آردوینو آموزش آردوینو پروژه های آردوینو پکیج سنسور آردوینو

آموزش ماژول Reed Switch از پکیج ۳۷ سنسور آردوینو Arduino

Arduino-Sensor-Kit-Reed-Switch-Module-digispark
نوشته شده توسط پریسا پوربلورچیان

تابه حال چند سنسور مختلف برای تشخیص میدان مغناطیسی را معرفی کرده‌ایم. یکی دیگر از سنسورهای پر کاربرد رید سوئیچ Reed Switch نام دارند. این ماژول دارای دو تیغه فلزی است که درون یک محفظه شیشه‌ای قرار گرفته‌اند. با حس کردن میدان مغناطیسی، این سنسور عمل کرده و دو تیغه فلزی به همدیگر می‌چسبند. سپس خروجی را توسط تراشه LM393 در ماژول به دو صورت آنالوگ و یا دیجیتال دریافت خواهیم کرد. در ادامه این آموزش جذاب و باحال با مرجع تخصصی آردوینو به زبان فارسی، دیجی اسپارک همراه باشید.

 

ماژول Reed Switch میدان مغناطیسی

ماژول رید سوییچ Reed Switchبه عبارتی سنسور میدان مغناطیسی، دارای سنسور DDR می باشد. در واقع سنسور Reed همانند یک کلید در مدار عمل می‌کند. سنسور Reed switch در واقع یک کلید الکتریکی است که در حالت عادی به صورت باز است. با ایجاد میدان مغناطیسی در نزدیکی سنسور، سوییچ بسته شده و میدان مغناطیسی توسط پایه های دیجیتال و آنالوگ ماژول تشخیص داده می‌شود. بر روی ماژول Reed Switch یک مولتی ترن قرار گرفته است، با تغییر مولتی ترن میتوان حساسیت سنسور را تنظیم کرد. ماژول Reed Switch دارای ۴ پایه به ترتیب Analog , Digital, Vcc , Gnd است. در ادامه به بررسی کامل ماژول و نحوه ی راه اندازی آن خواهیم پرداخت.

 

هدف آموزش ماژول رید سوئیچ

با نزدیک کردن آهنربا به سنسور Reed، میدان مغناطیسی تشخیص داده شده و سپس در خروجی ماژول ال ای دی چشمک زن و ماژول رله تک کانال فعال خواهد شد. در ادامه به بررسی وسایل مورد نیاز و اتصالات خواهیم پرداخت.

 

ماژول ال ای دی LED – چشمک زن‌

ماژول ال ای دی چشمک زن – LED 2 color به صورت چشمک زن عمل می‌کند. ماژول LED دارای ۳ پایه GND , Green , Red می‌باشد. در این آموزش تنها از یکی از پایه ها برای حالت چشمک زن به عنوان تشخیص عملکرد ماژول Reed Switch استفاده می‌کنیم.

 

ماژول رله تک کانال ۵ ولت Relay 1channel

ماژول رله تک کانال Relay 1channel دارای ولتاژ ۵ ولت و ولتاژ خروجی ۲۲۰ ولت می‌باشد.رله تک کانال دارای توان ۱۰ آمپر است و برای پروژه های DIY مناسب است.  رله Relay در الکترونیک همانند کلید عمل می‌کند. در واقع رله‌ها سوییچ‌هایی هستند که مدارهای الکترونیکی را باز و بسته می‌کنند. رله در خروجی دارای ۳ پایه می‌باشد. پایه وسط مشترک و دو پایه کناری یکی NO به مفهوم Normally Open یعنی به صورت پیش فرض در حالت باز قرار دارد. پایه دیگر NC به مفهوم Normally Close یعنی به صورت پیش فرض در حالت بسته قرار دارد. به طور کلی رله برای انتقال جریان در مدار های الکتریکی کاربرد دارد. ماژول رله تک کانال دارای سه پایه به ترتیب GND , VCC , Signal می‌باشد.

 

اتصالات مدار Reed Switch

  • پایه دیجیتال (D) ماژول Reed Switch را به پایه ۸ آردوینو اتصال دهید.
  • پایه VCC ماژول Reed Switch را به پایه ۵ ولت آردوینو اتصال دهید.
  • پایه GND ماژول Reed Switch را به پایه GND آردوینو اتصال دهید.
  • پایه سیگنال (S) ماژول LED را به پایه ۱۱ آردوینو اتصال دهید.
  • پایه GND ماژول LED را به پایه GND آردوینو اتصال دهید.
  • پایه سیگنال (S) ماژول رله ۵ ولت تک کانال را به پایه ۱۰ آردوینو اتصال دهید.
  • پایه VCC را به ماژول رله ۵ ولت تک کانال را به پایه ۵ ولت آردوینو اتصال دهید.
  • پایه GND ماژول رله ۵ ولت تک کانال را به پایه GND آردوینو اتصال دهید.

 

کد آردوینو ماژول Reed Switch

 

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه آموزش

 

دسترسی کامل به آموزش برای اعضای دیجی اسپارک امکان پذیر است. بخش اصلی آموزش شامل سورس کدهای توسعه داده شده توسط مهندس‌های دیجی اسپارک است. به همین دلیل این آموزش خاص و یکتاست. برای استفاده از آن بایستی عضویت تهیه کنید. تبادل نظر با کاربران و پرسش سوال رایگان است و میتوانید از بخش نظرات همین آموزش اقدام کنید.

 

 

وسایل مورد نیاز:

ماژول Reed Switch از پیکج ۳۷ سنسور آردوینو

ماژول LED Two Color از پکیج ۳۷ سنسور آردوینو

ماژول رله ۵ ولت تک کاناله از پکیج ۳۷ سنسور آردوینو

برد آردوینو UNO

شیلد آردوینو پروتوتایپ

کابل فلت نری به نری 

آهنربا

 

حال کد را در نرم افزار آردوینو کپی کنید. سپس اتصالات را طبق مراحل گفته شده در آموزش انجام دهید. حال با نزدیک کردن آهنربا به سنسور Reed Switch، میدان مغناطیسی در اطراف سنسور ایجاد شده و سپس ماژول ال ای دی LED روشن شده و به حالت چشمک زن درخواهد آمد. در نهایت ماژول رله تک کانال فعال خواهد شد. با تنظیم مولتی ترن حساست ماژول قابل تغییر خواهد بود و میتوانید حساسیت ماژول نسبت به میدان مغناطیسی در محیط را تنظیم کنید.

 

چنانچه در مراحل راه اندازی و انجام این پروژه با مشکل مواجه شدید، بدون هیچ نگرانی در انتهای همین پست، به صورت ثبت نظر سوالتان را مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد.

 

پروژه:

اخیرا تصمیم گرفته‌ایم برای تعامل بیشتر با شما کاربران و ایجاد موقعیتی در راستای رقابت دانش کاربران، در انتهای هر آموزش یک پروژه تعریف می‌کنیم. به اولین کاربری که به پروژه تعریف شده پاسخ صحیح بدهد، بن خرید به ارزش ۳۰ هزار تومان از فروشگاه دانشجو کیت ارایه خواهد شد. پروژه: در اثر تحریک سنسور رید سوئیچ Reed Switch دو عدد سروو موتور به صورت معکوس نسبت به همدیگر در دامنه ۲۶۰ درجه حرکت کنند. سپس رله سوئیچ کند و بعد از دور شدن میدان مغناطیسی از سنسور reed Switch، رله قطع شود و شافت‌های هر دو سرو به نرمی در موقعیت ۰ درجه قرار بگیرند.

 

در پایان نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید و با اشتراک گذاری این آموزش در شبکه های اجتماعی , از وبسایت دیجی اسپارک حمایت کنید.

 

 

درباره نویسنده

پریسا پوربلورچیان

تولید کننده محتوا / کارشناس IOT

زندگی یعنی پژوهش و فهمیدن چیزی جدید

تلاشم بر این است تجربیاتم در زمینه IOT‌ را به بهترین شکل با شما در میان بگذارم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۲۲ دیدگاه

  • سلام وقت بخیر من یه برد اردوینو گرفتم و پک کامل ۳۷سنسر ولی اصلا نمیتونم‌ کار کنم باهاش یعنی نمیتونم اردوینو رو به کامپیوترم وصل کنم و کد بدم سی دی اموزشی هیت که من فراهم کنم ممنون از شما

    • سلام
      آموزش های پکیج ۳۷ سنسور کامل در سایت قرار دارد و تمامی آموزش ها مرحله به مرحله توضیح داده شده است. در مورد سوال اول برای اتصال آردوینو به کامپیوتر، باید از طریق کابل شیلد مخصوص آردوینو که از نوع Type B است، استفاده کنید و به کامپیوتر اتصال دهید. همچنین تمامی کدها در متن آموزش همراه با توضیحات فارسی قرار گرفته شده ، کافیست کدها را کپی و به نرم افزار آردوینو انتقال دهید که با ctrl + c و ctrl + V به راحتی انجام پذیر است و سپس طبق آموزش اتصالات را انجام دهید و در نهایت کامپایل کنید. پیشنهاد میشود در ابتدا آموزش اولیه برای آشنایی با نرم افزار آردوینو و کتابخانه را مطالعه نمایید:

      آموزش کار با برد آردوینو Arduino و نصب نرم افزار Arduino IDE

      نصب کتابخانه در نرم افزار آردوینو

  • با سلام
    کد پروژه در فایل زیر ضمیمه شده است
    http://uupload.ir/view/p3jz_servo_readswitch.txt/
    در صورت فعال بودن readswitch دو عدد سرو به صورت معکوس بین رنج پایین و بالا در حرکت است و رله فعال میشود، در صورت غیر فعال شدن رله غیر فعال و هردو موتور به ۰ درجه برمیگردد.
    رنج پایین و بالا برای این است ک اگر موتور محدوده پشتبانی ۱۸۰ داشته باشد راحت بتوان تغییر داد
    با تشکر

    • سلام
      بله میتوانید.
      در واقع شیلد پروتوتایپ به دلیل بردبورد کوچکی که بر روی آن قرار گرفته شده است، اتصالات ماژول های مختلف به برد آردوینو راحت تر بوده و همچنین شیلد پروتوتایپ ۵ پایه GND و ۵ پایه ۵ ولت در اختیار شما قرار میدهد که بسیار پرکاربرد است. در هر صورت الزامی برای استفاده از شیلد نیست.

  • سلام خانم بلورچیان خواستم بدونم اموزش بصورت تصویری هم هست من میخوام از صفر شروع کنم
    با تشکر

    • سلام
      بله کلیه آموزش ها به صورت متنی و تصویری هستند. پیشنهاد می‌کنم به لینک کیت آردوینو Arduino starter kit مراجعه کرده، سپس در تب آموزش راه اندازی به صورت بخش بندی شده موارد را پیش بروید. در هرجایی هم که با مشکل مواجه شدید، از طریق ثبت نظر در همان آموزش سوالتان را مطرح بفرمایید.

  • با سلام
    من فکر میکنم سنسور read switch در لپ تاپ ها هم برای خاموش شدن صفحه نمایش استفاده میشه درسته؟

    • سلام
      رید سوییچ در اثر میدان مغناطیسی عمل می‌کند و می‌تواند کاربردهای متنوعی داشته باشد.

    • با سلام
      از همین آموزش میتوانید استفاده کنید و خروجی رله را به آلارم و یا هر وسیله دیگری وصل کنید.

  • سلام
    ممنون از اموزشی که نشر دادید
    من میخواهم از رید مگنت و یک اهنربا فقط برای خاموش کردن وروشن کردن مدارم که تغذیه ان ۱۲ ولت است استفاده کنم اما مشکل اینجاست که مدارم با یک اهن ربا فعال میشود اما با دور کردن اهنربا دیگر خاموش نمیشود.
    البته اگر از ماژول استفاده کنم همه چیز نرمال است اما من فقط میخواهم از رید مگنت در مسیر vcc استفاده کنم.
    پیشاپیش از راهنمایی که میفرمایید متشکرم

    • با سلام
      این مورد توسط بنده تا به حال تست نشده است. از دیگر کاربرانی که در این خصوص اطلاعاتی دارند، تقاضا میکنم در بحث شرکت کنند.