امروزه با توجه به آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی استفاده از سوخت های غیر فسیلی می تواند به اقتصاد جوامع شهری در کاهش هزینه ها وآلودگی ها شهرها کمک کند و همچنین برای حمل ونقل عمومی استفاده از خودروهایی با این سوخت بسیار مفید می تواند باشد.
تویوتا و Hino Motors دوتا از شرکت های اتوبوس های سلول سوختی، آزمایش پروژهی مشترک اتوبوسهای سلول سوختی را در توکیوی ژاپن آغاز کردهاند. این آزمایش اولیه که در جادههای عمومی مرکز شهر انجام شد، قرار است به برنامهی ارزیابی و بهبود تکنولوژی تویوتا پیش از عرضهی نهایی کمک کند. تا از این طریق بتوانند به رفع نواقص وتکمیل آن بپردازند.
در تعدادی دیگر از شهرهای جهان نیز استفاده و ازمایش از اتوبوسهایی با سوختهای غیرفسیلی انجام شده است. لندن و گوتنبرگ شاهد افزوده شدن اتوبوسهای الکتریکی به وسایل حملونقل خود بوده است درحالی که اتوبوسهای سوخت هیدروژنی نیز از سال ۲۰۰۹ وارد سیستم حملونقل شهرهای هامبورگ و شمال شرقی چین شدهاند.
قدرت اتوبوس Toyota-Hino، از سیستم سلول سوختی تویوتا که برای استفاده در Toyota Mirai طراحی شده بود، تامین میشود. همچنین برای مواقع ضروری که برق قطع می شود نیز تدابیری اندیشیده اند که از منبع تغذیه خارجی استفاده کنند.
این سیستم مجهز به به دو سلول سوختی و موتورهایی در کنار هشت مخزن هیدروژن پرفشار خود است که میتوانند ۴۸۰ لیتر هیدروژن را ذخیره نمایند. خروجی قدرت ماکزیمم این اتوبوس ۱۱۴ کیلووات در هر دو واحد میباشد. که این شرکت ها امیدوارند این اتوبوس ها بتوانند اولین اتوبوس های سوختی متناسب با محیط زیست در جهان باشند.