مدارهای الکترونیک

مدار حرکت سنج

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

امروز برای شما مداری را آماده کرده ام که این مدار می تواند بر حرکت افراد در راه پله و درب ورودی نظارت داشته باشد. هنگامی که شخصی در راه پله گام بر می دارد بر روی تلفن شما هشدار می آید.این زنگ آشکارساز حرکت می تواند یک فرد در حال حرکت از فاصله ۱ متر را تشخیص دهد. در این مداراز دو IR فرستنده و گیرنده و ماژول HOA1405 استفاده می کنیم . هنگامی که سنسور تشخیص اشعه IR منعکس شده است، زنگ به مدت ۲ دقیقه صدا خواهد داد. مدار را می توان برای کاربردهای مختلف از جمله سیستم های اعلام AC نیز استفاده کنید

 شماتیک مدار :

مدار حرکت سنج - دیجی اسپارک

عنصر اصلی در مدار آشکار کننده حرکت IR HOA1405 سنسور بازتابنده دوگانه است. این سنسور از دیود IR و یک فوتوترانزیستور NPN ساخته شده است. این ماژول با پوشش سیاه اشعه های نورانی را فیلتر می کند و اجازه می دهد اشعه های IR بر روی فتوترانزیستور قرار گیرد.

هنگامی که فتوترانزیستور اشعه را دریافت می کند شروع به کار می کند. در این مدار هشداردهنده از تایمر Monostable که در اطراف آی سی ۵۵۵ ساخته شده، استفاده می شود. و با کم شدن پین ۲ در ای سی این مدار، چرخه حرکت آغاز می شود.با ولتاژ تولید شده توسط R4 و C2 خروجی در آی سی برای دو دقیقه بالا می رود و در LEDنور باقی می ماند و همین باعث می شود زنگ هشداربه صدا در آید.

در حالت آماده به کار فتوترانزیستور، داخل ماژول رفلکتور دوگانه (Dual Reflector) از پایه ای که اشعه IR را نمی گیرد به صورت نیمه رسانا باقی می ماند. هنگامی که یک شخص از در وارد می شود و در مقابل ماژول قرار می گیرد اشعه IR منعکس می شود به ماشه فتوترانزیستور و پتانسیل لازم را در بدنه خود جمع آوری می کند تا بتواند زنگ هشدار را به صدا درآورد.

قطعات مورد نیاز:

مقاومت:   R1,R2 = 1k ,  R3 =470 , R4 = 100 k

خازن:  C1 = 10nf  , C2 =100mf

IC NE 555

IR sensor = HOA1405

LED

زنگ هشدار (Buzzer)

باتری ۱۲ ولت

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.