آموزش رزبری پای رزبری پای پروژه رزبری پای

آموزش نصب رزبین برد رزبری پای Raspberry Pi در ویندوز

نصب رزبین بر روی رزبری پای در ویندوز rasbian
نوشته شده توسط علیرضا قربانی

رزبری‌پای یک مینی کامپیوتر بسیار کوچک به اندازه‌ی کف دستان شما می‌باشد که به راحتی در جیبتان جا می‌شود و می‌توانید آن را  با قیمت باورنکردنی ۳۵-۴۰ دلار (حدود ۱۷۰ هزار تومان) خریداری کنید. این مینی کامپیوتر را می‌توانید به وسیله کابل HDMI و یا AV به مانیتور و یا تلویزیون خانگی متصل کنید. بر روی برد رزبری پای ۲ و ۳ تعداد ۴ عدد پورت USB تعبیه شده است. با این پورت‌ها امکان استفاده از موس ، کیبورد ،‌فلش ، دانگل وای‌فای و  … را خواهید داشت. همچنین به وسیله‌ی پورت اترنت قرار گرفته بر این روی برد امکان اتصال به اینترنت هم فراهم است. حتی رزبری پای Raspberry pi را از راه دور کنترل کنید. به وسیله‌ی برد رزبری پای قدرتمند و ارزانی که در اخیتار دارید می‌توانید مدیاسنتر خانگی‌ ، اینترنت رادیویی و سرور NAS را با قیمتی بیسیار پایین راه‌اندازی کنید. قبل از شروع  هر کاری با رزبری می‌بایست بر روی آن سیستم عامل مخصوص را نصب و کانفیگ‌های مختص به آن را انجام دهیم. در این پست قصد داریم طریق نصب سیستم عامل رزبین که در حال حاضر محبوب ترین سیستم عامل برای رزبری پای محسوب می‌شود. در سیستم‌ عامل ویندوز را به شما‌ آموزش دهیم. همچنین می‌توانید آموزش نصب رزبین بر روی رزبری‌ پای در سیستم عامل گنو/لینوکس را در لینک زیر مشاهده کنید. آموزش نصب رزبین برای رزبری پای ۲ در سیستم عامل گنو/لینوکس

 


ملزومات مورد نیاز


درسته که رزبری پای یک  کامپیوتر تقریبا کامل است ولی به هر حال برای راه‌اندازی  نیاز به وسایل جانبی دارد که خدمتتون معرفی می‌کنم:

  • مانیتوری که از پورت HDMI پشتیبانی کند و اگر هم مانیتور شما همچین قابلیتی ندارد می‌توانید از مبدل vga به HDMI  استفاده کنید که ما در این آموزش برای بهره بردن از رزولوشن بیشتر و کیفیت تصویر بهتر از مانیتوری با پشتیبانی از پورت HDMI استفاده می‌کنیم.
  • کابل HDMI
  • یک عدد SD کارد کلاس ۱۰ که از نظر حافظه می‌تواند بین ۴ الی ۳۲ گیگ باشد. بنده میکرو SD با ظرفیت ۸ گیگ پیشنهاد میکنم چون ۴ گیگ پس از نصب رزبین فضای کمی برای نصب برنامه‌های جانبی در اختیار شما قرار می‌دهد و بالای ۸ گیگ هم فقط برای موارد خاص استفاده می‌شود.
  • موس و کیبورد USB :تمام موس و کیبورد‌های استاندار توسط رزبری‌پای پشتیبانی می‌شود.موس و کیبورد وایرلس برای من جواب دادن ولی توصیه میشود که در صورتی که اولین بار است که تجربه‌ی استفاده از رزبری را دارید  ، از تجهیزات وایرلس استفاده نکیند و بگذارید بعد از اولین بوت از آن‌ها استفاده کنید.
  • یک عدد کابل اترنت: هر کابل اترنت استانداری را می‌توانید استفاده کنید و مدل‌های مختلف با هم تفاوتی ندارند.
  • یک عدد آداپتور ۵ ولت ۲۰۰۰ میلی آمپر : البته می توانید از شارژر اسمارت فون هایی که دارای خروجی حداقل ۷۰۰ میلی آمپر هم هستند استفاده کنید.

 

 


نصب سیستم عامل رزبین


شما می توانید بر روی رزبری‌پای خود تمام سیستم‌ عامل‌هایی که بنیاد رزبری‌پای پشتیبانی می‌کند نظیر نوبز ، رزبین ، اوبونتو ماته ،  ویندوز IOT  و … را نصب کنید.  که همانطور که گفته شد در این آموزش ما از سیستم عامل رزبین استفاده می‌کنیم/ رزبین یک سیتسم عامل گنو/لینوکس است که از توزیع محبوب دبیان به عنوان پایه یا Base استفاده می‌کند . رزبین در حال حاضر محبوب ترین سیستم عامل برای رزبری پای محسوب می‌شود و خود بنیاد نیز بیشترین تمرکز خود را بر روی این سیستم عامل قرار داده است.

 


مرحله اول: آماده سازی SD کارد


اولین کاری که باید انجام دهید ، آماده سازی  میکرو SD می باشد. این آماده سازی شامل فرمت کردن  SD کارد   و رایت کردن فایل ایمیج سیستم عامل رزبین  بر روی SD کارد می‌باشد.برای اینکه بتوانیم SD کارد را به بهترین نحو فرمت کنیم از نرم افزار  SD formatter استفاده می‌کنیم. این نرم‌افزار را از لینک زیر دانلود و سپس نصب نمایید. دانلود نرم افزار  SD formatter پس از نصب نرم افزار ، میکرو SD را داخل رایانه قرار دهید و سپس نرم  افزار SD formatter را اجرا کنید.در منوی کشویی Drive لیست تمامی فلش داریو و SD کار‌های متصل به کامپیوتر موجود می‌باشد که شما باید SD مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس برای در اختیار گرفتن تمای فضای SD کارد بر روی option کلیک کنید و در پنجره باز شده format size adjustment را بر روی on تنظیم کنید. بر روی ok کلیک کنید و در نهایت نیز format را انتخاب نمایید.

 


مرحله دوم: دانلود سیستم‌ عامل رزبین


  • آخرین نسخه‌ی سیستم عامل رزبین ویرایش جسی را از سایت بنیاد رزبری دانلود کنید و سپس آن را از حالت فشرده خارج نموده تا به  فایلی با پسوند .img   برسید.
  • اکنون باید فایل سیستم عامل که دارای پسوند .img می‌باشد را بر روی SD کارد رایت کنید که ما برای این کار از نرم افزار win32DiskImager استفاده می‌کنیم. این نرم افزار را دانلود و نصب کنید.
  • exe را که قبلا آن را دانلود کردید اجرا کنید ( در ویندوز ۷ ، ۸ و ۱۰ بر روی Win32DiskImager.exe راست کلیک کنید و سپس  Run as Administrator را انتخاب کنید.)
  • اگر SD کارد شما به صورت خودکار توسط برنامه شناخته نشد ، در سمت راست برنامه ، منوی کشویی “device ” را‌ باز کنید و سپس SD خود را انتخاب کنید.

نصب رزبین بر روی رزبری پای - raspbian raspberry pi

 

  •  در قسمت image file  برنامه ، بر روی آیکن کوچک پوشه کلیک کنید و سپس فایل سیستم عامل رزبینی  که قبلا آن را دانلود و از حالت فشرده خارج کرده بودید ، انتخاب  کنید . ( این فایل دارای پسوند .img   می باشد)

نصب رزبین بر روی رزبری پای - raspbian raspberry pi

  •  اکنون بر روی دکمه write کلیک کنید و منتظر بمانید تا عملیات رایت کردن سیستم عامل رزبین بر روی SD انجام شود. پس از پایان یافتن با کلیک راست کردن بر روی SD در my computer و انتخاب گزینه safely eject می توانید SD را از رایانه جدا کنید .هم اکنون سیستم عامل شما حاضر است و می بایست SD را درون اسلات برد رزبری قرار دهید.

