کامپیوتر خودرو ECU

راه اندازی و کار با دیاگ ELM327 خودرو OBDII از طریق موبایل و بلوتوث

elm317-car-ecu-diag-with-smart-phone-debug-digispark
نوشته شده توسط معین صابری

عیب یابی در سیستم های دیجیتال یکی از موارد مهم در استفاده از تجهیز به شمار می رود. تجهیزات دیجیتال امروزه قلب تپنده سیستم های صنعتی به شمار می روند. یکی از مهم ترین نوع سیستم های دیجیتال، کامپیوترهای پردازنده خودروها هستند. این کامپیوترها که با نام ECU شناخته می شوند، وظیفه پردازش درخواست های راننده و اعمال فرامین مورد نظر وی را بر عهده دارند.  در کنار اعمال فرامین کاربر، این کامیپوترها دارای سیستم عیب یاب نیز هستند. سیستم عیب یاب با نمایش کد خطاها، وجود ایراد در سیستم را نمایش خواهند داد. بدین ترتیب روند عیب یابی خودرو بسیار تسریع خواهد یافت.

جهت عیب یابی می بایست تجهیز خاصی را به پورت مخصوص کامیپوتر خودرو متصل نمود. این پورت که OBD2 نام دارد، اطلاعات مربوط به خطاها و … را از طریق پورت CAN به سیستم نمایشگر عیب منتقل می کند. یکی از تراشه های نمایش عیب خودرو، ELM327 است. این تراشه می توانید از طریق پورت OBD2 به کامپیوتر خودرو متصل شده و داده های مربوط به موتور و سایر قابلیت ها را به کاربر مخابره کند. در کنار این ، تراشه ELM317 دارای بلوتوث بوده که با اتصال به تلفن همراه، داده ها را به صورت بیسیم به کاربر منتقل نماید. در این آموزش قصد به راه اندازی و کار با این تراشه را داریم. در ادامه آموزش دیاگ elm327 با مرجع تخصصی کامپیوتر خودرو ECU به زبان فارسی، دیجی اسپارک همراه باشید.

 


معرفی ماژول دیاگ ELM327 خودرو


ماژول دیاگ خودرو ELM327 یک ماژول فوق العاده کلیدی و کاربردی است. این ماژول به سادگی به پورت OBD2 خودرو متصل شده و داده ها را به کاربر منقل می کند. این ماژول نیاز به هیچ تغذیه جانبی نداشته و شما به سادگی می توانید تنها با اتصال ماژول به پورت OBD2، داده ها را از ECU خودرو بخوانید.

معرفی ماژول دیاگ خودرو ELM327 - دیجی اسپارک

 

با اتصال این ماژول به پورت OBD2 خودرو، می توانید داده ها را به صورت بی سیم به تلفن همراه مخابره نماید. تلفن همراه نیز با دریافت داده ها از طریق بلوتوث، می تواند بر روی اپلیکشن های همراه با تراشه ELM، داده هی مربوط به موتور را به کاربر نمایش دهد. این تراشه از کلیه کامیپوتر ها با پورت OBD2 پشتیبانی می کند. در کنار این، تراشه ELM327 با کلیه خودروهای داخلی و خارجی سازگار است. به عنوان مثال این ماژول را می توان به کامپیوترهای ECU ساخت شرکت های زیر متصل نمود.

  • SSAT
  • غرب استیل
  • کروز
  • زیمنس
  • بوش
  • والئو
  • و….

به عبارت دیگر، از این تراشه می توان در خودروهای ایران خودرو و سایپا نظیر پژو پارس، سمند، پژو ۲۰۶، تیبا، پراید، ساینا و…. استفاده نمود. در کنار این، ماژول ELM327 می تواند در خودروهای چینی نظیر چری، مدیران خودرو و…. مورد استفاده قرار گیرد. در قسمت بعد نحوه آماده سازی، راه اندازی و کار با این تراشه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 


راه اندازی و کار با دیاگ ELM327 نرم افزار اندرویدی


جهت اتصال ماژول به خودرو و نمایش داده ها، نیاز است تا در ابتدا نرم افزار نصب گردد. جهت این مورد، نرم افزار Torque OBD2 را می بایست از گوگل پلی دانلود کنید. برای این مورد می توانید روی این لینک کیلک کرده و نرم افزار را دانلود کنید. پس از دانلود نرم افزار آن را نصب کنید. پس از نصب و اجرا، با تصویر زیر رو به رو می شوید.

توجه: نسخه نرم افزار استفاده شده در این آموزش برابر با ۱٫۵٫۵۸ است.

نصب اپلیکیشن اندرویدی دیاگ ESL317 - دیجی اسپارک

حال از نرم افزار خارج شوید و به سمت خودرو رفته تا ماژول را به سوکت OBD2 خودرو متصل نمایید.

        


راه اندازی دیاگ ELM327 اتصال به پورت OBD2


پس از دانلود نرم افزار دیاگ elm327 و نصب نرم افزار نوبت به اتصال ماژول به پورت OBD2 می رسد. در این مرحله می بایست ماژول را به پورت متصل کنید. پورت OBD2 در خودروها، در مکان های مختلفی نصب می گردد. جدول زیر موقعیت این پورت را در معروفترین خودروها، نمایش می دهد.

محل پورت OBD2 خودرو
داشبورد رنو L90، ساندرو و مگان
جلوی پای چپ راننده در جعبه فیوز پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند
درون کنسول زیر دستی وسط پژو ۴۰۷
جلوی پای چپ راننده پراید، تیبا و ساینا
درون کاپوت کنار ECU ریو

 

به عنوان مثال مطابق جدول فوق، برای خودرو پژو پارس، باید قاب محافظ مشخص شده در تصویر را باز کنید. این قاب به صورت خاری بوده و با کمی فشار به سمت بیرون از جای خود آزاد می شود.

راه اندازی ماژول ELM327 اتصال به پورت OBD2 - دیجی اسپارک

 

پس از بازگشایی، قاب مطابق تصویر زیر پورت OBD2 را مشاهده می کنید. در این حالت ماژول ELM327 را به طرز صحیح به پورت OBD2 متصل کنید.

محل اتصال دیاگ ELM317 به پورت OBD2 خودرو - دیجی اسپارک

 

پس از اتصال، لطفا سوییچ را باز کرده و برق را پشت آمپر قرار دهید(استارت نزنید) سپس مطابق مراحل قسمت بعد، ارتباط را بین خودرو و تلفن همراه برقرار کنید.

 


کار با دیاگ ELM327 ارتباط بین تلفن همراه و ECU


در این مرحله نوبت به برقراری ارتباط بین تلفن همراه و ECU می رسد. به همین منظور، لطفا ابتدا بلوتوث گوشی را فعال کنید. پس از فعال سازی عبارت OBD2 را مشاهده می کنید. لطفا با این شبکه متصل شده و در صورت درخواست رمز، عبارت ۱۲۳۴ را به عنوان رمز انتخاب کنید. پس از اتصال، لطفا نرم افزار را باز کنید. پس از بازگشایی نرم افزار، تصویر زیر منوی اصلی را به همراه دور موتور نمایش می دهد. در اینجا شما با کمی گاز دادن، می توانید تغییرات دور موتور را روی نرم افزار مشاهده کنید.

کار با ماژول ELM327 ارتباط بین تلفن همراه و ECU - دیجی اسپارک

 

با تغییرات دور موتور در صفحه کیلومتر، شما می توانید همان دور متوری که در حال حاضر موتور در آن قرار دارد را مشاهده نمایید. به عنوان مثال در اینجا ما با رساندن دور موتور به ۲۰۰۰RMP، همین مقدار را در نرم افزار مشاهده نمودیم.

سنجش پارامتر دور موتور با دیاگ ELM317 بلوتوثی - دیجی اسپارک

 

در ادامه می بایست به بررسی پارامترهای خودرو بپردازیم. در نرم افزار گزینه Realtime Information انتخاب کنید. پس از انتخاب این گزینه، با تصویر زیر رو به رو خواهید شد.

نمایش انواع پارامترهای خودرو در دیاگ ELM317 - دیجی اسپارک

 

در ادامه با کلیک بر روی گزینه Test Results با تصویر زیر رو به رو خواهید شد.

 

در رابطه با پارامترهای نمایش داده شده در قسمت Realtime Information، داده ها به شکل جدول زیر تشریح می شوند.

شرح پارامتر
شتاب Accel
دور موتور Revs
وضعیت دریچه گاز Throttle
سرعت خودرو Speed
دمای موتور coolant
وضعیت سنسور MAP(فشار هوای منیفولد) vaccum

 


لوازم مورد نیاز


ماژول دیاگ خودرویی ELM327

 


جمع بندی


صنعت خودرو سازی یکی از مهم ترین و تاثیر گذارترین صنایع در کشور به شمار می رود. امروزه با رشد تولید انواع خودروهای ایرانی و چینی، مراقبت و عیب یابی از خودروها امری مهم به شمار می روند. متاسفانه در سال های اخیر با افت کیفیت در تولید رو به رو هستیم؛ به همین جهت عیب یابی خودروها یا در اصطلاح دیاگ، امری مهم به شمار می رود. یکی از ابزارهای پرکاربرد و ساده جهت عیب یابی و مشاهده پارامترهای خودرو، ماژول ELM327 است. این ماژول که با تمام ECU های استاندارد دارای پورت OBD2 سازگاری دارد، می تواند داده های مربوط به خودرو را به صورت بی سیم و از طریق بلوتوث به تلفن همراه و یا رایانه منتقل نماید. دراین آموزش به معرفی این ماژول کاربردی پرداختیم. سپس در ادامه نحوه راه اندازی آن را مشاهده نمودیم. دست آخر نیز آموزش را با مشاهده پارامترهای خودرو بر روی تلفن همراه، به پایان رساندیم.

 

چنانچه در مراحل راه اندازی و انجام این پروژه با مشکل مواجه شدید، بدون هیچ نگرانی در انتهای همین پست، به صورت ثبت نظر سوالتان را مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد. همچنین اگر ایرادی در کدها و یا مراحل اجرایی وجود دارند می‌توانید از همین طریق اطلاع رسانی کنید.

 

درباره نویسنده

معین صابری

کارشناسی ارشد رشته معماری سیستم های کامپیوتری

مالي که ز تو کس نستاند، علم است
حرزي که تو را به حق رساند، علم است
جز علم طلب مکن تو اندر عالم
چيزي که تو را ز غم رهاند، علم است
(شیخ بهایی)

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۱۴ دیدگاه

  • سلام وقت بخیر خسته نباشید من به ماژول با تلفن همراهم متصل شدم ولی با ای سی یو ارتباط برقرار نکرد
    خودروی من پروتون ویرا هست

  • سلام مهندس.
    روی ماشین تیبا با ای سی یو زیمنس تست کردم ولی نشد کل موضوع اینطوریه که :
    چراغ قرمز ثابت روشنه و چراغ آبی چشمک زن به صورت شانسی یعنی اصلا یه جور و با الگو نیست یه ۸ ثانیه روشن میشه دو ثانیه خاموش یا یکی دو ثانیه روشن میشه ۳۰ ثانیه خاموش و…

    با پنج شش تا نرم افزار تست کردم که هم torque رایگان رو تست کردم هم مود شده و متوجه یک مشکل مشترک شدم اونم اینه که گوشی به ELM327 وصل میشه ولی ELM327 با ECU ارتباط نمیگیره.
    توی چندین سایت گشتم ولی راه حلی پیدا نکردم ولی یه جا خوندم که نوشته بود بعضی از ECU ها یکم طول می‌کشه که جواب رو دریافت و ارسال کنه به اصطلاح پینگ ارتباطشون زیاده برای مثال ECU خودرو زانتیا ولیکن اینکه صرفا در رابطه با دیاگ های بلوتوث نگفته بود و در رابطه با دستگاه دیاگ هایی که تعمیر کارا(تست موتور) دارن گفته بود و گفت که باید زمان انتظار دستگاه رو به صورت دستی بالاببرن چون به صورت دیفالت روی انتظار کم تنظیم شده و وقتی که در اون زمان جوابی از ECU نمیگیره دیگه خطا میده و کلا وصل نمیشه منم توی قسمت settings>OBDII Adapter Settings دو تا گزینه بود به نام های faster communication و disable ELM327 auto timing adjust (slow mode) که من در انواع اقسام مدل هایی که میشد اینا رو فعال و غیر فعال کرد تست میکردم و بعضی وقتا که کلا اتفاقی نمیوفتاد و بعضی وقتا هم رله(فکر کنم رله فن بود) هی قطع و وصل میشد(مثلاً هر یک ثانیه یکبار)و بعدش که تقریبا ۱۰ ثانیه می‌گذشت فن ماشین کار میکرد.

    اینم بگم که با ماشین ۲۰۶ تست کردم و فهمیدم که ماژول خراب نیست و متصل شد و چراغ سبز هم روشن میشد و اوکی بود.

    • سلام و ممنونم از شما بابت اشتراک گذاری تجربه خود
      بله، بر روی برخی از ایسیو ها امکان شناسایی توسط ماژول وجود ندارد. من بر روی خودرو پارس با ایسیو SSAT در این آموزش تست کردم و جواب گرفتم. ماژول بلوتوث ELM327 یک دیاگ سطحی و ساده است. برای دیاگ های کامل باید سراغ دستگاه هایی نظیر TNM، VIMAX، CARMAN و…. رفت.

  • سلام و با سپاس بسیار از توضیحات شما
    این دستگاه روی ایسیو های ساخت غرب استیل برای پژوه ۲۰۷ های ایرانی جدید هم کار میکنه؟
    سوال دوم اینکه به لپ تاپ هم میتونه وصل بشه؟

    • سلام و متشکرم از شما
      احتمالا کار کند. چراکه ایسیوهای MAW یا همان غرب استیل نسخه ایرانیزه شده زیمنس و بوش هستند.
      روی لپ تاپ هم می توان در صورت وجود بلوتوث متصل شد. اما اینکه آیا اپلیکیشنی جهت نمایش پارامترها باشد را اطلاع ندارم.