مدارهای الکترونیک

مدار ساخت لامپ کم مصرف

مدار ساخت لامپ کم مصرف
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

امروز در کارگاه عملی مداری ساده برای ایجاد یک لامپ کم مصرف برای استفاده بهینه از انرژی برق را آموزش می دهیم. این کار بسیار ساده است و شما می توانید با استفاده از LED این کار را انجام دهید و یک لامپ برای روشنایی بسازید. روشن شدن آن در مقایسه با لامپ های نئون کمی بیشتر طول می کشد. اما LED ها بهروری بالا تری دارند و دیرتر  می سوزند مخصوصا اگر از رنگ های سفید و آبی استفاده کنید.

شماتیک مدار:

 مدار ساخت لامپ کم مصرف  - دیجی اسپارک

این مدار یک مدار مستقیم به جلو است. به برق خانگی با ولتاز۲۳۰ ولت وصل می شود. در این مدار یک دیود ۱N4007 استفاده شده است. ولتاژ ایجاد شده در مدار از اتصال با دیود توسط مقاومت R1 به ولتاژ پایین کاهش می یابد. خازن C1 به عنوان یک بافر تامین کننده نوسانات به شکل موج AC برای LED ، برخی از امواج را فیلتر می کند.

مقاومت R2 برای تعیین مقدار روشنایی LED است. شما می توانید با به کار بردن یک مقاومت ۱٫۵ کیلو اهمی در مدار روشنایی مورد نیاز خود را بدست آورید.

نکته مهم: توجه داشته باشید این مدار همانطور که در بالا گفتیم و در شماتیک مدار کاملا مشخص است به برق مستقیم خانگی متصل است پس زمانی که مشغول عیب یابی این مدار هستید مواظب باشید که به برق متصل نباشد.

قطعات مورد نیاز برای ساخت مدار:

دیود :  ۱N4007

خازن :  C1=0.22

LED قرمز

مقاومت : R1=47K 1/2W      ,   R2= 1.5 k  ۱٫۲W

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۱ دیدگاه

  • سلام دنبال یه ایده هستم. ایده ساخت خودم نظرم لامپ.کم مصرف بود میخواستم نظرتونا بپرسم