مدارهای الکترونیک نرم افزار

نصب کارت گرافیک روی سیستم

کارت گرافیک یکی از ابزارهای لازم برای تماشای تصاویر٬ فیلم‌ها٬ بازی و جست وجوی صفحات وب است. اگر شما ازآن دسته افرادی هستید که زیاد بازی می‌کنید و همیشه با آخرین نسخه بازی‌ها همگام هستید ممکن است کارت گرافیک قبلی پاسخگو نباشد واحتمالا به یک کارت گرافیک وحافظه بالاتری برای بازی کردن واستفاده از کیفیت مطلوب نیاز خواهید داشت که به RAM بالاتری هم نیاز دارد. در ادامه در دیجی اسپارک به چگونگی نصب کارت گرافیک روی سیستم شما خواهیم پرداخت.

 قبل از شروع

 ابتدا از سازگاری کارت گرافیک با تمامی قطعات سیستم خود مطمئن شوید. سپس از پشت کیس دکمه پاور را خاموش وکابل را از آن جدا کنید.

نصب کارت گرافیک روی سیستم

نصب کارت گرافیک روی سیستم| دیجی اسپارک

نصب کارت گرافیک روی سیستم

نصب کارت گرافیک روی سیستم| دیجی اسپارک

 ولی درمواقعی که دکمه پاور خاموش ولی کابل متصل است برای جلوگیری از جریان الکتریسته ساکن نیازبه دستکش و کفش چوبی دارید.

 سپس از سازگاری قطعات مثل مادر بورد با کارت گرافیک مطمئن شوید زیرا کارت گرافیک‌های جدید همگی روی اسلات  PCI-E نصب می‌شوند. واگر سیستم شما یک سیستم قدیمی باشد احتمالا شکاف PCI-Express را بر روی مادربورد خود نداشته باشید و به جای آن، شکاف AGP را مشاهده کنید.

 نصب کارت بر روی مادربورد

اگر یک محافظ فلزی در بخش پشتی کیس و درست روبه‌روی شکاف PCI-E قرار دارد، سعی کنید آن را جدا نمایید تا در ادامه‌ی کار مشکلی نداشته باشید. البته پیچ‌های بسته شده را نیز باز کنید ولی آنها را دور نیندازید چرا که در ادامه، به آنها نیاز داریم. توجه داشته باشید که بسیاری از کارت‌های گرافیک جدید به قدری ضخیم هستند که ممکن است به اندازه‌ی دو شکاف، جا اشغال نمایند، پس شاید مجبور باشید یکی دیگر از محافظ‌ های فلزی را از پشت کیس جدا نمایید.

کارت گرافیک را با شکاف روی مادربورد، روی یک خط قرار داده و با دقت، آنها را با هم جفت نمایید.

نصب کارت گرافیک روی سیستم

نصب کارت گرافیک روی سیستم| دیجی اسپارک

وقتی که مطمئن شدید که به درستی کارت را روی مادربورد نگه داشته‌اید، قسمت بالایی آن را با کمی فشار به داخل مادربورد فشار دهید تا جا بیفتد.

دراین مرحله کمی دقت باید داشته باشید زیرا اگر کارت گرافیک به درستی روی مادر بورد قرار نگیرد و با فشار وارد شود ممکن است کارت گرافیک شما آسیب ببیند. بنابراین بعد از این که کارت گرافیک را وارد مادر بورد کردید پیچ‌های کارت گرافیگ باید روی قسمت پشتی کیس قرار گیرند. با استفاده از پیچ‌هایی که قبلا آن هارا باز کردید حالا کارت گرافیک را با پشت کیس محکم کنید تا در هنگام جابجایی و حرکت کارت گرافیک شما جابجا نشود.

نصب کارت گرافیک روی سیستم

نصب کارت گرافیک روی سیستم| دیجی اسپارک

بسیاری از کارت گرافیک ها به مقدار برق بیشتری از آنچه مادر بورد برای آن ها تامین می کند نیاز دارند. اگر کارت گرافیک شما هم از این گونه کارت های گرافیک می باشد، باید یک کابل ۶-پین و یا ۸-پین را به آن وصل نمایید. این کابل به صورت جداگانه با کارت گرافیک و یا مادربورد وجود ندارد. این کابل، به پاور شما متصل شده است که ممکن است قبلا از آن، برای کارت گرافیک قبلی خود استفاده کرده باشید و یا حتی اگر قبلا کارت گرافیک نداشته‌ اید و از گرافیک ‌های مجتمع استفاده می کردید ممکن است ازآن کابل استفاده ای نکرده باشید.

 پس از تهیه کابل متناسب با اندازه کارت گرافیک ٬ آن را درون کارت گرافیک قرار دهید. شاید این کابل یک گیره هم داشته باشد که بستگی به مدل پاور و شرکت سازنده‌ دارد، پس به گیره‌ی آن نیز دقت کنید و سعی کنید تا کابل را به درستی جا بزنید.

نصب کارت گرافیک روی سیستم

نصب کارت گرافیک روی سیستم| دیجی اسپارک

نصب درایور

 پس ازاین که کارت گرافیگ خود را روی مادر بورد نصب کردید نیازبه معرفی آن کارت به سیستم دارید. پس برای نصب درایور سیستم به سایت  AMDو Nvidia مراجعه کنید. با توجه به سیستم عامل شما درایور مورد نیاز برای استفاده شناسایی و برای نصب در اختیارشما قرار خواهد گرفت.

 پس از نصب درایور سیستم شما به طور خودکار ریست شده و مجددا راه اندازی ومورد استفاده قرار خواهد گرفت. به این ترتیب سیستم عامل شما با کارت گرافیک جدید آماده برای استفاده می باشد.

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه