ناسا تصاویر زیبایی از ضربه مافوق صوت توسط هواپیما تهیه کرده است. این تصاویر به مهندسین کمک می کند که به بررسی تکان های ایجاد شده در جت و سطح سرو صدا در ارتباط با آنها و شاید حتی برای برنامه ریزی برای کمتر کردن آلودگی صوتی کمک شایانی بکند.
با توجه به برنامه هواپیماهای جدید فوق العاده سریع ساخته شده توسط ایرباس و آژانس فضایی آلمان نشان می دهد که جهان امروز به دنبال اجرایی کردن پرواز ها با سرعت بالا می باشد. با این حال سفر کردن با سرعت از طریق پرواز هوایی اثرات زیست محیطی مخربی بخاطر انفجار صوتی تولید شده توسط این سفر های مافوق سرعت ایجاد می کند که باعث شده در کشور هایی مانند مالزی این پروازها ممنوع اعلام بشوند و حتی تظاهراتی از طرف عموم مردم بخاطر این آلودگی صوتی انجام شده است.
سفر های جدید با سرعت های بسیار بالا در حال برنامه ریزی می باشند که مانند تیراندازی در ۳۰ کیلومتری در داخل جو انجام شوند تا مشکلات آلودگی صوتی کمی داشته باشند اما بجای اینکه در بالاترین سطح جو این پرواز انجام شود تا از سروصدا این پرواز کم کنند. بسیار راحت تر می توانند به هدف خود یعنی سرعت بالا در پرواز برسند.
تکنیک تجسم تغییرات در چگالی هوا به صورت عکاسی از یک جت که به آسمان سوق داده می شود بدست آمده است. این عکس از تصویربرداری Schlieren گرفته شد. هنگامی که چگالی تعویض هوا، ضریب شکست آن ( توانایی خم شدن نور) نیز متفاوت است. عکاسی Schlieren معمول نیست. عمدتا از آن در مهندسی هوانوردی استفاده می شود و میتوان به وسیله این عکاسی جریان هوا در اطراف اشیا را به زیبایی مشاهده کرد و این یک ابزار فوق العاده برای تست چگونه آیرودینامیکی یک وسیله نقلیه است.تصاویر جدید از ناسا از این تصاویر باورنکردنی استفاده کرده است.
دانشمندان در مرکز تحقیقات آمسترانگ ناسا و مرکز تحقیقات برای پنج سال گذشته بر روی ریز رفتار این روش کار کرده اند. با توجه به عکس ها یک چالش خلاق در آن بوده است یک دوربین به Beechcraft B200 بسته شده است. این هواپیما دومین هواپیمای موجود در جهان برای سفر در سرعت های مافوق صوت است که این عکس برگی از یه صحنه کوتاه از زمان جریان هوا در پرواز مافوق صوت می باشد.
هنگامی که این عکس ها با موفقیت به دست آمده اند با پردازش قبل و بعد تصویر نهایی می توان به تجزیه و تحلیل آن پرداخت. به طوری که تصویر حاصل تنها اختلالات در هوا را نشان می دهد.
این عکس ها نمودار مناسبی را برای محققان برای کمک و ایده گرفتن برای ایجاد صنعتی در آینده برای کاهش سروصدا فراهم می کند. Brett Pauer یکی از محققان پروژه تحقیقاتی در آرمسترانگ می گوید” امید است تصاویر گرفته شده از ایرباس برای بهبود روش طراحی به ما کمک کند و علاوه بر این این روش تحقیق ممکن است استفاده شود برای طراحی مدل و نمونه اولیه که در آینده استفاده خواهد شد.”
برای اینکه جت را با صدای کم ایجاد کنند باید کارهای زیادی انجام شود ولی این کار دور از دسترس نمی باشد و می توان از زبان Tom Jones که یکی از مدیران پروژه CST می باشدگفت هدف نهایی این محققان این است که یک توانایی جدید برای بیشتر کردن سرعت در بازار تجاری حمل و نقل ایجاد کنند.