سرگرمی مدارهای الکترونیک

مدارروشنایی برای مطالعه

مدارروشنایی برای مطالعه - دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

امروز در کارگاه عملی برای شما باز هم یک مدار بسیار ساده آموزش می دهیم . مدار با طراحی انعطاف پذیرو کوچک می تواند در مسافرت شما را همراهی کند و به صورت چراغ مطالعه برای شما نور رسانی کند. این مدار بسیار سبک است و همین باعث شده که در جابه جایی مشکلی با آن نداشته باشید. این مدار علاوه بر کتاب خواندن برای لپ تاپ و حتی ایجاد روشنایی مانند چراغ قوه به شما کمک می کند.

مدارروشنایی برای مطالعه - دیجی اسپارک

در مدار از باتری لیتیوم ۳٫۷ ولت استفاده می کنیم. این باتری همان باتری گوشی می باشد که در همه جا یافت می شود. همچنین از یک LEDسفید استفاده می شود. کل مدار را می توان در یک برد کوچک ( ۲/۵ در ۵ ) سانتی متری مونتاژ کرد. باتری هم همانطور که گفتیم یک باتری گوشی است که در همه جا قابل دسترس می باشد.وزن این مدارحدودا ۲۳ گرم است.

شماتیک مدار:

مدارروشنایی برای مطالعه - دیجی اسپارک

در بالا شماتیک مدار را مشاهده کردید. با نگاهی گذار به مدار، شما ممکن است فکر کنید که این مدار با اجزای اضافی پر شده است. در واقع این اجزا عمدا اضافه شده اند تا طراحی، قابل انعطاف باشد. می توانید حتی از یک گلدان یا چیزی که شفاف باشد استفاده کنید برای اینکه بتوانید این مدار را در آن قراردهید و شدت نور خروجی در آن را تا حدی کنترل کنید تا باعث آسیب رساندن به چشمان شما نشود.

از power mosfet (STP60NF06) نیز استفاده کردیم تا بتوانید از تعداد بیشتری از LED در این مدار استفاده کنید.توجه داشته باشید اگر از باتری لیتیومBL-5CT نوکیا استفاده کنید می تواند ۱۰۵۰mAh  جریان در ۳٫۷ ولت به شما تحویل دهد.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه