Digispark-meeting

جم‌شیم – جلسه دورهمی اسپارکرها

جلسات جم‌شیم، به منظور تعامل و تبادل نظر کارشناسان حوزه الکترونیک، رباتیک و اینترنت اشیا ایده پردازی شده است. این جلسات توسط اروند طباطبایی برگزار و هدایت می‌شوند. در این صفحه گزارش از جلسات جم‌شیم منتشر می‌شوند. حضور در این جلسات برای همگی رایگان است. اطلاع رسانی برای جلسات از طریق صفحه اینستاگرام صورت می‌گیرد. در جلسات جم‌شیم اسپارکرها کاربران علاقمند این فرصت را دارند تا خودشان را به جامعه کاربری نشان دهند. با انتشار تجربه و دانش فنی‌شان به دیگر کاربران فارسی زبان کمک کنند. همچنین نقشی در ارتقا سطح سواد علمی کشور داشته باشند.

 

تاریخ برگزاری هفتمین جلسه دورهمی: ———

مدت زمان : ۲ ساعتثبت نام در کارگاه کاربردی آردوینو - دیجی اسپارک

ساعت برگزاری: ۱۸ – ۲۰

مکان برگزاری: تهران

ظرفیت: حداکثر ۶۰ نفر

میزبان: اروند طباطبایی

سخنران: اروند طباطبایی و هر جلسه یک مهمان متخصص

مخاطبان: اسپارکرها (کاربران سایت دیجی اسپارک)

هدف: شبکه سازی در حوزه IoT و آشنایی با سخت افزارها و فناوری‌های مرتبط

 


جلسه سوم جمشیم اسپارکرها در تهران


در تاریخ ۱۶ مهر ماه ۱۳۹۸ جلسه جمشیم اسپارکرها در تهران با موضوع کاربرد و پیاده سازی پروتکل MQTT برگزار شد. در این جلسه امید حسینی به عنوان کارشناس این حوزه در بین اسپارکرها حضور داشت. علاقمندان به دنیای IoT به میزبانی اروند طباطبایی در کنار ما بودند. از صحبت‌های امید حسینی بسیار آموختیم. نکات مهم در خصوص اجرای پروژه‌های اینترنت اشیا با پروتکل MQTT ارایه شدند. امید حسینی در کنار شغلی که دارد، به صورت حرفه‌ای روی پروژه‌های کاربردی اینترنت اشیا کار می‌کند. اون راجع به سناریوهایی که با این پروتکل جذاب پیاده سازی کرده بود، به صورت کامل صحبت کرد و انتقال تجربه‌ی بینظیری برای همه حضار داشت. در این جلسه طبق روال همیشه، اروند طباطبایی میزبان بود و به تعامل با افراد حاضر پرداخت. اما در این جلسه با همکاری مجموعه کادرو، یک عکاس حرفه‌ای هم در جمع ما حضور داشتند. برخی از تصاویر منتخب از جلسه سوم جمشیم را در زیر مشاهده می‌کنید.

سومین جلسه جمشیم اسپارکرها در تهران - اینترنت اشیا و پروتکل MQTT به میزبانی اروند طباطبایی - دیجی اسپارک

اروند طباطبایی و امید حسینی در سومین جلسه جمشیم اسپارکرها - دیجی اسپارک

 

اروند طباطبایی در سومین جلسه جم شیم اسپارکرها در تهران 1398-7-16 دیجی اسپارک

 


جلسه دوم جمشیم اسپارکرها در تهران


در تاریخ ۲ مهر ماه ۱۳۹۸ جلسه جمشیم اسپارکرها در تهران با موضوع شناخت پروتکل‌های ارتباطی در پروژه‌های IoT برگزار شد. در این جلسه فرهود جعفری به عنوان کارشناس این حوزه در بین اسپارکرها حضور داشت. علاقمندان به دنیای IoT در کنار ما بودند. این جلسه در حدود ۲۴ نفر حضور داشتند. از صحبت‌های فرهود جعفری بسیار آموختیم. نکات مهم و ریزه کاری در خصوص اجرای پروژه اینترنت اشیا و انتخاب پروتکل صحیح را به صورت کامل بررسی کردیم. در این جلسه طبق روال همیشه، اروند طباطبایی میزبان بود و به تعامل با افراد حاضر پرداخت.

دومین جلسه جمشیم اسپارکرها 1398-7-2 با میزبانی اروند طباطبایی - دیجی اسپارک

 


جلسه اول جمشیم اسپارکرها در تهران


در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ جلسه جمشیم اسپارکرها در تهران با موضوع بلاکچین و ارزهای دیجیتال برگزار شد. در این جلسه حسین غضنفری به عنوان کارشناس ارزهای دیجیتال در بین اسپارکرها حضور داشت. علاقمندان در این حوزه در عمارت مانترا واقع در میدان هفت تهران دور هم جمع شدند. مطالب فنی و به روز در این حوزه مطرح شد. سپس پرسش و پاسخ بین شرکت کنندگان و مهمان برنامه و میزبانان این برنامه صورت گرفت.

اولین جلسه جمشیم اسپارکرها در تهران با میزبانی اروند طباطبایی - 25 شهریور 1398

 

 


 جلسه جمشیم اسپارکرها در بندر عباس


در حاشیه برگزاری دوره جامع IoT در شهر بندرعباس، فرصتی پیش آمد تا با فعالان حوزه IoT در بندر عباس آشنا شویم. طی یک رویداد ۲ ساعته جلسه‌ی دورهمی اسپارکرها با عنوان جمشیم در کافه مات بندر عباس به همراه ۲۳ علاقمند حوزه اینترنت اشیا برگزار شد. در این رویداد مطالبی برای معرفی و تعریف جامع اینترنت اشیا توسط «اروند طباطبایی» مطرح شد. سپس پرسش و پاسخ در همین حوزه و معرفی فرصت‌های شغلی IoT و آینده آن در بندرعباس ادامه داشت.

جلسه دورهمی اسپارکرها در بندر عباس - دیجی اسپارک

جلسه دورهمی اسپارکرها در بندر عباس – ۱۵ شهریور ۱۳۹۸

 

گزارش دومین دورهمی اسپارکرها

این جلسه با حضور ۴ اسپارکر برگزار شد. سه پروژه بسیار مهم در زمینه اینترنت اشیا با پروتکل MQTT توسط برد رزبری پای Raspberry Pi و برد Nodemcu اجرا شدند. دو استارتاپ در حوزه اینترنت اشیا معرفی شدند. یکی از اسپارکرها راجع به پروژه هیدروپونیک خودش صحبت کرد. در خصوص انتخاب برد و روش اجرای آن با دیگر اسپارکرها تبادل نظر شد. همچنین آقای اروند طباطبایی در خصوص اصول انتخاب برد و سناریو اجرا راهنمایی‌هایی ارایه نمودند. در ادامه پروژه مانیتور دما رطوبت محیط توسط پروتکل MQTT و برد رزبری پای و برد Nodemcu اجرا شدند. این پروژه یکی از جذاب‌ترین پروژه‌های این جلسه بود. پس از آن یک استارتاپ که کلا بر پایه برد رزبری پای بنا شده معرفی گردید. نکته: لزوما نباید یک برد را از پایه طراحی کنیم. این چالشی است که تفکر سنتی جلوی رشد استارتاپ‌های برپایه سخت افزار را می‌گیرد.

تصویر دومین دورهمی اسپارکرها 10 آبان 1397 - تهران

تصویر دومین دورهمی اسپارکرها ۱۰ آبان ۱۳۹۷ – تهران

 

گزارش اولین دورهمی اسپارکرها

در این جلسه ۴ نفر از اعضای دیجی اسپارک یا همان اسپارکرها شرکت کردنند. ضمن معرفی دوستان و تخصص‌هایشان در خصوص اصول کار با برد رزبری پای، شناخت اینترنت اشیا و شیوه انتخاب سناریو صحیح صحبت شد. در ادامه یک پروژه حرفه‌ای توسط برد رزبری پای Raspberry pi برای اسپارکرها اجرا شد. این پروژه که دوربین هوشمند IoT نام دارد. توسط نرم افزار نود رد Node Red که پیش از این در دیجی اسپارک به عنوان اولین مرجع فارسی زبان آموزش‌های آن را منتشر کرده بودیم. دوربین برد رزبری پای به اینترنت متصل شده و ضمن رعایت اصول امنیتی در پروژه اینترنت اشیا، اطلاعات را روی موبایل ارسال می‌کند. کلیه شرکت کنندگان از طریق موبایلشان به دوربین برد رزبری پای فرمان ارسال کردند. 

تصویر اولین دورهمی اسپارکرها 3 آبان ماه 1397 - تهران

تصویر اولین دورهمی اسپارکرها ۳ آبان ماه ۱۳۹۷ – تهران

 

 


دورهمی اسپارکرها، اعضا سایت دیجی اسپارک


اولین جلسه از دورهمی در روز پنج‌شنبه ۳ آبان ۱۳۹۷ برگزار خواهد شد. اعضا دیجی اسپارک یا همان اسپارکرها دور هم جمع می‌شوند. یک آموزش مهم در زمینه اینترنت اشیا برای کل شرکت کنندگان خواهیم داشت. پس از آن اعضا نسبت به معرفی خود و بحث و تبادل نظر در زمینه اینترنت اشیا با امبدد سیستم‌ها ادامه می‌دهند. حضور در این جلسه برای اعضایی که اشتراک اسپارکر ویژه دارند، رایگان است. ولی دیگر اعضا دیجی اسپارک، نیاز به پرداخت هزینه خواهند داشت. جهت ثبت نام در این رویداد هفتگی کلیک کنید. پروژه ساده در زمینه اینترنت اشیا برای شرکت کنندگان اجرا میشود. این پروژه توسط برد رزبری پای Raspberry pi اجرا خواهد شد.

 


داستان دیجی اسپارک Digispark


در سال ۱۳۹۴ پس از بررسی داده‌هایی که در اثر فعالیت ۴ دهه‌ای کسب و کار پدرم (الکترونیک دانشجو) به یک مدل کسب و کاری جدید رسیدیم. این مدل در پاسخ به یک نیاز عمده در کاربران بوجود آمد. اسم این کسب و کار دیجی اسپارک نام گرفت. به عنوان موهبتی در دنیای دیجیتال، اسپارک به معنی موهبت و فرصت می‌باشد. فرصتی که در اثر تجربه ۴ دهه‌ای در اختیار کاربران فارسی زبان قرار گرفت. در ابتدای مسیر، بسیار سردرگم بودیم. فشارهای زیادی روی بنده بود. چرا که دقیقا نمی‌دانستم این استارتاپ قرار است به کجا برود. یا اینکه دقیقا از چه چیزی کسب درآمد می‌کنیم. ولی با همه این‌ها شروع کردیم. تیک تشکیل دادیم، چندین بار در این تیم سازی‌ها دچار مشکل شدیم. اولین تیم پس از فقط دو هفته کاری و در آغار هفته کاری سوم دچار مشکل شد. مجبور به تغییر در تیم و هزینه و سرمایه گذاری مجدد شدیم. تا به امروز و این لحظه بیش از ۳۵ نفر در تیم دیجی اسپارک فعالیت کرده‌اند.

 

تولید محتوا ناب در دیجی اسپارک

در روزهای ابتدایی شروع مسیر، از پدرم تامین سرمایه کردم و آزمایشگاهی کوچک جهت تست مدارهای آموزشی راه اندازی کردیم. چراکه مهم‌ترین بخش در تولید محتواهای دیجی اسپارک، ناب و خاص بودن آن بود. هر مداری ابتدا باید در آزمایشگاه تست و بررسی می‌شد. مراحل بستن مدار کاملا مشخص شود. سپس زیر نظر تیم تحریریه، نگارش محتوای آموزش شروع می‌شد. همزمان توسط تیم دیگری ویدیو از مراحل بستن مدار گرفته می‌شد. برای تمامی این مراحل استانداردی خاص تعریف کرده بودیم. هدف فقط یک خلق تجربه لذت بخش برای کاربران ایرانی بود. اینکه متوجه شوند در منزل امکان طراحی یک مدار باحال و جذاب برای‌شان مقدور است. اینکه بدانند آن‌ها هم می‌توانند از وقتشان استفاده بهتری ببرند. در اصل وجود این آموزش‌ها به نوجوانان کمک می‌کند تا استعدادشان را پیدا کنند. از زمان بهترین استفاده را ببرند و خلاقیت‌شان را رشد دهند.

تولید محتوا ناب در دیجی اسپارک - پلتفرم آموزش DIY الکترونیک و رباتیک

ولی در همان ابتدای کار پس از اینکه آموزش‌ها را با حساسیت بسیار زیادی تولید و منتشر می‌کردیم. عده‌ای از کاربران که در فقر سواد و فرهنگ رسانه‌ای به سر می‌بردند. با بی رحمی و بدون حفظ اصول اولیه، اقدام به کپی کردن مطالب کردند. این موضوع از دردناک‌ترین موارد در مسیر دیجی اسپارک بوده است. هرگز فراموش نمی‌کنم دو نفر از شهرهای دیگر مطالب را بدون هیچ کم و کاستی کپی کرده بودند و به نام خودشان منتشر کردند. در اولین اقدامات با همکاری پلیس فتا همه موارد را پیگیری می‌کردیم. هرچه پیش رفتیم این اخلاق و هنجار غلط اجتماعی بیشتر و بیشتر می‌شد. جایی رسید که برای پیگیری این موارد مجبور بودم از اصل ماجرا دور بمانم. همانطور که کاربران قدیمی و اولیه دیجی اسپارک این موضوع را می‌دانند، اولین مرجع آموزش‌های DIY با رویکرد علمی در کشور بودیم. ولی رقبا در این عرصه بازهم دست به کار شده و اینبار کل مدل را پیاده سازی کردند. امروز هم لازم به ذکر نیست با کمی دقت در اطراف متوجه خواهید شد که از موج تحلیل داده‌های ۴ دهه‌ای در الکترونیک دانشجو، چه تعدادی از کاربران در حال استفاده هستند. ما تحلیل کردیم و به یک مدل رسیدیم و امروز از گوشه و کنار این مدل در حال اجراست. ولی فقط در یکجا می‌توانید اصالت محتوا را پیدا کنید. این موضوعی نیست که بنده از خودم نتیجه گیر کرده باشم. بلکه توسط کاربران دیجی اسپارک به اثبات رسیده است. کاربردی بودن آموزش‌ها کاملا از فعالیت و تبادل نظر کاربران و آموزشگاه‌هایی که از این مرجع در کلاس درسی استفاده می‌کنند؛ مشخص است. زمانی که مدیر گروه‌های دانشگاه‌های مختلف سراسر کشور با بنده در خصوص اینکه دیجی اسپارک در روند آموزش کلاسشان اثر بخش بوده، صحبت می‌کنند بسیار خرسند می‌شوم. از اینکه به بنده پیام می‌دهند و اجازه استفاده از نام دیجی اسپارک و مرجع آموزش‌ها در کتاب‌های درسی می‌کنند، باز هم موجب خرسندی و رضایتمندی برای بنده است.

 

کلاس‌ها، کارگاه‌ها و همایش‌های آموزشی

طولی نکشید که به لطف این بستر ارتباطات مختلفی با افراد مختلف بوجود آمد. تماس‌ها از سمت دانشگاه‌ها و موسسات مختلف روانه این موج شد. شروع به برگزاری کارگاه آموزشی کاربردی با امبدد سیستم‌ها کردیم. تا امروز که این متن را می‌نویسم بیش از ۱۰۰۰ نفر از خدمات آموزش حضوری دیجی اسپارک استفاده کرده‌اند. چه در همایش، چه در کارگاه و چه در کلاس‌های آموزشی که برگزار کردیم. اکنون تصمیم گرفتیم که علاوه بر کارگاه‌های تخصصی، زمانی را برای تبادل نظر و شبکه سازی بین کاربران در نظر بگیریم. پس از چند ماه بررسی و دریافت بازخورد از کاربران دائمی، به این نتیجه رسیدیم تا در یک جلسه ۳ ساعته به عنوان دور همی اسپارکرها، بستری جهت ملاقات حضوری برای اسپارکرها ایجاد کنیم.

کارگاه عملی آردوینو Arduino Workshop - دیجی اسپارک

 

 

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۶ دیدگاه