نصب رزبین بر روی رزبری پای - raspbian raspberry pi


مرحله سوم: راه اندازی


اتصالات تجهزات جانبی مانند موس و کیبورد به رزبری‌پای بسیار ساده می‌باشد و نیاز به آموزش خاصی ندارند.برای شروع کابل HMDI  را از رزبری به مانیتور متصل می‌کنیم.اگر مانیتور شما دارای ورودی آنالوگ می‌باشد  جک مرتبط با تصویر را به جک تصویر مانیتور و جک ۳٫۵ میلی متری مرتبط با صدا را به جک اسپیکر ها متصل کنید.اگر هم قصد دارید رزبری را به اینترنت متصل کنید ، به وسیله ی یک کابل لن رزبری را به روتر و یا مودم خود وصل کنید. در اخر باید یک عدد آداپتور ۵ ولت با حداقل جریان خروجی ۷۰۰ میلی آمپر را به رزبری متصل کنید.اگر آداپتوری با این مشخصات در دسترس ندارید می توانید از شارژر اسمارت فون ها استفاده کنید. پس از متصل کردن آداپتور به پورت مینی USB  ، چراغ پاور بر روی رزبری روشن می شود و رزبری شروع به بوت شدن می کند. اولین بوت مقداری زمان می برد چون زمان بیشتری برای ساخت دایرکتوری ها برای اولین بار نیاز دارد تا سیستم عامل کاملا آماده شود.

 


مرحله چهار: کانفیگ کردن رزبری


پس از اولین بوتمی توانید رزبری خود را  کانفیگ کنید .برای مثال پسوورد  یا نام کاربری را تعویض کنید و یا اینکه پروتکل‌های I2c  یا spi  را فعال کنید. برای این منظور باید از قسمت MENU  وارد preferences شوید و raspberry pi configuration  را انتخاب کنید. با باز شدن پنجره‌‌ی کانفیگ می‌توانید تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کنید و سپس بر روی OK کلیک کنید.دقت داشته باشید که پس هر بار کانفیگ ، پیغامی به عنوان rebot  رزبری دریافت می‌کنید که حتما باید با آن موافقت کنید تا تنظیمات مورد نظر شما اعمال شود. در صورتی که در هر یک از مراحل کار  با درخواست یوزرنیم یا پسوورد مواجه شدید  می‌بایست از پسوورد و یوزر نیم  پیش فرض رزبری استفاده کنید:

 

Username: pi
Password: raspberry

 

 

اکنون تمام مراحل به پایان رسیده است و سیستم عال رزبین بر روی رزبری شما قابل استفاده می‌باشد. پیشنهاد می‌کنم پس از نصب حتما پس زیر را هم مطالعه کنید. کارهایی که بعد از نصب رزبین بر روی رزبری پای ۲ باید انجام دهید. چنانچه در مراحل راه اندازی و انجام این پروژه با مشکل مواجه شدید، بدون هیچ نگرانی در انتهای همین پست، به صورت ثبت نظر سوالتان را مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد. همچنین اگر ایرادی در کدها و یا مراحل اجرایی وجود دارند می‌توانید از همین طریق اطلاع رسانی کنید.

 

 

درباره نویسنده

علیرضا قربانی

علیرضا قربانی هستم دانشجوی مهندسی پزشکی. چیزهای خیلی زیادی رو در دنیا دوست دارم. یک گیک هستم و یشه گفت یک هکر. نه به معنی دزدی پسورد و ایمیل مردم. به معنی عشق به دونستن و عشق به تحقیق درباره خیلی از چیزهایی که می بینم و می‌شنوم. اگر بخوام علاقه‌مندی‌ درجه یکم رو نام ببرم میتونم بگم برنامه نویسی و بعد از اون امبدد سیستم ها.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۱۲۶ دیدگاه

  • سلام
    من برد raspberrypib3 رو به مانیتور وصل کردم ولی بوت شدن کامل انجام نمیشه .در مرحله آخر متوقف میشه.
    در حالی که با LCD این مشکل رو نداره.
    لطفا راهنمایی بفرمایید.

    • با سلام و درود
      بوت شدن رزبری پای ربطی به مانیتور ندارد. البته دقت داشته باشید که اگر از پورت HDMI استفاده میکنید.، باید قبل از اتصال جریان برق به برد رزبری پای اتصال HDMI بر قرار باشد.

    • بله میشه
      noobs رو دانلود کنید و خودش وقتی بالا میاد سیستم عاملیا که دانلود کرده رو (با انتخاب شما) بارگذاری میکنه و با هر کدوم دوست داشتید میتونید رزبری رو بوت کنید.

  • سلام من هرکاری کردم با فرمت FAT 32 فایل .IMG رایت نمیشد ولی وقتی فرمت رو رویNTFS تغییر دادم مشکل حل شد در صورتی که همه آموزش ها فرمت FAT 32 شاید به خاطر این باشه که این آپدیت رزبین ۴٫۸گیگ حجمش؟؟؟

    • با سلام
      ضمن تشکر از توجه شما، در این خصوص بنده به صورت عملی تست نکرده‌ام. از دیگر کاربران که پاسخ این سوال را می‌دانند تقاضا دارم تا در این بحث شرکت کنند.

  • سلام
    من همه این مراحل را انجام دادم
    ولی فقط یه محیط شبیه ترمینال واسم میاره
    ولی محیط گرافیکی را نمیاره
    ممنون میشم راهنمای کنید

  • با سلام
    من مانیتوریی که ورودی HDMI داشته باشد را ندارم آیا می توانم رزبری ام را به پورت HDMI ستاپ باکس متصل نمایم؟
    آیا اگر این کار را بکنم رزبری خراب خواهد شد
    با تشکر

    • با سلام و تشکر از شما
      در این صورت از مبدل HDMI به پورت VGA با هر پورت دیگری که مانیتور شما پشتیبانی می‌کند، وصل کنید. در خصوص اتصال به HDMI ستاب باکس، باز هم تصویر نخواهید داشت.

  • با سلام
    آیا می توانم از جک ۳٫۵m.m روی رزبری پای به عنوان خروجی تصویر رویی تلوزیون های قدیمی استفاده کنم؟
    با تشکر

  • با سلام
    من رزبری را با استفاده از کابل av تلوزیون و جک ۳٫۵m.m راه اندازی کردم و کامل هم کار می کند اما به محیط دسکتاپ دسترسی ندارم ولی به محیط کد نویسی کاملا دسترسی دارم و می توان روی آن کد زد.
    لطفا راهنمایی کنید چگونه باید دسکتاپ را راه اندازی کنم؟
    اگر باید سیستم عامل جدیدی دانلود کنم لطفا لینک آن را هم برایم ارسال بفرمایید.
    با تشکر

    • سلام مجدد
      دقت داشته باشید که نسخه لایت مخصوص کد نویسی و کارهای اجرایی خاص می‌باشد. در این نسخه دسکتاپ ندارید. پیشنهاد می‌کنم برای انجام سریع‌تر نسخه معمولی را دانلود بفرمایید و نصب کنید.

  • با سلام
    من پس از نصب محیط دسکتاپ با چند مشکل مواجه ام:
    ۱-وقتی که میخواهم یکسری کار ها را انجام دهم ناگهان ریبوت می شود و حتی بعضی اوقات در راه اندازی مجدد سیستم عامل مشکل دارد و باید سیم تغذیه آن را چند بار بکشم و وصل نمایم تا مجددا راه اندازی شود
    ۲-وقتی که می خواهم رزولشن را تغییر بدهم از من در خواست می کند تا آن را ریبوت کنم وقتی که ریبوت می کنم سیستم عامل دیگر بالا نمی آید و مجبور شدم چند بار سیستم عامل را روی مموری اش بریزم آیا این مشکل حل خواهد شد؟ چون من نمیتوانم هر بار سیستم عامل را روی مموری بریزم
    ۳- از طریق وای فای نیز به اینترنت وصل نمی شود و با خطای بار گیری مواجه می شوم
    ۴- برخی اوقات نیز هنگ می کند و به هیچ عنوان باز نمیشود و مجبورم تغذیه را قطع کنم این اتفاق بسیار برای من رخ می دهد
    بسیار ممنون خواهم شد اگر که من را راهنمایی بفرمایید
    با تشکر.

  • با سلام
    لطفا بفرمایید که روش overclock در رزبری پای چگونه است زیرا من هر موقع که گزینه ی overclock را می زنم می گوید که این overclock pi نمیشود علت چیست؟
    با تشکر

    • سلام مجدد
      به نظر میرسد در حال حاضر فایل سیستم عامل شما مشکل دارد، پیشنهاد میشود تا رفع شدن مشکل قبلی از Overclock استفاده نکنید. همچنین این قابلیت به صورت معمول اجبار به استفاده ندارد.

  • با سلام
    آیا منظورتان SD formatter و win 32 disk imager است؟
    بله از imager استفاده کرده ام ولی از
    SD formatter استفاده نکرده ام
    با تشکر

    • سلام مجدد
      خب دیگه اگر مموری درست فرمت نشوند، باعث بروز چنین مشکلاتی خواهد شد. لطفا از نو و طبق همین آموش سیستم عامل را نصب کنید. همچنین بفرمایید که از چه مدل Micro SD استفاده می‌کنید.

  • با سلام
    من کاری رو که گفتید انجام دادم ولی دو مشکل دارد:
    ۱-من در برنامه SD formatter هیچ گزینه ایی به نام آپشن پیدا نکرده ام و فقط گزینه format را زدم تا رم را فرمت کند
    ۲- الان سیستم عامل را وقتی می خواهم بوت کنم اصلا راه اندازی نمی شود ودر چند گزینه faield می نویسد و هرگز وارد صفحه دسکتاپ نمی شود
    با تشکر

    • سلام مجدد
      شما پس از رایت کردن سیستم عامل روی مموری، کافیست آن را داخل برد رزبری پای قرار داده، سپس در اولین بار که جریان برق وصل می‌شود مدتی زمان میبرد تا فایل Boot رایت شود. که میبایست در این مدت کاملا جریان برق با توان کافی به برد برسد. در غیر این صورت با چنین اروری مواجه می‌شوید.

  • با سلام
    سیستم عامل من اصلا بوت نمی شود فقط در چند خط error می دهد و وارد صفحه دسکتاپ نمی شود وقتی هم که سیم تغذیه را تعویض می کنم یک علامت رعد و برق (شبیه خدای زئوس) گوشه صفحه چشمک می زند
    با تشکر

  • سلام من میخوام از طریق شبکه به رزبری متصل بشوم. و از طریق SSH به آن ریموت بزنم. وقتی آدرس آی پی رزبری را در نرم افزار PUTTY وارد میکنم خطای connection refused میاید. از طریق ریموت دسکتاپ هم نشد. فایروال هم خاموشه. لطفا راهنمایی کنید.

  • سلام خسته نباشید.می خواستم بگم واسه منبع تغذیه رزبری پای ، میشه از یک پاوربانک با خروجی ۱ آمپر استفاده کرد؟

  • سلام خسته نباشید، ممنون از آموزش هاتون، ببخشید من NOOBS رو دانلود کردم ولی وقتی ectract ش میکنم یه فایل ساده ست و .img نیست، چیکار باید بکنم؟

    • با سلام و تشکر از شما
      در حقیقت نوبز همینطور است، شما کلیه فایل‌هایی که پس از Extract دریافت کرده‌اید را در فایل SD Card کپی کنید. سپس داخل رزبری پای قرار دهید. دقت داشته باشید که نوبز به تنهایی سیستم عامل نیست بلکه روشی برای نصب ساده دیگر سیستم عامل‌ها است. پس از اجرا موارد را از همین طریق اطلاع رسانی کنید.

    • سلام
      احتمالا سیستم عامل به درستی رایت نشده است. اگر مشکل برطرف نشد با یک میکرو SD دیگر تست کنید و نتیجه را از همین طریق اعلام نمایید.

  • من هرچی گفتید رو مو به مو نجام دادم رزبری پای رو زدم به تلوزیون اما چیزی نمی اید من چهل دقیقه است منتظرم اما هیچی نشده رزبری من مدل a است.

  • سلام خسته نباشید من هر چی گفتید انجام دادم اما تلویزیونون هیچی نشون نمی ده من چهل قیقه است منتظرم رزبری من مدل A است.

    • با سلام
      لطفا اطلاعات دقیق‌تری ارایه دهید. سیستم عامل چیست؟ مموری مورد استفاده چیست؟ تغذیه و نوع برد رزبری پای و وضعیت چراغ‌ها پس از اتصال تغذیه را اعلام بفرمایید.

    • با سلام
      جریان بسیار کمی به برد داده‌اید. از آداپتور قوی تر استفاده کنید. همچنین ابتدا اتصالات تصویر را برقرار کنید و سپس جریان برقی را به برد بدهید. سپس نتیجه را از همین طریق اعلام کنید. درضمن رزبری پای مدل A مربوط به چند سال پیش است. البته اگر مدل را درست اعلام کرده باشید.

  • سلام
    من تمامی مراحل رو پیش رفتم وقتی رزبری رو به اداپتور و ال سی دی وصل میکنم ارور
    ۲٫۰۷۱۶۱۶ under voltage detected 0*000050005
    نشون میده

    • با سلام
      بسیار کار غلطی می‌‎باشد. ممکن است برد آسیب دیده باشد. ولی از آنجایی که برد رزبری پای Raspberry Pi سخت افزار قدرتمندی دارد، این احتمال وجود نخواهد داشت.

  • با سلام
    برای ریبوت سیستم بعد از یک زمان مشخص (مثلا اینکه هر ۸ساعت ریبوت شه ) باید از چه کامندی استفاده کنیم؟
    یا در فولدر etc و فایل lightdm باید چه تغییری انجام بشه؟

    • با سلام
      برای این منظور می‌بایست از Crontab استفاده کنید. ابتدا با دستور sudo apt-get install gnome-schedule برنامه گرافیکی gnome-schedule را نصب کنید. سپس از طریق این نرم افزار مورد درخواستی را زمان بندی و اجرا کنید. سپس نتیجه را از همین طریق اعلام بفرمایید.

  • سلام میشه یک رزبری پای نام ببرید که قیمتش ۱۷۰هزار تومن باشه اصلا همچین قیمتی داخل ایران یا داخل مشهد وجود داره؟

    • با سلام
      در گذشته باتوجه به قیمت ارز، در همین حدود قیمت بود. ولی در حال حاضر قیمت ها متفاوت می‌باشد.

  • با سلام
    شما برای رزبری پای مدل a چه سیستم عاملی و چه جریانی را پیشنهاد می کنید؟
    ایا نسخه ی ۲۰۱۸-۰۴-۱۸-raspbian خوب است یا نسخه ی پایین تر می خواد اگه نسخه پایین تر میخواد لینک را می ذارید

    • با سلام ورژن های جدید Rasbian بر روی این مدل قابل اجرا نیست و بایستی از ورژن های قدیمی استفاده کنید. در ادامه ورژن قدیمی را قرار میدهم، دقت کنید که این لینک توسط تیم فنی تست نشده است.

      raspbian/images/raspbian-2015-05-07

  • با سلام
    شما برای رزبری پای مدل a چه سیستم عاملی و چه جریانی را پیشنهاد می کنید؟
    ایا نسخه ی ۲۰۱۸-۰۴-۱۸-raspbian خوب است یا نسخه ی پایین تر می خواد اگه نسخه پایین تر میخواد لینک را می ذارید
    منظور من رزبری پای مدل ۱ A هست.

  • به یکی از سوال های من جواب نداده اید
    چه جریانی برای برد رزبری پای ۱ مدل a نیاز است و باید استفاده کرد؟

      • با سلام
        یعنی من می خوام از یک کیبورد و ماوس و یک دانگل وای فای استفاده کنم باید اداپتور ۵ ولت ۲٫۵ امپر بگیرم یا همان ۲ امپر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
        و یکی سوال دیگه::
        هر دانگل وای فای برای رزبری پای جواب میده یا برند به خصوصی است؟؟؟؟؟
        باتشکر.

  • سلامی دوباره
    این لینکی که شما قرارداده اید من دانلود کردن هنگام اکسترکت کردن فایل اررو می ده
    از این سایتی که شما معرفی کرده اید رزبین های قبلی را دانلود کنم؟؟؟؟؟؟؟

      • این لینکی که خانم پوربلورچیان گذاشتن
        raspbian/images/raspbian-2015-05-07
        این لینک من بعد از دانلود می خوام فایل شفرده را اکسترکت کنم ارور می دهد حالا اکسرکت نمی شده تا نصب و ریختن سیستم عامل لطفا یک لینک رزبین مناسب برای رزبری پای ۱ a معرفی کنید با تشکر از شما

        • سلام مجدد
          برد شما از مدل‌های اولیه رزبری پای است. ممکن است روند اجرا و نصب سیستم عامل متفاوت باشد. متاسفانه بنده در حال حاضر این برد را ندارم که بتوانم دقیق‌تر بررسی کنم.

          • سلام
            مشکل دانلود حل شد فقط ایا نسخه ۲۰۱۲-۱۰-۲۸ مناسب است؟
            بعد شما گفتید منبع تغذیه ۲ امپر استفاده کنم شما مطمعن هستید چون روی دفترچه اش نوشته:
            this produck shall only be connected to an external power suooly rated at 5v dc and maximum current of 500-700ma for model a and 700-1200mA for model b and external power suply used with raspberry-pi shall comply with
            relevant and applicablein the country of intended use
            باتشکر از پاسخ دادن زود شما

  • سلام
    من هم مثل اقای ارمان رسپری پای ۱ a دارم
    من هم سوالم اینه مه توی دفترچه نوشته ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلی امپر جریان و ۵ ولت
    اما شما می گویید که ۲ امپر
    حال ما کدام یک را خریداری کنیم؟؟؟؟

    • با سلام
      مشکلی بوجود نمی‌آید. دقت داشته باشید که این مدل از برد رزبری پای بسیار قدیمی است و دیگر تولید نمی‌شود. وجود توان آمپری بیشتر در منبع تغذیه مشکلی در خصوص کارکرد برد نخواهد داشت.

  • سلام
    اقا من یک اداپتور مخصوصی که تو دانشجو کیت بود(سامسونگ)از شهر خودم با همان مشخصات گرفتم
    سیستم عامل رزبین ۲۰۱۲/۱۰/۲۸ را دانلود کردم و در رم ۸ گیگ کلاس ۱۰ رایت کردم و گذاشتم داخل رزبری و بعد هم کابل hdmi را زدم با بعد تغذیه را زدم اما فقط چراغ قرمز روشن است و نمایشگر هم چیزی نشون نمیده خیلی هم صبر کردم.
    به نظر شما مشکل از چیست؟
    ایا برد سوخته من(رزبری پای ۱ a ) سوخته؟

    • با سلام
      کاربر گرامی به این روش امکان رسیدگی به مشکل شما وجود ندارد. برد رزبری پای A1 بیش از ۳ سال است که تولید نمی‌شود. ممکن است مشکل شما به مواردی مختلفی ختم شود.

  • سلام
    اقا من یک اداپتور مخصوصی که تو دانشجو کیت بود(سامسونگ)از شهر خودم با همان مشخصات گرفتم
    سیستم عامل رزبین ۲۰۱۲/۱۰/۲۸ را دانلود کردم و در رم ۸ گیگ کلاس ۱۰ رایت کردم و گذاشتم داخل رزبری و بعد هم کابل hdmi را زدم با بعد تغذیه را زدم اما فقط چراغ قرمز روشن است و نمایشگر هم چیزی نشون نمیده خیلی هم صبر کردم.
    به نظر شما مشکل از چیست؟
    ایا برد سوخته من(رزبری پای ۱ a ) سوخته؟

  • سلام از اداپتور ۵ ولت ۲ امپر استفاده میکنم
    از لینکی که شما گذاشتید از نسخه ی ۲۰۱۳/۹/۹ را دانلود کردم و بیشتر نسخه های قبلی اش را همه را دانه دانه نصب کردم اما یکی از سیستم عامل ها بالا نیامد
    از مانیتور و تبدیل استاده کردم چند باری هم از تلویزیون اما نتیجه نداد و هیچ تصوصری نشاد داده نشد. فقط گاهی که به تلویزیون متصل می کنم بخش hdmi از رنگ خاکستری به رنگ ابی تغییر رنگ می دهد (یعنی میفهمد که دستگاهی متصلشده) اما تصویری نشان داده نمی شود وضعیت چراغ ها هم چراغ قرمز روشن اما چراغ سبز خاموش است.
    با تشکر فراوان .

  • سلام
    من تمام این رو کار هارو مو به مو انجام دادم چند بار هم باروش های مختلف انجام دادم ولی چرا atc (سبز)روشن نمیشه لطفا کمک کنید خسته شدم آنقدر امتحان کردم

  • سلام
    ببخشید من کار هارو مو به مو انجام دادم چند بارهم تست کردم ولی چراغ ACT سبز روشن نمیشه
    لطفا کمک کنید خسته شدم

  • سلام خسته نباشید
    من سیستم عامل WINDOWS 10 IOT CORE رو بر روی رم ۸ گیگ برند VICOMAN از طریق برنامه رسمی مایکروسافت ریختم ولی برای بار اول که خواستم بوتش کنم خیلی طولانی شد و بعد هم خطای از دست رفتن اطلاعات رو داد و از اون موقع دیگه رم رو به هیچ روشی نمیتونم فرمت کنم و خطای WRITE PEROTECTION میده و الان رم به سه پارتیشن تقسیم شده یک قسمت ویندوز ۱۰ و یک قسمت هم مخصوص رزبین و یک فضای محدود دیگه ام هست میخواستم بپرسم راهی میشناسید بشه مشکل رم رو حل کرد؟؟؟

    • با سلام
      کاربر گرامی این آموزش مربوط به نصب سیستم عامل رزبین می‌باشد. سیستم عامل Windows IoT Core دردرسرهای خاصی برای راه اندازی دارد. در حال حاضر امکان رسیدگی به این مورد وجود ندارد.

  • سلام
    من برد رزبری پی ۴ دارم و مراحل فوق را انجام دادم ولی نه ال سی دی و نه منیتور سیگنالی ندارم چراغ قرمز و سبز همزمان روشن است دو پرت میکرو اچ دی ام ای رو چک کردم روی دو مونیتور متفاوت

    • با سلام
      روش نصب برای برد رزبری پای ۴ با روش این آموزش یکسان است. وضعیتی که شرح دادید، مشکلی با سیستم عامل ندارد. موارد به پورت تغذیه Type C و پورت Micro HDMI مرتبط می‌باشند. این دو مورد را تست کنید و نتیجه را از همین طریق اطلاع هید.

  • سلام. ممنون از مطالب مفیدتون
    برای مرحله‌ی ۳ که راه اندازی هست. من مانیتور مخصوص برد رزبری پای رو روش وصل کردم و کارت SD رو هم که درونش قرار دادم و به شارژ وصل کردم برد رو. همینطور کابل اترنت هم وصل کردم و به لپ تاپ وصل کردم.اما مانیتور یک صفحه ی سفید رو نشون میده و صفحه ای برای تنظیمات نمیاد.اگر ممکنه بفرمایید مشکل چی میتونه باشه؟

  • سلام خدا قوت میشه به ریزبری پای بازی نصب کرد باتشکر فراوان لطفاً زود جوابمو بدید عجله دارم؟

  • با سلام خدمت دوستان من چند دستگاه raspbery pi 4 4 g uk خریداری کردم که فقط رو یکی از اینا سیستم عامل نصب شدو تصویرش بالا میاد روی دستگاه های دیگه همون فلش و میزارم تصویرش بالا نیم یاد و سیستم بوتت نمیشه شرکتی که از اون خریدم میگه زدین سوزوندین خواستم ببینم هنگام نصب سیستم که فقط فلش و جابجا کردم چجوری میسوزه

  • با خوندن اون قیمتی که اول متن نوشته شده حس اصحاب کهف بهم دست داد ! ۳۵ تا ۴۰ دلار معادل ۱۷۰ هزار تومن

  • سلام وقت بخیر من رزبری پای ۳ دارم ولی وقتی میرم تو سایت سیستم عامل دانلود کنم کلی لینک مختلف هست من رزبین رو میخوام که فرمودین ۴ گیگ حجمش هست میشه لطفا راهنمایی کنید یا لینکش رو مستقیم قرار بدین