مدارهای الکترونیک

مدار هشدار قطع برق

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

 مدار هشدار قطع برق بر منبع تغذیه نظارت دارد که وقتی جریان برق AC کاهش یابد و قطع شود از طریق بلندگو تعبیه شده در مدار هشدار داده می شود. فعال سازی زنگ هشدار در زمان مناسب مفید است. این مدار نشان می دهد قطع برق وجود دارد و برای بهبود وضعیت اقدام فوری نیاز است و باید منبع تغذیه جدید را جایگزین کنیم. این مدار می تواند هشدار لازم را به دستگاهی که در وضعیت بحرانی استفاده می شود داده شود مثل یک دستگاه lifecare که در یک بیمارستان نصب شده است.

شماتیک مدار:

مدار هشدار قطع برق - دیجی اسپارک

این مدار بایک باتری ۹ ولت عمل می کند و بسیار سبک وزن می باشد و می توان با خیال راحت به هر خروجی AC230V متصل شود. در وسط مدار که درواقع قلب مدار است یک آی سی LM555 استفاده شده است. این تراشه در پیکربندی به عنوان یک نوسان ساز ناپایا است.جزء مهم دیگر opto-coupler است که بدون ترانسفورماتور با قدرت زیاد استفاده می شود.انواع opto-couplerدر بازار موجود است و شاید شما هم یک آماده در خانه داشته باشید و بتوانید در این مدار از آن استفاده کنید. ولی اگر هم در دسترس ندارید می توانید خودتان به آسانی یکی بسازید.

مدار هشدار قطع برق - دیجی اسپارک

یک قطعه کوچک تخته برای برد را در نظر بگیرید و قطعات را بر روی آن لحیم کاری کنید. این قطعات باید در نزدیکی یکدیگر به هم لحیم کاری شوند و فاصله کمی بین آنها باشد. در prorotype ترکیبی از LED سفید ۵mm و یک LDR استفاده کنید. پس از ساخت و ساز این قطعه می توانید آن را در یک لوله مات مناسب قرار دهید.

مدار مستقیم به جلو است. همانطور که گفته شد، IC1 در اینجا به عنوان یک تولید کننده نا پایدار سیمی صدا با فرکانس (AF) خروجی ۱KHz به درایوهای معمولی واستاندارد بلندگو می فرستد. سوئیچینگ ناپایدارتوسط مدارات تشخیص وضعیت قدرت ساخته شده در اطراف PC1 و قطعات مربوط به آن کنترل می شود. سوئیچ S1 ( SPST) یک سوئیچ خاموش و روشناست، و LED2 قرمز رنگ ۵mmیک شاخص بصری اختیاری است.

قطعات مورد نیاز:

IC1: LM555

T1: BC547, T2: BD139

D1: 1N4007

LED1: White 5mm, LED 2: Red 5mm

R1: 100K, R2: 5mm , LDR , R3: 1K, R4: 10K , R5,R6: 4K7, R7,R8: 1K

C1,C2: 100nF, C3: 470uF/16V

S1: SPST switch

BATT: 9V battery

SPKR: Ordinary/Piezo-Speaker

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۱۲ دیدگاه