رباتیک سرگرمی

چگونه یک ربات بسازیم؟ درس اول

How-to-creat-a-robot-digispark
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

در این سری از آموزش‌های ۱۰ قسمته، می‌آموزید که چگونه یک ربات را بسازید. این آموزش برای کسانی مناسب است که تمایل به شروع کار در رباتیک و درک اولیه‌ای از واژه‌هایی همچون: ولتاژ، جریان، موتور و سنسور دارند. اگرچه ممکن است این بسیار پایه‎‌ای به نظر برسد، اما حتی افرادی با تجربه قبلی در رابطه با ساختمان ربات می‌توانند اطلاعات مفیدی در مورد روش کلی ساخت یک ربات بدست آورند. در ادامه با دیجی اسپارک همراه باشید.

ربات Robot چیست؟

تعاریف بسیاری از ربات وجود دارد اما هیچ تعریف کلی‌ای نمی توان برای آن بیان کرد. با این حال ما تعریف خود را از ربات بیان می‌کنیم:

ربات: یک دستگاه الکترومکانیکی است که قادر به واکنش در راه های مختلف به محیط پیرامون خود می باشد. این بدان معنی است که یک توستر، لامپ و یا یک ماشین نمی توانند به عنوان یک ربات بحساب بیایند چون به هیچ طریق درکی از محیط اطراف خود ندارند. از سوی دیگر یک جاروبرقی که می تواند در اطراف اتاق حرکت کند و یا یک صفحه خورشیدی که در جست و جوی خورشید می باشد، می توان به عنوان یک سیستم رباتیک در نظر گرفت. همچنین مهم است که توجه داشته باشید، ربات هایی که در جنگ ربات ها نمایان می شوند و یا هر دستگاه کنترل از راه دور تحت این تعریف قرار نمی گیرد و بیشتر نزدیک به یک ماشین کنترل از راه دور پیچیده تر هستند. اگرچه این تعریف بسیار کلی است، اما ممکن است نیاز به تغییر آن در آینده داشته باشیم تا با آخرین پیشرفت در این زمینه هماهنگ باشد.

 

شروع ساخت ربات

در این بخش از آموزش در نظر گرفته شده است که شما را از طریق توضیح کامل مراحل ساخت یک ربات متحرک، راهنمایی کند. به طور کلی ۱۰ درس وجود دارد که هر درس شما را از طریق معرفی یک مرحله از ساخت ربات متحرک راهنمایی می کند و در پایان شما را قادر خواهند ساخت تا ربات دلخواه خود را به منظور انجام هدفی به انتخاب خودتان، بسازید. درس ها به گونه ای در نظر گرفته شده اند که باید آن ها را یکی پس از دیگری بخوانید و با توجه به اطلاعات بدست آمده شروع به ساختن کنید.

 

مرحله اول:

در گام اول شما باید مشخص کنید که ربات شما چه کاری قرار است انجام دهد (یعنی به طور کلی هدف ربات شما چه می باشد). ربات ها را می توان در بیشتر وضعیت ها استفاده کرد و در درجه اول به عنوان کمک دهنده به انسان ها در راه های مختلف در نظر گرفته میشوند. اگر شما از انچه که از ربات خود می خواهید مطمئن نیستید و یا بسادگی می خواهید که بر روی وظایف خاصی تمرکز کنید، در اینجا تعدادی ایده را به شما معرفی می‌کنیم.

دانش و آموزش

برای ساخت ربات های پیچیده تر، بیشتر متخصصان و علاقه مندان، از دانش بدست آمده هنگام ساخت ربات های قبلی استفاده می کنند. به جای ساخت یک ربات شما می توانید یاد بگیرید که چگونه با استفاده از اجزای منحصر به فرد، “کتابخانه دانش” خود را برای انجام یک طراحی بزرگترو پیچیده تر در آینده، بسازید.

سرگرمی و مصاحبت

ساخت یک ربات به خودی خود سرگرم کننده و هیجان انگیز است. رباتیک شامل جنبه های بسیاری از جمله مهندسی (مکانیک، برق، کامپیوتر) ، علوم (ریاضیات، فیزیک) و هنر(زیبایی شناسی) می باشد و کاربران آزاد هستند که از تخیل خود استفاده کنند. سرگرم کردن دیگران با خلاقیت خود (مخصوصا اگر آن ها کاربر پسند و تعاملی هستند) به دیگران کمک می کند تا به این زمینه علاقه مند شوند.

مسابقات و رقابت ها

رقابت ها سبب می شوند که پروژه برای طراحی راهنمایی های لازم را دریافت کند. آن ها همچنین ربات شما را در دسته ربات های هم رده اش قرار داده و طراحی ومهارت های ساخت و ساز شما را مورد امتحان قرار می دهند. اگرچه اکثر مسابقات برای دانش آموزان ( ابتدائی تا دانشگاه ) می باشد، اما مسابقات آزادی هم وجود دارد که در آن بزرگسالان و متخصصان در آن با هم به طور یکسان به رقابت می پردازند.

فرم زندگی خودکار

انسان ها نوآوران و سازندگان طبیعی هستند. نوآوری بزرگ بعدی که به منظور توسعه یک فرم کاملا مستقل خواهد بود، منجرمی شود در توانایی و حتی خلاقیت، با خود ما رقابت کرده و یا از ما جلو بیفتد. این هدف هم اکنون در گام های کوچک توسط سازمان های پژوهشی و متخصصان در حال انجام است.

وظایف خانگی و یا حرفه ای

ربات های خانگی به مردم کمک می کنند که از وظایف ناخوشایند و یا خطرناک خانگی رها شوند و به آن ها آزادی و امنیت بیشتری می دهند. ربات های حرفه ای و خدمه در انواع برنامه های کاربردی در محل کار استفاده می شوند، در عموم، محیط های خطرناک، مکان هایی مانند اعماق دریا، میادین جنگ و فضا. علاوه بر این ما از این ربات ها در کارهایی مانند تمیز کردن، نظارت، بازرسی، تعمیر و نگه داری و کارهای دستی ای که خطرناک، غیر ممکن و یا غیرقابل قبول می باشند، استفاده می کنیم. ربات های حرفه ای و خدمه اغلب از ربات های خانگی، داناتر، نیرومند تر و اغلب گران تر می باشند و برای استفاده حرفه ای یا تجاری مناسب تر هستند.

امنیت و نظارت

ربات های متحرک برای مناطقی بکار می روند که انسان ها نمی توانند و یا نباید بروند. ربات ها با اندازه های مختلف (با کنترل از راه دور، نیمه مستقل و یا کاملا مستقل) انتخاب های مناسبی برای اینگونه وظایف هستند.

 

در بخش بعدی آموزش ساخت ربات به انتخاب بسترهای نرم افزاری رباتیک میپردازیم. شما می‌توانید سوالاتتان را از طریق ثبت کامنت در انتهای همین پست مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ سوال شما را ارسال می‌کنم.

 

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۱۰ دیدگاه