نرم افزارهای طراحی انواع مختلفی دارند. همگی برای طراحی انواع سازه یا طرحهای گرافیکی ایجاد شدهاند. اما در بخش طراحی صنعتی، این نرم افزارها با ابعاد دقیق و انتخاب جنس قطعه همراه هستند. این طرحها برای دستگاههای CNC و یا پرینتر سه بعدی قابل استفاده خواهند بود. انتخاب نرم افزار کاملا مرتبط با نیازمندیهای طراحی میباشد. در این پست راجع به نرم افزار SolidWorks و آشنایی با آن آموزش خواهم داد. در ادامه آموزش معرفی مدلینگ و نرم افزار سالیدورکس با دیجی اسپارک همراه باشید.
طراحی یا مدلینگ چیست؟
مدلهای سه بعدی ۳d Modeling یا three-dimensional modeling به معنای مدل سازی سه بعدی است. در مدل سازی سه بعدی بر خلاف سطوح دو بعدی با ایجاد نقاط و اتصال آنها و حجم دهی به آن میتوان سطوحی را بوجود آورد. اجسام مورد نظر در دنیای واقعی را تداعی میکند. نرم افزارهای طراحی بطور کلی به سه دسته زیر تقسیم میشوند.
- (CAD (Computer Aided Design به معنای طراحی به کمک کامپیوتر
- (CAM (Computer Aided Manufacturing به معنای ساخت به کمک کامپیوتر
- (CAE (Computer Aided Engineering به معنای تحلیل به کمک کامپیوتر
برای این منظور نرم افزارهای زیادی طراحی و تولید شدهاند که متناسب با نیاز طراح مورد استفاده قرار میگیرند. انواع این نرم افزارها شامل موارد زیر هستند. Solid Works , CATIA , 3D MAX , Auto CAD , Blender , ZBrush , Solid Edge , Sketch up
آشنایی با نرم افزار Solid Works
سالیدورکس یکی از نرم افزارهای مهندسی طراحی به کمک رایانه است (که البته با تغییراتی امکان استفاده در قالب دو دسته دیگر نیز امکان پذیر است). این نرم افزار قابل اجرا بر روی ویندوز میباشد. توسط شرکت فرانسوی داسو سیستمز در سال ۱۹۹۵ طراحی و ارائه شده و همچنان درحال توسعه میباشد. این نرم افزار دارای سه محیط با نامهای Part , Assembly , Drawing میباشد. محیط Part به منظور ایجاد و ترسیم مدلهای سه بعدی میباشد. محیط Assembly به منظور مونتاژ قطعات طراحی شده در قسمت قبل به کار میرود. (البته در صورت پیچیده بودن مدل) محیط Drawing به منظور ایجاد نقشه دو بعدی و سه نما مورد استفاده قرار میگیرد.
آشنایی با محیط نرم افزار
به تصاویر زیر دقت کنید. محیط نرم افزار سالید ورکس را با متنهای فارسی جهت شناخت بهتر نمایش میدهیم. ابتدا لازم است که بخشهای مختلف را بشناسیم.
برخی اصطلاحات در نرم افزار
Sketch شامل مجموعه دستوراتی است که برای ایجاد طرح های دو بعدی و همچنین قاعده اشکال بکار می رود.
Feature شامل مجموعه دستوراتی است که بمنظور حجم دهی اسکچ ها و یا برش اشکال حجیم بکار می رود.
Surface شامل مجموعه دستوراتی است که بمنظور ایجاد سطوح بکار می رود.(حجم دادن بصورت توخالی)
Face به هر یک از سطوح اجسام گفته میشود.
BOSS\ BASE پسوندی که بر روی دستوراتی که بمنظور حجم دهی بکار میروند قرار دارد.
Cut پسوندی که بر روی دستوراتی که بمنظور برش بکار میرود قرار دارد.
Normal to دستوری برای دید عمودی بر سطح دلخواه.
Body به مجموعه اشکالی که بصورت یکپارچه در کنار هم باشند گفته می شود.
Material به جنس قطعه گفته می شود.
Offsetبه معنای فاصله از.
Vertex به نقاط موجود در شکل که اغلب در قسمت برخورد سطوح قرار دارند گفته می شود.
Plane به سطوح ندید که طراحی روی آنها امکان پذیر است و قابلیت ایجاد در فاصله دلخواه را دارند.
چنانچه در خصوص این نرم افزار سوالی دارید، بدون هیچ نگرانی در انتهای همین پست، به صورت ثبت نظر سوالتان را مطرح کنید. من در سریعترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد. در پایان نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید و با اشتراک گذاری این آموزش در شبکه های اجتماعی , از وبسایت دیجی اسپارک حمایت کنید.