تکنولوژی

پنجره مجازی با کینکت

kinect - digispark
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

پس از معرفی کینکت (Kinect) در نوامبر سال ۲۰۱۰ توسط شرکت مایکروسافت آرزوهای بسیاری به وقوع پیوست و در قبال آن ایده‌های جدیدی هم شکل گرفت. در اصل این گجت برای ایکس باکس ارائه شده بود. به کاربران این اجازه را می‌داد که بدون هیچ کنسولی بازی کنند. موفقیت و محبوبیت این گجت بسیار فراتر از انتظار بیل گیتس بود. این گجت از یک دوربین و دو عدد سنسور تشکیل شده است. دو عدد سنسور جهت تشخیص عمق و یک دوربین آر.جی.بی (RGB) جهت تشخیص حرکات انسان در آن قرار دارد. پس از انتشار این گجت توسط مایکروسافت شرکت‌ها و برنامه نویس‌های مختلفی از سراسر دنیا کار روی ایده‌های خود را شروع کردند.

 

هر روز در اخبار آی تی و صفحات اینترنت اپلیکیشن‌ها و فعالیت‌های جدیدی را با کینکت مشاهده می‌کردیم. یکی در ربات‌های تجسس‌گر استفاده کرده بود و یکی در کارهای پزشکی و یکی در کار با کامپیوتر و تبلت، به عنوان مثال یک بیمارستان در کانادا به نام سانی بروک، برای کمک به پزشکان در حین عمل جراحی از کینکت استفاده کرد. به این روش که گاهی در حین عمل نیاز می‌شود که عکس‌های پزشکی شخص را مورد بررسی قرار دهند، خب بدیهی است باید از کنار تخت دور شوند و به اتاق دیگری بروند و تصاویر را یا به صورت فیزیکی یا روی کامپیوتر ببینند. پس از آن بایستی دوباره مراحل شستو شو و استریل شدن را انجام بدهند. از این رو با استفاده از کینکت و اپلیکیشن مربوطه همان جا تصاویر را می‌توانند مرور کنند. با این روش زمان هم از دست نمی‌رود.

 

در تصویر زیر می بینیم که چطور پزشک در اتاق عمل عکس را مرور می‌کند.

 

kinect in sergery - دیجی اسپارک

استفاده از کینکت در اتاق عمل

 

یکی از گجت‌هایی که به کمک کینکت طراحی شده و به نظر من بسیار کار آمد می‌باشد پنجره مجازی است. این گجت توسط شرکت رشنال کرفت طراحی شده البته این شرکت قبل‌ها پنجره‌های مجازی تولید می‌کرده است. با این شعار که بیدار شدن هر روز در جای تکراری، خسته کننده است. پس از معرفی کینکت این شرکت طی برنامه‌ای ساده موفق به طراحی پنجره مجازی فوق العاده جذاب‌تر از مدل‌های قبلی‌اش شد.

 

پنجره مجازی با کینکت - دیجی اسپارک

پنجره مجازی با کینکت – دیجی اسپارک

 

با قرار دادن کینکت هنگامی که شخصی جلوی پنجره مجازی قرار می‌گیرد کینکت زاویه‌ی دیدش را متوجه می‌شود و تصویر نمایش داده شده را حرکت می‌دهد. با این روش این حس بوجود می‌آید که از یک پنجره واقعی در حال تماشای منظره‌ی بیرون هستید. نکته جالب دیگر اینکه سرعت پردازش این گجت هم شما را شگفت زده خواهد کرد و لازم نیست فقط جلوی آن بایستید بلکه چنانچه در حال عبور از جلوی آن باشید با همان سرعت شما زاویه‌ی تصویر هم عوض می‌شود. در ضمن این تصاویر به صورت زنده هستند و با کیفیت بسیار بالا از مکان‌های متفاوت تصویر برداری شده و هر وقت از چشم انداز خانه تان خسته شدید می‌توانید آن را عوض کنید.

 

پنجره مجازی با کینکت- دیجی اسپارک

پنجره مجازی با کینکت – دیجی اسپارک

 

برای آشنایی بیشتر با این گجت فیلم زیر را ببینید.

 

[advanced_iframe securitykey=”355da9b1daf6a615cc55b91130b5d7f8b997ce0c” src=”http://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/CVuYB/vt/frame” allowFullScreen=”true” webkitallowfullscreen=”true” mozallowfullscreen=”true” height=”360″ width=”640″]

 

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه