گنو/لینوکس

نصب Bower و Grunt در اوبونتو

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

دوستان توسعه دهنده وب با این دو ابزار آشنایی دارند. Bower یک ابزار مدیریت بسته برای توسعه فرانت‌اند و Grunt یک ابزار برای اجرای تسک‌های خودکار بر پایه جاوا اسکریپت است.

مبحث این مطلب مربوط به چگونگی نصب این دو ابزار بر روی سیستم عامل لینوکس اوبونتو خواهد بود، پس از بحث معرفی این دو ابزار، عبور می‌کنیم و فرض را بر این قرار می‌دهیم که شما با این دو ابزار آشنایی دارید.

هر دو این ابزارها وابسته به Node.js هستند به همین علت در مرحله اول می‌بایست آن را بر روی سیستم نصب کنیم، از آنجا که آخرین نسخه در مخزن رسمی اوبونتو موجود نیست، می بایست برای نصب آن از طریق یک مخزن PPA اقدام کنیم. برای این کار دستورات زیر را به ترتیب در ترمینال لینوکس خود وارد نمایید.

sudo add-apt-repository ppa:chris-lea/node.js
sudo apt-get update
sudo apt-get install nodejs

بر خلاف مخزن رسمی، با نصب نسخه موجود در مخزن PPA، نیاز به نصب جداگانه ابزار مدیریت بسته ها در Node.js، یعنی npm نخواهید داشت. در صورتی که مایل هستید بسته‌ها را در نصب گلوبال بدون sudo نصب کنید، با استفاده از دستور زیر مسیر نصب بسته‌ها را تغییر دهید.

npm config set prefix ~/.npm

سپس برای دسترسی پکیج‌ها تحت شل کد زیر را به انتهای فایل .bashrc در پوشه کاربر خودتان اضافه کنید.

export PATH="$PATH:$HOME/.npm/bin"

npm-logo

از آنجایی که Bower برای نصب پکیج‌ها از Git استفاده می‌کند نصب این ابزار بر روی سیستم شما نیاز مورد نیاز است، پس در صورت عدم نصب بودن آن، از دستور زیر برای نصب آن استفاده نمایید.

sudo apt-get install git

اگر مراحل بالا را بدون مشکل پشت سر گذاشته باشید، در مرحله بعد از طریق دستور زیر می‌توانید Bower را بر روی سیستم نصب کنید.

npm install -g bower

آخرین مرحله، مرحله نصب Grunt است، که برای نصب آن باید دستور زیر را مشابه دستورات قبلی در ترمینال لینوکس خودتان وارد نمایید.

npm install -g grunt-cli

از bower و grunt در سیستم خود لذت ببرید. و نظرات خود را با دیجی اسپارک در میان بگذارید.

 

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه