تکنولوژی

کلید اصلی سوخت وساز بدن

کلید اصلی سوخت وساز بدن
نوشته شده توسط آزاده مختاری

در دیجی اسپارک از مطالب مختلفی سخن گفتیم و امروز به معرفی کلید اصلی سوخت وساز بدن می پردازیم. اگر نگاهی به افراد پیرامون خود داشته باشیم بسیاری افراد را می بینیم که از مشکل چاقی رنج می برند و در پی فعالیت های متعدد کاهش وزن اتفاق نمی افتد و به قول خودشان ارثی است اما مشکل تجمع چربی از کجا نشات می گیرد و راهکار اصلی ان چیست را نمی دانند.

با تلاش فراوان محققان دانشگاه هاروارد و MIT  یکی از مهم ترین مکانیسم های سوخت و ساز بدن که در DNA مخفی شده است را کشف کرده اند. این مکانیسم که ” کلید اصلی سوخت و ساز ” نامیده می شود بخشی از یک مسیر ژنتیکی است که به نظر محققان که چگونگی پردازش لیپید ها در بدن وذخیره شدن آن ها به عنوان چربی و یا سوختن آن ها به عنوان منبع انرژی را تنظیم می نماید و می تواند یک راه حل برای مهار مکانیزم چاقی برای افرادی که دچار چاقی ژنتیکی هستند ارائه دهد.

کلید اصلی سوخت وساز بدن

کلید اصلی سوخت وساز بدن| دیجی اسپارک

با مطالعه بر روی یک ناحیه ی ژنی به نام FTO که با چاقی مرتبط باشد این تیم کار خود را آغاز کرده اند. آزمایشات قبلی تلاش کرده اند تا FTO را با کنترل اشتها در مغز، ارتباط دهند اما گروه هاروارد وMIT به نتایجی مبنی بر تاثیر این ژن بر روی چربی سوزی دست یافته اند.

محققان با مطالعه ی ژن ها در آزمایشگاه دریافتند که دو نوع ژن کم کار و پر کار داریم که هر کدام تاثیرهای متفاوتی در میزان ذخیره چربی دارند. و از هر کدام از این مناطق گزارشات جداگانه ای تهیه کردند و دریافتند که نسخه های پرکارتر FTO ، دوژن متمایز به نام IRX3 و  IRX5 را فعال می نمایند. که خاصیت ذخیره چربی بیشتری دارد.

با جایگزین کردن یک اسید آمینه ی تک در ژن FTOمحققان قادر به غیر فعال سازی IRX3 و IRX5 در آزمایشگاه شدند. که این امر باعث افزایش سوخت وسازسلولی و افزایش سوختن انرژی و کاهش ذخیره ی لیپید به صورت چربی می شود. این ژن ها می تواند ابزار مهمی برای مقابله با چاقی در آینده باشد که توسط عوامل محیطی و ژنتیکی ایجاد می شود.

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه