آموزش رزبری پای رزبری پای پروژه رزبری پای

آموزش راه اندازی تین کلاینت thin client برد رزبری پای raspberry pi

نوشته شده توسط علیرضا قربانی

تین‌کلاینت ( Thin Client) به کامپیوتر یا برنامه‌ی کامپیوتری اطلاق می‌شود که برای تحقق وظایف محاسباتی خود به کامپیوترهای دیگر وابسته است. شبکه مبتنی بر Thin Client، شبکه ای مبتنی بر سرور است که تقریباً کلیه پردازش ها در آن توسط این سرور صورت می پذیرد. کلیه برنامه های کاربردی روی سرور اجرا شده و توسط Clientها قابل استفاده هستند. واژه thin در این تکنولوژی، به دلیل حجم پایین پردازشی است که توسط Clientها صورت می پذیرد. در مقابلِ این تکنولوژیFat Clientها مطرح می باشند که کلیه پردازش ها را روی Client انجام می دهند. به طور کلی ساختار شبکه های مبتنی بر Thin Client از یک سرور با قدرت بالا و تعدادی Client تشکیل شده است که کارآیی محدودی دارند.Thin Client چیزی جز یک کامپیوتر جمع و جور نیست اما این کامپیوتر برای استفاده به صورت یک پایانه ی شبکه ای طراحی و تنظیم شده است. در این پست ما قصد داریم طریقه‌ی راه اندازی تین کلاینت (thin client ) را به وسیله‌ی رزبری پای (raspberry pi) به شما آموزش دهیم. در ادامه‌ی آموزش با مرجع خصصی رزبری پای ، دیجی اسپارک همراه باشید.

 

درک مفهوم ساده‌تر از تین کلاینت (thin client)

فرض کنید شما قصد داشته باشید یک سری نرم‌افزار سنگین مانند altium designer ٰرا برو روی رزبری خود اجرا کنید. مسلما این کار غیرقابل انجام است. ولی وقتی مبحث تین کلاینت (thin client ) مطرح شود  ، این کار قابل انجام است. شما می‌‌توانید  نرم‌افزار آلتیوم را بر روی یک سیستم کامپیوتری دیگر نصب کنید و سپس با رزبری پای به کامپیوتر خود متصل شوید و کنترل آن را بر عهده بگیرید و تمام کا‌رهایی را که با کامپیوتر می‌شود انجام داد را ، این بار از روی رزبری‌ پای انجام دهید.

برای راه‌اندازی تین کلاینت بر روی رزبین ابزار‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها  استفاده کنید. من برای قسمت کلاینت که مربوط به رزبری پای می‌شود از freerdp استفاده می‌کنم.پروتکل RDP که مخفف   (Remote Desktop Protocol)   می باشد یک پروتکل انحصاری مایکروسافت است که به کمک آن می توان از طریق شبکه به یک سیستم دیگر به صورت گرافیکی وصل شد و آن را کنترل کرده و از امکانات آن بهره برد. . و Freerdp یک ابزار قدرتمند RDP برای اتصال به سرور‌های مختلف می‌باشد.

اکنون نیاز داریم تا بر روی رزبری پای ابزار freerdp را نصب کنیم برای این منظور وارد ترمینال رزبری پای شده و دستور sudo apt-get install freerdp  را وارد می‌کنیم تا ابزار freerdp نصب شود.

thin client 1

thin client 1

 

اکنون وارد  Conrtol panel سرور یا همان کامپیوتر خود شده و وارد system and security شوید:

thin client تین کلاینت

thin client تین کلاینت

 

سپس:

 

thin client تین کلاینت

thin client تین کلاینت

 

و در  خر گزینه‌ها را همانند تصویر زیر تنظیم کنید :

thin client تین کلاینت

thin client تین کلاینت

 

حال وارد استارت می‌شویم و CMD را سرچ کرده  و روی آن کلیک راست میکنیم و RUN as adminstrator .

در پنجره سیاه رنگ باز شده عبارت ipconfig را نوشته و ENTER ٰرا میز‌نیم. بعد از این کار IP سرور شما در شبکه به نمایش درمی‌آید . آن را یادداشت کنید. ( همانند تصویر زیر )

thin client تین کلاینت

thin client تین کلاینت

 

 

اکنون کار ما با سرور تمام شده است . وارد رزبری پای شده و ترمینال را باز می‌کنیم و دستور زیر را به منظور برقراری ارتباط کلاینت ( رزبری پای ) با سرور (‌ کامپیوتر ) وارد می‌کنیم. (username نام کامپیوتر شما می باشد )

 

xfreerdp -u username ipaddress

 

برای مثال  نام کامپیوتر من alireza و IP آن‌در شبکه همانطور که در عکس بالا مشاهده می‌کنید برابر ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱۰۳ می‌باشد پس باید کد زیر را وارد کنیم و enter ٰرا  بزنیم:

xfreerdp -u alireza 192.168.1.103
thin client تین کلاینت

thin client تین کلاینت

 

سپس از شما پسوورد سرور  (‌کامپیوتر ) خواسته می‌شود که باید آن را وارد کنید و در آخر کلید enter ٰرا بزنید .( توجه داشته باشید که حتما باید قبل از تمام این کارها برای سرور ( کامپیوتر ) پسورد ست کرده باشید)

 

تین کلاینت رزبری پای

تین کلاینت رزبری پای

 

 

تبریک میگم شما  اکنون یک تین کلاینت راه‌اندازی کرده اید. هم اکنون می‌توانید نرم افزارهای موجود بر روی کامپیوترتان را از روی رزبری کنترل کنید.

تصویری از محیط ویندوز درون رزبری پای

تصویری از محیط ویندوز درون رزبری پای

 

 

در آخر مژده می‌دهم برای ۱۵ نفر اولی که کد ۸AE2WZD2 را در هنگام خرید رزبری وارد کنند تخفیفی در نظر گرفته می‌شود.

درباره نویسنده

علیرضا قربانی

علیرضا قربانی هستم دانشجوی مهندسی پزشکی. چیزهای خیلی زیادی رو در دنیا دوست دارم. یک گیک هستم و یشه گفت یک هکر. نه به معنی دزدی پسورد و ایمیل مردم. به معنی عشق به دونستن و عشق به تحقیق درباره خیلی از چیزهایی که می بینم و می‌شنوم. اگر بخوام علاقه‌مندی‌ درجه یکم رو نام ببرم میتونم بگم برنامه نویسی و بعد از اون امبدد سیستم ها.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۵ دیدگاه

  • سلام

    درباره نصب Vmware-View و استفاده از پروتکل PCoIP چطور ؟این دستگاه قابلیت نصب vmware-view را دارد؟

  • سلام

    راه کاری که بتوان Vmware-view Client را روی رزبری نصب کرد وجود دارد؟
    نسخه های داخل سایت Vmware برای X86-x64 میباشد.
    در ضمن رزبری روی مانیتور Full HD دور تا دور تصویر را خالی نشان می دهد و از اندازه معمول تصور کو چکتر است آیا راه کاری وجود دارد؟

    • با سلام و درود
      در این زمینه سیستم عامل تخصصى براى تین کلاینت توسط تیم دانشجوکیت توسعه داده شده است.
      جهت دریافت با فروشگاه تماس بگیرید.

  • سلام.یکی از ویژگی های تین کلاینت فقط خواندنی بودن ییستم عامل هست که باعث میشه این سیستم عامل امنیت بالایی داشته باشه و ویروسی نشه و فقط با نصب یه نرم افزار ریموت روی لینوکس تبدیل به تین کلاینت نمیشه
    مورد بعدی vmware هست که نسخه کلاینت برای لینوکس روی پردازنده های arm به صورت رسمی منتشر نکرده و اگه خواستید اونا نصب کنید باید یا کامپایل کنید یا یه نسخه غیر رسمی پیدا کنید