مدارهای الکترونیک

مدار تست زمان واکنش انسان با IC555

مدار تست زمان واکنش انسان با IC55 -دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

با استفاده از این مدار ساده شما میتوانید زمان واکنش یک انسان را تست کنید ! عملکرد مدار بدین صورت است که با گرفتن LED در دست در یک زمان مشخص , واکنش شما تست میشود (وقتی LED روشن شد شما باید سریع آنرا در دست بگیرید ) .

این مدار با استفاده از یک IC555 (تراشه ی زمان سنج)کار میکند .تراشه زمان‌سنج ۵۵۵ (به انگلیسی: ‎۵۵۵ timer IC) تراشه‌ای است که استفاده‌های گوناگونی در مدارات اسیلاتور، تولید پالس دارد. ۵۵۵ می‌تواند به‌عنوان تاخیر زمانی در یک مدار تایمر و همچنین به عنوان یک مدار نوسانگر یا به‌عنوان یکی از اجزا در مدار الاکلنگی استفاده گردد.

این تراشه در سال ۱۹۷۱ توسط هنس کمزیند در کمپانی Sygnetics، ساخته شد. ۵۵۵ همچنان استفاده وسیعی به خاطر استفاده آسان و قیمت پایین آن دارد. امروزه توسط شرکت‌های بسیاری در پکیج های متفاوت ساخته می‌شود. در ۲۰۰۳ پیش‌بینی شد که ۱ میلیارد از این ای سی تولید شده است.

این ای سی بسته به کمپانی تولیدکننده و پکیج ای سی می‌تواند از بیش از ۲۰ ترانزیستور، ۲ دیود و ۱۵ مقاومت بر یک چیپ سیلیسیمی بر روی یک بسته ۸ پایه دوردیفی (DIP-8) قرار می‌گیرد. انواع در دسترس شامل ۵۵۶ (یک بسته ۱۴ پایه ترکیب دو ۵۵۵ بر روی یک چیپ)، و ۵۵۸ و ۵۵۹ (هردو ۱۶ پایه ترکیب چهار ۵۵۵ با اندکی تغییر) قطعات NE555 نوع تجاری با درجه عمل‌کرد بین ۰ درجه تا ۷۰ درجه سانتیگراد، و SE555 برای استفاده نظامی در دمای کاری -۵۵ تا +۱۲۵ درجه سانتی‌گراد. این‌ها در بسته فلزی با قابلیت اطمینان بالا (بسته T) و بسته‌های ارزان پلاستیک اپوکسی (بسته v). بنابراین نام کامل آن NE555V، NE555T و SE555T خواهد بود. نام ۵۵۵ برگرفته از سه مقاومت ۵kΩ که در آن استفاده شده گرفته شده؛ اما هنس کمنزیند گفته‌است که این نام دلخواه بوده. انواع کم-توان ۵۵۵ نیز دردسترس است همچون ۷۵۵۵ و سیماس TLC555. قطعه ۷۵۵۵ تولید شد تا نویز کمتری نسبت به ۵۵۵ قدیمی به منبع تغذیه بدهد و تولیدکننده ادعا کرده‌است که در بیشتر استفاده‌ها نیازی به خازن دکاپلینگ نیست.

مدار چگونه کار میکند:

زمانی که S1 روشن باشد LED بصورت چشمک زن در هر ۱٫۵ ثانیه خاموش و روشن میشود .از انجا که واکنش انسان بیشتر از ۱۰۰ میلی ثانیه است ,گرفتن LED کاری سخت خواهد شد .با فشار دادن کلید S2 نور چراغ ثابت میشود .

شما میتوانید با تغییر R1,R2وc1 دوره ی روشن و خاموش را تغییر بدهید .

شماتیک مدار تست زمان واکنش انسان با IC555:

مدار تست زمان واکنش انسان با IC55 -دیجی اسپارک

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه