روبو-پدیا

دیجی ربات : ربات‌های اجتماعی قابل برنامه‌ریزی برای همه

ربات های اجتماعی
نوشته شده توسط علیرضا قربانی

ربات‌ های اجتماعی قابل برنامه‌ریزی برای همه

راه‌اندازی ربات LuxAI در پی یک پروژه‌ی تحقیقاتی در مرکز میان رشته‌ای  ؛ برای امنیت، قابلیت اطمینان و اعتماد (SnT) دانشگاه لوکزامبورگ بوجود آمد، و بودجه‌ی آن توسط صندوق ملی تحقیقات لوکزامبورگ (FNR) پس اثبات طرح اولیه، تأمین گردید. نمونه ی تجاری LuxAI در حال ساخت و توسعه است که به آن ها ربات‌ های اجتماعی می گویند. چنین ربات‌هایی میتوانند برای مثال در نظام آموزشی و یا سیستم سلامت؛ با هدف حمایت مربیان و درمانگران در حیطه‌ی کاریشان، استفاده گردند. این ربات‌ها میتوانند برنامه ریزی شوند تا لغات و واژگان را با کودکان تمرین کنند و یا تمرینات توانبخشی‌ای را با بیمارانی که سکته مغزی کرده‌اند تدارک بینند.

برای آشنایی بیشتر با LuxAI با دیجی ربات همراه باشید.دیجی ربات بخش جدیدی است که در آن قصد داریم با تمرکز بر روی انواع ربات‌ها ، آخرین اخبار رباتیک ایران و جهان را در اختیار شما قرار دهیم.

LuxAI در حال حاضر هم بسیاری از جوایز را برای ساخت و توسعه‌اش از آن خود کرده: کسب مقام سوم در رقابت “Pitch your start-up” ، که در آن ۹۰ شرکت کننده از مکان‌هایی مانند لوکزامبورگ، فرانسه، آلمان، ایتالیا و حتی کره، حضور داشتند. در اجلاس سرقت ادبی در لوکزامبورگ، LuxAI واجد شرایط شد تا اجرای یک کنفرانس جهانی در اروپا را که در ماه سپتامبر در شهر کلن آلمان برگزار می‌شد؛ هدایت کند. و در نهایت در اوایل ماه جولای، LuxAI جایزه ی اول “انجمن ذهن و بازار” در لوکزامبورگ را بدست آورد.

بخش “AI” در اسم LuxAI مخفف نام لاتین هوش مصنوعی‌می باشد. به گفته ی دکتر پویان ضیافتی، مدیر عامل LuxAI :

ربات‌هایی که قرار است تا در تعامل با انسان‌ها باشند باید مقدار زیادی از اطلاعات را به سرعت پردازش کنند و رفتار خود را براساس تعاملات مورد نظر، منطبق کنند.

 

ضیافتی، در پایان نامه  دکترای خود؛ بر روی هوش مصنوعی و رباتیک در SnT کار کرد و LuxAI را بر اساس آن تأسیس کرد. ضیافتی می گوید:

ربات ما، اولین ربات اجتماعی است که از لوکزامبورگ عرضه شد.

 

وی افزود:

ما هم اکنون نمونه‌ی اولیه را توسط آزمون‌های تمرینی به مرحله‌ی استفاده رسانده‌ایم و این ربات نمرات عالی‌ای را برای بیان اجتماعی، حالت عاطفی و سهولت در استفاده ؛ دریافت کرده است.

 

قلب هر ربات، برنامه نویسی نرم افزار برای آن است. ربات اجتماعیِ LuxAI، بر پایه‌ی یک ربات به اصطلاح، مسئول زبان برنامه نویسی – که ضیافتی آن را برای دکتری و انطباق یافتن بر نیاز های ربات های اجتماعی طراحی کرده – می باشد. با این حال، چنین برنامه نویسی ای، تنها در دسترس متخصصان IT میباشد. براساس گفته ی ضیافتی: (( برای مثال؛ پزشکانی که می خواهند به یک ربات یاد دهند که چطور یک بیمار سکته مغزی را تمرین دهد، نمی‌توانند به شیوه و راه خودشان اینکار را انجام دهند. بر این اساس آن‌ها به یک رابط که میتواند مستقیماً و به طور طبیعی ربات را برنامه ریزی کند نیازمند هستند.))

 

 

LuxAI در همکاری با ( ربات های آزمایشگاهی خودکارِ علوم کامپیوتر و واحد تحقیقات ارتباطات (CSC) ) دانشگاه لوکزامبورگ؛ این رابط را بسیار توسعه بخشیده است. برنامه‌ی LuxAI بر پایه‌ی همان پلت فُرم آندرویدی ست که بر روی تلفن های همراه هوشمند بطور گسترده وجود دارد، و آنطور که ضیافتی اطمینان داده؛ می تواند ربات‌های اجتماعی را برای بازا‌رهای انبوه مناسب کند. هیچ کارشناس IT آزمون های اولیه با روبات‌هایمان را درست نکرده است. آن ها قادر به برنامه‌ریزی روبات براساس هدف تعیین شده در عرض ۲۰ دقیقه بوند. اما خب، نرم افزار ما به هرکسی اجازه ی انجام اینکار را می دهد. ضیافتی، زمینه‌های کاربرد بسیاری را امکان پذیر میداند: (( به عنوان پشتیبانی در یادگیری برای کودکان مبتلا به اوتیسم در مدارس، در صنعت سرگرمی و یا در مراقبت از سالمندان. ربات‌های اجتماعی هرگز جایگزین پرسنل واجد شرایط نخواهند شد، اما از آنجایی که زمان نامحدود دارند و از پس وظایف معمول بر می آیند؛ می توانند حمایتشان کنند.)) هم اکنون، LuxAI با بنیاد اوتیسم شهر لوکزامبورگ و سه بخش در دانشگاه لوکزامبورگ بر روی برنامه‌های کاربردی و توسعه یافته برای درمان اوتیسم و قواعد رفتاری، طب سالمندان و آموزش زبان‌های خارجی به کودکان در مهدکودک‌ها؛ کار میکند.

 

پروفسور بیُورن آترستِن؛ مدیر SnT، هم به همان اندازه از موفقیت سریع LuxAI خرسند است: (( LuxAI نشانگر این است که چگونه تلاش‌هایمان برای معنا بخشیدن به نتایج تحقیقات و تبدیل آن به برنامه های کاربردی واقعی و سود اجتماعیِ بالا؛ به طور چشمگیری نتیجه بخش بود. یک تمایل رو به رشد در میان دانشمندانمان برای استفاده ی به خوبی از کار آفرینی ها و ریسک هایشان وجود دارد. ما به طور سیستماتیک، آن ها را در این امر یاری میکنیم. برای LuxAI، حمایت، از طریق اثبات طرح و مفهوم و از برنامه بودجه ی صندوق ملی تحقیقات لوکزامبورگ؛ صورت میگیرد. این ما را قادر می سازد تا نمونه اولیه ی رباتمان را توسعه دهیم. براساس آنچه که ضیافتی گفته: (( اکنون ما قادریم تا محصول موفقی را از این طریق عرضه کنیم.))

 

همچنان منتظرات نظرات ،پیشنهادات و انتقادات شما برای بهبود هر چه بهتر دیجی‌ ربات هستیم.  ?

درباره نویسنده

علیرضا قربانی

علیرضا قربانی هستم دانشجوی مهندسی پزشکی. چیزهای خیلی زیادی رو در دنیا دوست دارم. یک گیک هستم و یشه گفت یک هکر. نه به معنی دزدی پسورد و ایمیل مردم. به معنی عشق به دونستن و عشق به تحقیق درباره خیلی از چیزهایی که می بینم و می‌شنوم. اگر بخوام علاقه‌مندی‌ درجه یکم رو نام ببرم میتونم بگم برنامه نویسی و بعد از اون امبدد سیستم ها.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۱ دیدگاه

  • بابت مطلب متشکرم
    دانشجوی رشته IT هستم و موضوعی که برای درس شیوه ارایه انتخاب کردم ربات های اجتماعی است
    مطالب فارسی و معتبر در دسترس ندارم میشه لطف کنید و اگر مطلبی در مورد ربات های اجتماعی دارید به ایمیلم بفرستید.