مدارهای الکترونیک

چگونه دیمر اتوماتیک لامپ بسازیم؟

چگونه دیمر اتوماتیک لامپ بسازیم؟ - دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

 تا به حال حتما برایتان پیش آمده که نیاز به کنترل نور لامپ داشته باشید، مثلا نور چراغ مطالعه و یا نور لامپ اتاق، یا زمان کار با هویه نیاز داشتید که گرمای آن را کنترل کنید، و شاید بخواهید سرعت یک موتور الکتریکی را تغییر دهید؛ شما با یک عدد دیمر یا فیتیله برقی می تواند این کار را انجام دهید. این مدار دیمر اتوماتیک لامپ را برای شما آماده کرده ایم که با ساخت این مدار میتوانید بصورت خودکار سطح ولتاژ خروجی را کنترل کنید.

عملکرد این مدار به صورتی است که وقتی کلید ۱ قطع است، خازن ۱ به آرامی شارژ شده و وقتی که ولتاژ خازن به ۶/۰ رسید؛ ترانزیستور شماره یک شروع به کار کرده و لامپ روشن می شود. اگر ولتاژ خازن بالاتر نرود، ترانزیستور ۱ ولتاژ بیشتری را به سمت لامپ هدایت کرده و روشنایی بیشتر می شود.

وقتی نور لامپ بیشتر شود؛ کاهش مقاومت دیود تابع نور(LDR) باعٍث فعال شدن تریستور(SCR)  یا کلید یکسو کننده سیلیکونی میشود. این سازوکار باعث می شود که روشنایی بطور خودکار کم شود و لامپ تا زمانی که از ولتاژ خازن تغذیه می شود خاموش نشود؛ و این امر تا زمانی که خازن کاملا خالی شود،به آرامی صورت می گیرد.

نمای شماتیک مدار

چگونه دیمر اتوماتیک لامپ بسازیم؟ - دیجی اسپارک

پتانسیومتر ۲ باید به گونه ایی تنظیم شود که ولتاژ آند دیود ۱ روی ۷/۰ ولت باشد؛ و زمانی که اینگونه باشد، ولتاژ خازن در حال آماده به کار حدود ۵/۰ ولت خواهد بود که این به معنای خاموشی لامپ است.

 هرگز از انواع دیود موجود در بازار برای دیود ۱ استفاده نکنید و فقط از دیود سیگنال سیلیکونی شماره ۱N4148 استفاده کنید.

 برای ساخت این مدار احتیاط کنید، چرا که این مدار با برق ۲۲۰ ولت کار میکند.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۷ دیدگاه

  • سلام و خسته نباشید بنده یک مدار دیمر دیجیتال با آردوینو نانو درست کردم اما به هیچ وجه کار نمیده
    مدار و دستورات آردوینو هم از این سایت گرفتم
    http://Www.Instructables.Com/Id/Arduino-Controlled-Light-Dimmer-The-Circuit/
    لطفا اگه این مدار یا دستورات و یا برد آردوینویی که انتخاب کردم مشکل داره بهم بگید تا مشکلش را برطرف کنم ممنونم از سایت خوب و عالیتون…

    • با سلام
      ضمن تشکر از توجه شما، بسیار عالی در زمینه این مدار نمیتوانیم پاسخ قطعی ارایه دهیم. به هر حال چون مدار باید PCB طراحی و بسته شود، نیاز به بررسی سخت افزاری است. از این رو اگر در مورد برنامه نویسی مشکلی وجود دارد، میتوانید مورد را ارسال کنید.

  • سلام
    با تشکر از آموزشتون
    ببخشید من میخواستم برای دستشویی و کنترل فن و چراغ از تایمر و سنسور استفاده کنم
    به این صورت که سنسور تو کار ۱۴۰ درجه شخص رو ابتدا سنس میکنه و بعد فن و چراغ روشن میشه و تایمر زمان بیشتری رو نسبت به سنسور به ما میده حالا میخواستم ببینم با این دیمر میشه روشن شدن چراغ رو به آرومی کنترل کرد در هنگام ورود و خروج که مجدد سنسور شخص رو سنس کرد به آرامی برق خاموش بشه و هواکش هم که جداگانه از تایمر برق داره و مثلا ۱۰ دقیقه بعد خاموش بشه
    الان میخوام ببینم دیمری که به آرامی اتومات روشن خاموش کنه میشه به سنسور در کنار تایمر متصل کرد؟
    ممنون.

    • با سلام
      برای این منظور پیشنهاد بنده استفاده از آردوینو یا Nodemcu می‌باشد. کلیه این موارد را به سادگی می‌توانید از سمت سرور و یا موبایل اپلیکیشن کنترل کنید.

  • این مدار آرام روشن و آرام خاموش کننده است و دیمر نمی باشد. ضمنا LDR نیز ربطی به نور لامپ ندارد و در اینجا نوعی اپتوکوپلر است تا خطر برق گرفتگی را کاهش دهد.