رباتیک

کوچکترین پهپاد جیبی تاشو

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

یک هواپیمای تاشوی جیبی که بهصورت خودکار بر اساس قوانین اوریگامی در هنگام پرواز از هم باز می‌شود و در چندثانیه پرواز میکند این پهپاد لقب کوچکترین پهپاد را با خود یدک میکشد.

اندازه این هواپیما به اندازه کف دست میباشد و این برای عکاسانی که از مشکل کمبود فضا و همچنین به پرواز در آوردن پهپاد ها بزرگ رنج میبرند بسیار مفید است. همچنین محققانی که به جاهای کوچک و تنگ رفته و کاوش میکنند نیز میتوانند به راحتی از این پهپاد استفاده کنند.

از ویژگی‌های این پهپاد فقط این نیست که در جیب شما جا میگیرد. این پرنده میتواند در نیم ثانیه به صورت خودکار از هم باز شود یکی از پروفسور های سوییسی که در این پروژه شرکت داشته میگوید : کافی است این پهپاد را از جیب خود بیرون آورده و موتور های آن را روشن کنید؛ آماده ی پرواز است. وقتی این پهپاد در حال استفاده نیست بازوهای آنکه ترمیبی از فایبرگلاس و پلی استر می‌باشند کاملاً جمع شده و به نوعی از آسیب دیدنشان هم جلوگیری میشود. وقتی آن را روشن کنید نیروی ایجاد شده توسط موتور ها باعث باز شدن بازو ها از هم می‌شود و سپس آهنربا های تعبیه شده در محل خم شدن بازو ها این بازو هارا محکم در سر جای خود نگه خواهند داشت. برای پایدار شدن یک پهپاد و همچنین پرواز آن در یک نقطه ثابت نیاز است تا دو عدد از موتور های آن خلاف جهت دوتای دیگر چرخش کنند. محقق این پروژه میگوید در ابتدا تمام موتور های این پهپاد در یک جهت میچرخند و پس از اینکه سنور آن‌ها تشخیص داد که بازو ها کاملاً باز شده‌اند موتور ها شروع به گردش مخصوص پهپاد ها کرده و دوتای آن‌ها خلاف دوتای دیگری میچرخند. تمام این عملیات تنها در ۵۰ میلی ثانیه اتفاق خواهد افتاد و پس از آن پهپاد آماده پرواز است.

foldable-drone

این پهپاد تنها ۳۶ گرم وزن دارد و هنگامی که کاملاً باز شده است فضایی برابر ۱۶۰*۱۶۰*۳۵ میلیمتر را آشغال میکند. و در هنگام بسته بودن بازو ها فضای اشغالی به ۵۸*۵۸*۳۵ میلیمتر کاهش پیدا میکند.

طراحی این پهپاد ساده است اما محققان و طراحان آن میگویند بازوها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کمترین لرزش و تنش را در هنگام پرواز داشته باشند که این باعث پایدار تر شدن پهپاد و فرمان پذیری خوب آن میشود. همچنین بازوهای تولید شده از پلی استر و فایبرگلس نیز به کم شدن هرچه بیشتر وزن پهپاد کمک شایانی میکند.

این نسخه از پهپاد باید با دست بسته شود ولی نگرا نباشید تنها ۱۰ ثانیه طول میکشد تا بازو های آن را ببندید و در جیب خود قرار دهید. طراحان این پهپاد هم‌اکنون در حال طراحی مدلی از این پرنده هستند که بازوهای آن به صورت خودکار بسته شوند. همچنین نسخه بعدی آن قرار است سبک‌تر نیز باشد و امکانات جدید تری داشته باشد.

در زیر ویدئوی معرفی این پهپاد آمده است.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۴ دیدگاه

  • این با حال تره
    باشگاه خبرنگاران: صنعت هواپیماهای بدون سرنشین با شتاب و سرعتی باورنکردنی رشد و پیشرفت می‌کند و این ربات‌ها‌ در شاخه‌ها و حوزه‌های مختلفی از علوم وارد می‌شوند و با به خدمت گرفتن فناوری‌های نوین،کاربردهای خاص و گسترده‌ای می‌یابند.

    در آخرین نمونه از این پهبادها،یک ربات پرنده بسیار کوچک به نام Wallet Drone روی سایت Indiegogo عرضه شده است که مجموع دِرون و کنترلر آن به اندازه یک اسمارت‌فون بوده و در جیب جا می‌شوند.

    این مینی کوادکوپتر طوری طراحی شده است که به همراه کنترلر و داک مخصوص به راحتی قابل حمل باشد و بتوان آن را با خود به هرکجا برد و استفاده کرد.

    Wallet Drone کوچک‌ترین ربات پرنده دنیا با چهار سانتی‌متر طول در چهار سانتی‌متر عرض‌ ( ۱٫۵۷ اینچ در ۱٫۵۷ اینچ) و ارتفاع ۱٫۷۵ سانتی‌متر (۰٫۵ اینچ) است.یعنی از یک گوشی اسمارت‌فون بسیار کوچک‌تر است.دستگاه کنترل از راه دور و داک این دِرون نیز زیاد بزرگ نیست و فقط ۱۰٫۷۵ سانتی‌متر در ۸٫۵ سانتی‌متر با ارتفاع ۲٫۸ سانتی‌متر است.