آموزش رزبری پای اینترنت اشیا IOT خانه هوشمند رزبری پای پروژه رزبری پای

اینترنت اشیاء با برد رزبری پای Raspberry Pi بدون ماژول

نوشته شده توسط سید محمدعلی نوری

اینترنت اشیا با رزبری پای بدون ماژول

با سلام قبلا در مورد اینترنت اشیا قبلا صحبت شده بود به ماژول رله نیاز داشت و هزینه ها بالا می رفت امروز در مورد همان موضوع با هزینه کمتر و بازدهی بیشتر صحبت می شود در آموزش قبل اختیار کنترل ۴ چراغ یا وسیله بود و اپلیکیشن کنترکننده اون اپن سورس(Open source) نبود اما در آموزش امروز اختیار کنترل ۷ چراغ یا هر وسیله ی دیگه رو خواهیم داشت و اسنادی که در اختیارتون قرار می دیم اپن سورس (Open source) هست. در این آموزش به یک برد بورد یک رزبری پای ۲ و سیم برد بورد نری به مادگی استفاده شده.

نکته ۱ : برای راه اندازی اینترنت اشیاء به روش فعلی باید یک سری سرویس (Service) روی رزبری پای خودمون نصب کنیم و سیستم عامل نصب شده ی ما هم رسپبین (Raspbian) باشه. نکته ۲ : باید موقع ورود به سیستم عالم با کاربر روت وارد بشیم.

راهنمای نکته ۱ : ابتدا ترمینال را باز می کنیم و سپس دستور زیر را وارد می کنیم :

sudo apt-get update

سپس برای نصب سرویس (Service) ها دستور زیر را وارد می کنید :

sudo apt-get install apache2 php5 libapache2-mod-php5

با دستور بالا کلیه سرویس های (Service) پیشنیاز اینترنت نصب می شوند. راهنمای نکته ۲ : در ترمینال (Terminal) دستور زیر را وارد می کنیم :

sudo su

سپس دستور زیر را :

passwd

 

رمز عبور مورد نظر خود را وارد می کنیم (هنگام تایپ رمز نوشته می شود ولی چیزی مشاهده نمی شود) پس از فشردن اینتر (Enter) دوباره باید رمز را وارد کنیم بدین ترتیب رمز ذخیره می شود. طبق شکل زیر تنظیمات رزبین (Raspbian) رو باز می کنیم :

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا

 

سپس تیک گزینه Login as user pi رو بر می داریم :

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا

 

برای اعمال تغییرات سیستم را ریبوت (Reboot) می کنیم پس از ورود به سیستم باید نام کاربری و کلمه عبور روت را وارد کنیم.(نام کاربری یوزر روت root می باشد) حال نوبت آن رسیده که فایل های مربوط را در مسیر زیر کپی کنیم : (دریافت فایل ها)

/var/www/html
اینترنت اشیا

اینترنت اشیا

 

در این آموزش ما از ۷ ال ای دی (LED) استفاده کردیم که نحوه اتصال پایه های اون رو در تصویر زیر مشاهده می کنید :

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا

 

شما باید پایه ی بلند تر ال ای دی (LED) رو به پین های زیر متصل کنید :

GPIO : 17,27,22,18,23,24,25

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا

 

پس از یافتن آی پی (IP) رزبری پای یا تنظیم آی پی استاتیک (اطلاعات بیشتر در اینجا) می توانید با وارد آیپی در مرورگر خود چه اندرویدی باشد و چه ویندوزی صفحه ای مشابه تصویر زیر مشاهده کنید :

اینترنت اشیا

اینترنت اشیا

با کلیک بر روی هر کدام از شماره ها چراغی روشن می شود. در ادامه شما را به مشاهده ویدیوی زیر جهت آشنایی با نحوه کار دعوت می کنیم:

در صورتی که این پروژه را انجام دادید یا در فکر انجام آن هستید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

سید محمدعلی نوری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۸ دیدگاه

  • با سلام
    چطور میشه بدون رزبریموت و با همین شگرد پین های ماژول رله را تحریک نمود؟؟ من میخوام به جای ال ای دی رله ها را تحریک کنم. البته من پین ۱۷ را مثلا وصل کردم به IN ماژول رله ولی متاسفانه نشد
    ممنون میشم راهنمایی کنین

    • فایلی که به شما دادیم اپن سورس (open source) هست و شما می تونید توی کد های اون تغییرات ایجاد کنید برای ارتباط با رله هم می تونید سایت های انگلیسی زبان رو مطالعه کنید ولی وقتی بدون ماژول می تونید کارتون رو انجام بدید چه اجباری هست که از رله استفاده کنید؟

  • ممنون از پاسخ سریعتون
    خوب من اگر بخوام به عنوان مثال لامپ های منزل را خاموش روشن کنم که باید رله بزارم با پین که نمیشه حتما باید رله باشه. برای همین میخوام رله تحریک بشه

    • شما می تونید یه مدار طراحی کنید که سیگنالی رو ارسال کنه و یه مدار دیگه که سیگنال رو دریافت کنه اون مداری که دریافت می کنه مثل رله عمل کنه و تاوقتی سیگنال روشنه چراغ هم روشن بمونه فکر نکنم هزینش زیاد بشه
      اگه از الکترونیک سر رشته ندارید می تونید به گوگل مراجعه کنید یا سفارش بدبن یکی این مدار رو طراحی کنه براتون
      با تشکر

  • سلام متاسفانه به مشکل عجیبی برخوردم. بعد از نصب آخرین نسخه رزبین و بالا اومدن آن بصورت اتولاگین. دفعه بعد که رزبری را ریبوت میکنم از من پسورد میخواد و هیچ پسوردی هم قبول نمیکنه. پسورد پیشفرض هم همینطور.تنظیمات فوق رو هم اعمال کردم با root بالا نمیاد. تو خود بخش کانفیگ رزبری هم یه change passeord داره که اونم عوض کردم ولی بازم لاگین نمیشه.بنظر مشکل کجاست؟