رباتیک

کفش ربات برای معلولین

کفش ربات برای معلولین-دیجی اسپارت
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

به تازگی یک شرکت تولید کننده محصولات پزشکی در اروپا و در شهر کپنهاگ از نوعی پای مصنوعی رو نمایی کرده است که با ذهن انسان کنترل می‌شود. محققان این پروژه  نشان دادند که بیماران می‌توانند به خوبی  این پای رباتیک را همانند انسان‌های سالم فقط با قدرت فکرشان کنترل کنند.

بر خلاف پاهای مصنوعی که قبلا ساخته شده است، در ساخت این کفش ربات برای معلولین از سنسورهایی استفاده شده است؛ که بدون استفاده از هیچ کامپیوتر خارجی، فقط با ذهن انسان در ارتباط است و فرمان میگیرد. معمولا استفاده از تکنولوژی کاشت سنسور نیازمند به پیوند بافت عصبی از دیگر اندام بدن به بافت مورد نظر است، در صورتی که سازندگان این پای مصنوعی هوشمند ادعا می کنند که ساخت این پای مصنوعی بدون هیچگونه پیوند از بافت عصبی است و تنها با استفاده از سنسورهای کاشته شده کار می کند.

چگونگی کار کفش ربات برای معلولین:

پای مصنوعی با بهره گیری از حس گرهایی که در ساختار آن گذاشته شده است، و حس گر هایی که در پوست کار گذاشته شده، به شخص اجازه می دهد با فکر کردن به پای خود آن را حرکت دهد. وقتی شما می‌خواهید یکی از اندام‌هایتان را تکان دهید، مغز سیگنال هایی را به عضلات می‌فرستد و عضلات منقبض می‌شوند. از این رو دانشمندان با قرار دادن سنسورهایی در عضلات و ماهیچه ها دقیقاً همین اتفاق را شبیه سازی کرده اند، به این صورت که ماهیچه‌ها به کمک سنسورها قادر به دریافت سیگنال‌های مغز می‌شوند و این سیگنال‌ها به سمت اندام مصنوعی فرستاده می‌شوند؛ در نتیجه اندام مصنوعی آنطور حرکت میکند که مغز بیمار فرمان داده است.

برای کاشت این سنسورها نیاز به یک  عمل جراحی  ۱۵ دقیقه ای است و فقط باید یک برش یک سانتیمتری در اندام بیمار ایجاد شود، البته اگر سنسورها آسیب نبینند دیگر نیازی به تعویض آنها نیست. از این فناوری نیز میتوان در سایر اعضای بدن استفاده کرد، اما این امر نیازمند تمرکز جداگانه ی کاربر بر روی هر عضو است.

سازندگان این پای مصنوعی که به نام Proprio معروف شده است، امیدوارند تا بتواند سایر اندام‌ها را هم به این روش طراحی کنند و بسازند، و همینطور مشکل دریافت و انتقال حس را نیز در نسل های بعدی تولیداتشان برطرف کنند.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه