نرم افزار

متن فارسی در ایلاستریتور

نوشته شده توسط محمدی

نرم افزارهای شرکت ادوبی Adobe بطور پیش فرض توانایی تایپ فارسی را ندارند و یکی از متدوال ترین مشکلات استفاده از این نرم افزار برای طراحان داخلی تایپ فارسی در محصولات ادوبی می‌باشد. در فتوشاپ ۷ این مشکل را به کمک نرم افزارهای فارسی نویسی نظیر نرم افزار مریم و غیره میتوانستیم حل کنیم و بصورت غیر مستقیم تایپ فارسی را انجام داد.

اما از محصولات ادوبی سری ME به این سو شرکت ادوبی برای کاربران خود این مشکل را حل نمود. در ادامه شیوه فارسی نویسی در ایلاستریتور را آموزش خواهم داد.

Screen Shot 1394-07-27 at 12.10.09

متن فارسی در ایلاستریتور

همراه ما باشید در دیجی اسپارک تا این مشکل را برطرف سازیم. ابتدا نرم افزار ادوبی الاستریتور خود را باز نموده و به منوی perference وارد شوید. روی گزینه‌ی type کلیک نمایید تا پنجره‌ی تنظیمات نرم افزار ایلاستریتور باز شود.

Screen Shot 1394-07-27 at 12.10.20

متن فارسی در ایلاستریتور

 

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه آموزش

 

دسترسی کامل به آموزش برای اعضای دیجی اسپارک امکان پذیر است. بخش اصلی آموزش شامل سورس کدهای توسعه داده شده توسط مهندس‌های دیجی اسپارک است. به همین دلیل این آموزش خاص و یکتاست. برای استفاده از آن بایستی عضویت تهیه کنید. تبادل نظر با کاربران و پرسش سوال رایگان است و میتوانید از بخش نظرات همین آموزش اقدام کنید.

 

 

در صورت حل نشدن مشکل می‌توانید سوال‌های خود را در قسمت نظرات بپرسید.


به ویدیوهای آموزش ایلاستریتور در زیر توجه کنید:

 

 

در پایان نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید و با اشتراک گذاری این آموزش در شبکه های اجتماعی , از وبسایت دیجی اسپارک حمایت کنید.

درباره نویسنده

محمدی

دانشجوی رشته متولورژی و علاقه مند به علم و تکنولوژی

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۴۵ دیدگاه

  • سلام با تشکر مشکل جدا شدن فونت برطرف شد اما در قسمت پارگراف راست چین یا چپ چین موجود نیست در ایلاستریتور سی سی

    • با سلام… بله بنده هم نتونستم با این مشکل کنار بیام. وقت هایی که متن شامل فارسی و انگلیسی باهمدیگه هست همه چی بهم میریزه… کلکی که خود من میزنم اینه که از دوتا پاراگراف استفاده کنم و جدا جدا اینکارو بکنم. متاسفانه توی ایلاستریتور برای زبان فارسی یا عربی خیلی آپشن وجود نداره. یادمه یک پلاگین برای رفع این مشکل نوشته بودن که اونهم قیمت زیادی داشت…

    • پنجره Paragraph style را پیدا نمایید – توجه نمایید برای فعال سازی این پنجره میتوانید حالت برنامه را به جالت typography تغییر دهید مطابق شکل زیر یا از منو Windows آن را فعال سازید – و گزینه new style را مطابق شکل زیر انتحاب نمایید.
      در پنجره باز شده میتوانید راست نویسی و دیگر قابلیت های مورد نیاز فارسی نویسی را تنظیم نمایید.

      توجه نمایید که هر بار استفاده این حالت باید انتخاب گردد.

    • سلام دوست عزیز… شما در موقع نصب این نرم افزار باید توی یکی از مراحل نصب زبان عربی رو انتخاب میکردید… اگر اینکارو نکردید ( که ظاهرا فراموش کردین ) باید از اول نرم افزار ایلاستریتور رو نصب کنید و بعد وارد تنظیمات زبان بشید

  • با سلام
    تو ورژن ۲۰۱۷ ایلاستریتور با توجه به تغییر مراحل نصب نرم افزار، قابلیت انتخاب زبان عربی نیست. به همین خاطر با تنظیمات معمول مثل مواردی که گفتید تکست دایرکشن اضافه نمیشه و این مشکل بزرگیه برای راست چین نویسی و فقط نوشتار حروف درست میشه. میخواستم بدونم شما نکته یا توضیحی در مورد این مشکل دارید؟

    • سلام متاسفانه نرم افزار ایلاستریتور برای مواردی از این چنین تنظیمات خاصی نداره … منظورم برای justify کردن هست. تنظیمات ایلاستریتور زبان عربی و فارسی رو به خوبی پوشش نمیده.

  • سلام
    مشکل من این هست که موقع تایپ فارسی اصلا فونت ها دیده نمیشن.با تغییر رنگ و چپ چین و راست چین مشکل برطرف نمیشه

    • سلام
      وقتی ابزار فونت رو انتخاب کردین توی نوارهای بالا قسمت opacity رو چک کنید … احتمال داره opacity 0% باشه…

  • من کاربر ویندوزم اصلا اون گزینه هایی که می فرمایید رو ندارم. البته نسخه من قدیمیه۲۰۱۲ و این که اصل نیست.پرتابله.چند بار برای نسخه اصل اقدام کردم با کرک هم مشکلم حل نشد.با ارور شونزده محصولات ادبی مواجه می شم.چکار کنم؟

  • سلام .پاراگرافو بزنید بعد برید تو تنظیماتش اونجا خاور میانرو انتخاب کنید مشکل کاملا بر طرف میشه

  • مشکل اصلی اینه که وقتی تو متن فارس میخوایم انگلیسی تایپ کنیم همه چیو بهم میزنه یا مثلا اعدا یا نشانه ها مثل پارانتز

    • با سلام
      ضمن تشکر از توجه شما، اگر منظورتان انتخاب رنگ زمینه است، باید لایه مربوطه را انتخاب کنید و یا با دبل کلیک روی صفحه میتوانید، این کار را انجام دهید.

  • سلام، ممنون از راهنماییتون، ولی چرا اعداد و نمیشه قبل از متن تایپ کرد،
    به فرض ۱ چرا نمیشه؟ به اینصورت نوشته میشه چرا نمیشه ۱؟

    • با سلام
      ضمن تشکر از توجه شما، گزینه راست چین متن را انتخاب کنید و سپس شروع به تایپ کنید.

        • لطفا دقت داشته باشید که یک قسمت Align داریم و یک قسمت Direction، شما باید از قسمت دایرکشن گزینه Right-to-Left text را انتخاب کنید. سپس از قسمت Align گزینه مناسب را انتخاب کنید.

  • سلام خسته نباشید خدمت شما ممنون بابت سایت خوبتون من اخرین نسخه illustrator رو از گردو ورژن ۳۲ نصب کردم اما در موقع تایپ فارسی من اصلا گزینه ای برای چپ چین و راست چین در پاراگراف ندارم ممنون میشوم اگر کمکم کنید یعنی این مشکل رو دارم وقتی میخواهم انتهای جمله نقظه بگذارن پشت کلمه ام میگذارد ممنون میشوم اگر زودتر کمکم کنید

  • سلام.متشکرم بابت سایت خوبتون.من ایلوستریتور ۲۰۱۵ نصب کردم و در قسمت تایپ از مجموعه preference قسمتی به نام language ندارم.گزینه هایی که در این بخش هست رو هم در تبهای دیگه ندیدم.چطور میتونم مشکل جدا افتادن حروف رو برطرف کنم؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

    • با سلام و تشکر از توجه شما
      بنده نمیدانم شما از چه ورژنی استفاده میکنید، پیشنهاد میشود از نرم افزارهای فارسی نویس استفاده کنید و مستقیما از آنجا کپی کنید.

    • ایلاستریتور نسخه ۲۰۱۹ این نرم افزار هم اومده
      ولی من هنوز نتونستم از امکان نوشتن متن فارسی در ایلاستریتور استفاده کنم بلاخره ویندوزم رو عوض کردم در کمال ناباوری حل شد!
      برای من اولین بار اینجوری حل شد تا حالا جایی ندیدم عوض کردن ویندوز به عنوان راه حلی برای رفع این مشکل مطرح شده باشه ولی برای من این اتفاق افتاد

  • سلام
    وقتی از فایل آماده ای استفاد می کنم و می خواهم متن داخل یک تکست باکس انگلیسی رو فارسی کنم این مشکل هست. ولی وقتی تکست باکس جدید باز می کنم درسته.

  • سلام. من گزینه ی indic و middle eastern از داخل پاراگراف رو فعال کردم. مشکل نوشتن فارسی ندارم. فقط مشکلم نبود اون دکمه ی text direction یا RTL/LTR هست. تو ورژن قبلی ایوستریتور که داشتم (فکر کنم ۲۰۱۵) مشکلی نبود. الان ۲۰۱۹ رو ریختم و این دکمه نیست. تو انجمن های خارجی گشتم. گفتن موقع نصب باید گزینه ی عربی رو فعال میکردی. ولی من دوباره نگاه کردم. موقع نصب اصلن هیچ سوالی از من نمیپرسه و بعد از باز کردن setup شروع میکنه به نصب کردن. ورژن ۲۰۱۹ رو از سافت۹۸ دانلود کردم. باید چیز دیگه ای دانلود کنم تا این مشکل حل بشه یا کلن ورژن ۲۰۱۹ اون دکمه مهم رو نداره ؟!

    • با سلام
      به هنگام نصب می‌بایست اینترنت قطع باشد. سپس گزینه Try را باید نصب کنید. سپس در مرحله بعدی یدعم العربیه را انتخاب بفرمایید. البته بنده با ورژن ۲۰۱۹ کار نکرده‌ام.

      • بله در ورژن های قبل، نصبش مراحل داشت. ولی ورژن ۲۰۱۹ با دبل کلیک کردن روی فایل ستاپ، شروع میکنه به نصب بدون “هیچ” سوالی.

        • به مسیر edit>preferences>type رفته.
          گزینه show indic option رو فعال کنید.
          یک نوشته بنویسید ، حالا در تنظیمات نوشته روی pragraph که در تولبار بالای نرم افزار قرار دارد کلیک کنید.
          روی آیکن فلش ،بالا سمت راست کلیک کنید ، گزینه Middle Eastern & South Asian Every-Line Composer رو فعال کنید

  • سلام ببخشید ایلیستریتور من ۲۰۱۴ هست و در قسمت type گزینه show indic رو نداره چکار باید انجام بدم؟