روبو-پدیا

دیجی ربات: ربات بمب گذار ، استفاده از تکنولوژی در کار‌های پلیسی را برجسته کرد

ربات بمب گذار ربات پلیسی
نوشته شده توسط علیرضا قربانی

کشتن یک مجرم توسط ربات بمب گذار در امریکا

چندی پیش در خبرگزاری‌‌ها اعلام شد که پلیس امریکا برای متوقف کردن یک تک تیرانداز از یک ربات بمب‌گذار استفاده کره است. این اتفاق ممکن است اولین استفاده مرگبار از یک ربات برای کشتن یک مجرم در امریکا باشد و همچین تاکیدی بر نقش رو به رشد فناوری در اجرای قانون می‌باشد.

در ادامه‌ی این مقاله با دیجی ربات همراه باشید.دیجی ربات بخش جدیدی است که در آن قصد داریم با تمرکز بر روی انواع ربات‌ها ، آخرین اخبار و مقالات رباتیک ایران و جهان را در اختیار شما قرار دهیم.

رییس پلیس شهر، دیوید براون؛ در مصاحبه با خبرنگاران در روز جمعه گفت :

مقامات هیچ گزینه‌ی دیگری به جز استفاده از این ربات پس از اینکه این تیر‌انداز ۵ نفر از ماموران پلیس را به قتل رساند ، پیش رو نداشتند.

بلافاصله پس از حادثه مشخص نبود که دقیقا از چه نوع وسیله‌ای برای این کار استفاده شده اما به طور گسترده اعتقاد بر این بود که این اولین باری است که در چنین شرایطی ، یک ربات برای اعمال قانون و برخورد با مجرمین استفاده شده است.

پیتر سینگر ( اعضای جدید بنیاد امریکا) که خود او ریاست یک شرکت  فناوری را بر عهده دارد و بخشی از کتاب جنگاوری قرن ۲۱ را نوشته است ، در یک توییت گفته:

بله، این اولین باری ست که از یک ربات، به این شکل در کارهای پلیسی استفاده شده.

همچنین سیگنر اشاره کرد که در گذشته یک ربات شناخته شده با عنوان Marcbot به صورت موقت و تک کاره به این شکل توسط نیرو‌های نظامی در عراق استفاده می‌شده است.

مت بلیز، پروفسور علم اطلاعات و کامپیوتر در دانشگاه پنسیلوانیا در توئیتر شخصی اش گفت:

احتمال استفاده از این ربات بمب گذار برای از بین بردن این مجرم ، یک تصمیم فی البداهه و بدون برنامه ریزی بوده ،نه چیزی که از قبل به منظور این کار طراحی شده باشد.

صرف نظر از این روش در دالاس، انتظار می رود که استفاده از ربات ها رشد داشته باشد، که بطور بالقوه، مسئولیت رسیدگی به مأموریت های خطرناک در اجرای قانون و ارتش را به عهده بگیرند.

براساس سایت دانشگاه دفاع ملی چین؛ یک ربات توسعه یافته توسط این دانشگاه، که AnBot نامیده میشود برای ” یک نقش مهم در افزایش اقدامات ضد تروریسم و ضد شورش این کشور” طراحی شده است.

بر اساس یک مقاله علمی معتبر که توسط سینگر و جفری لین نوشته شده؛ AnBot، یوسیله‌ای است که برای گشت زنی پلیس طراحی شده.

ربات بمب گذار ربات پلیس

ربات بمب گذار

بحث برانگیزترین ویژگی AnBot ، شارژ طبیعی بورد الکتریکی آن برای ابزار کنترل شورش است؛ در این ربات از یک سلاح آتش افکن استفاده شده است که کنترل آن توسط اپراتور انجام می‌شود و فقط اپراتور اجازه شلیک دارد. (این موضوعات را در مقاله ای که در ماه آپریل منتشر شد نوشته شده است )

اندازه‌ی بزرگ Anot به این معناست که این ربات توانایی سوار کردن سایر ملزومات و ابزارهای نظامی مانند گاز اشک آور و دیگر صلاح‌هایی که کمتر آسیب رسان هستند را دارا می‌باشند.

یک ربات دیگر که توسط شرکت کالیفرنیایی Knightscope توسعه یافته؛ از ” تشخیص ناهنجاری پیشرفته” استفاده می کند. و با توجه به وبسایت، TechCrunch برای تقویت امنیت در برخی از شرکت های فناوری در سیلیکون ولی و یک مرکز خرید استفاده شده است.

آیا پلیس آهنی برگشته؟

در همین حال محققین در دانشگاه بین المللی فلوریدا، بر روی یک TeleBot کار میکنند که به افسران پلیس ناتوان اجازه میدهد تا یک ربات انسان نما را کنترل کنند.درباره ی این ربات، در برخی از گزارش ها توضیح داده شده که شبیه به پلیس آهنی‌هایی است که در فیلم‌های سینمایی استفاده می‌شود.

بر اساس یک مقاله این ربات به گونه‌ای طراحی شده که به اندازه‌ی کافی تهدید آمیز و تواناست ، تا شهروندان از دستوراتش پیروی کنند ؛ اما برا خلاف این ویژگی این ربات با ظاهری دوستانه طراحی شده است که بتواند به شهروندان در تمامی سنین نزدیک شود.

توسعه دهندگان ربات، پتانسیل آن‌ها برای استفاده شان به عنوان دستگاه‌هایی خودکار با نیروی کشنده را بی اهمیت جلوه می دهند؛ اما برخی از تحلیل‌گران، میگویند که بحث در اینباره هم برای کارهای پلیسی و هم برای ارتش نیاز است.

در سال ۲۰۱۴، یک گزارش از سازمان حقوق بشر و کلینیک بین المللی حقوق بشر دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد نگرانی خود را در مورد استفاده از سلاح های کاملا مستقل در عملیات اجرای قانون اعلام کرد.

این گزارش بیان می‌کند که این گونه ربات‌ها نمی توانند به صورتی برنامه ریزی شوند تا تمامی سناریو های اجرای قانون را رسیدگی و حل و فصل کنند. همچنین اینگونه ربات‌ها ، ویژگی‌های انسانی از جمله قضاوت و همدلی را که باعث می‌شود پلیس قادر باشد تا از کشتار خودسرانه و غیر قانونی در شرایط پیش بینی نشده جلوگیری کند ، ندارند.

منبع : phys

درباره نویسنده

علیرضا قربانی

علیرضا قربانی هستم دانشجوی مهندسی پزشکی. چیزهای خیلی زیادی رو در دنیا دوست دارم. یک گیک هستم و یشه گفت یک هکر. نه به معنی دزدی پسورد و ایمیل مردم. به معنی عشق به دونستن و عشق به تحقیق درباره خیلی از چیزهایی که می بینم و می‌شنوم. اگر بخوام علاقه‌مندی‌ درجه یکم رو نام ببرم میتونم بگم برنامه نویسی و بعد از اون امبدد سیستم ها.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه