گنو/لینوکس

دوره LE : کاربردهای لینوکس در مشاغل

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

به قسمت پنجم آموزش‌های مقدماتی لینوکس رسیدیدم و در این قسمت میخواهیم در مورد فناوری اطلاعات و ارتباطاتی که با لینوکس مرتبط هستند و همچنین شغل‌های لینوکسی بیشتر بدانیم و تحقیق کنیم که فردی که با سیستم عامل های گنو/لینوکسی آشنایی دارد چه شغل‌هایی میتواند به دست بیاورد.

ابتدا باید ببینیم که لینوکس در کجاها استفاده میشود. به جرأت میتوان گفت از لینوکس در مهمترین قسمت‌های هر کسب و کاری در زمینه‌های فناوری استفاده خواهد شد. با این حال بیشترین جاهایی که میتوان لینوکس را در آن‌ها پیدا کرد:

۱ – اتاق‌های سرور مربوط به شرکت ها ؛ لینوکس در بیشتر سرورهای دنیا اجرا می‌شود و کار خود را به خوبی در آن‌ها انجام میدهد

۲ – مجازی سازی ؛ یکی دیگر از کاربردهای لینوکس مجازی سازی است و هنگامی که شما ESX را بر روی سرور خود نصب میکنید در حقیق نسخه‌ای از لینوکس را بر روی سرور راه اندازی کرده‌اید

tux-business-100571907-primary.idge

۳ – پردازش های ابری ؛ اگر تا به حال از سرویس های ابری آمازون استفاده کرده باشید با این گزینه به خوبی آشنایی دارید همچنین دیگر سرویس های ابری به جز سرویس های مایکروسافت از لینوکس برای ارائه سرویس استفاده میکنند.

۴ – دستگاه‌های کوچک و توکار ؛ تمامی دستگاه‌هایی همچون موبایل ها و دستگاه‌های اتوماسیون اداری و روبات های کارخانه ها و حتی مریخ نورد و سفینه ها نیز از لینوکس استفاده میکنند. همچنین این استفاده امروز در بردهایی همچون رزبری پای برای هوشمند سازی مکان هایی همچون خانه و ادارات نیز استفاده می‌شود چرا که لینوکس سیستم عاملی بسیار انعطاف پذیر است.

۵ – و خیلی دیگر از موارد که آوردن آن‌ها در نوشته باعث طولانی‌تر شدن آن می‌شود

Login_DE_Cropped

و مهمتر از این‌ها لینوکس امروزه در حال تبدیل شده به یک سیستم عامل خانگی و دسکتاپ است که تحولی بسیار بزرگ محسوب میشود. یکی از این موارد دسکتاپ منیجرهایی هستند که هر روزه در حال محبوب‌تر شدن است. همچنین برنامه‌های آفیس و مرورگر ها و همچنین تولید فایل‌ها و ذخیره سازی آن‌ها به صورت کامل در کامپیوتر های لینوکس انجام می‌شود و میتوانید به نوعی تمامی کارهای روزمره خود را در لینوکس انجام دهید و مهمترین قسمت هر سیستم لینوکسی کامند لاین یا ترمینال است که قدرتمند ترین قسمت هر سیستم عامل لینوکس است و میتوانید از آن هر استفاده‌ای که فکرش را بکنید داشته باشید برای مثال میتوانید به راحتی پسورد خود را عوض کنید و یا حتی سرورهای خود را از داخل آن کنترل کنید. برا درک بهتر این موارد میتوانید توزیع‌ها و میزکارهای مختلف را تست کرده و آن‌ها را در ماشین مجازی نصب کنید تا هنگامی که از هرکدام از آن‌ها خوشتان بیاید. سپس سلیقه خود را دانسته‌اید و میتوانید یک توزیع را به عنوان توزیع پیشفرض خود انتخاب کنید. برای مثال میزکارهایی همچون یونیتی و XFCE و KDE وجود دارند که میتوانید آن‌ها را تست نمایید.

techtux

به نظر شما چه شغل‌هایی در زمینه‌های فناوری اطلاعات و همچنین کامپیوتر در رابطه با لینوکس وجود دارد؟ منتظر نظرات شما هستیم.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۲ دیدگاه

  • ۴ – دستگاه‌های کوچک و توکار ؛ تمامی دستگاه‌هایی همچون موبایل ها و دستگاه‌های اتوماسیون اداری و روبات های کارخانه ها و حتی مریخ نورد و سفینه ها نیز از لینوکس استفاده میکنند.

    با سلام – ممنون از سایت خوبتون و مقاله های عالی

    ولی این جمله خیلی درست نیست و تمامی گوشی ها و دستگاه ها از لینوکس استفاده نمی کنند ، مثلا گوشی های کمپانی اپل که از سیستم عامل IOS استفاده می کنند در اصل Unix بیس هستند نه لینوکس و در ضمن بسیاری از دستگاهای توکار که در صنعت استفاده می شوند از Windows SE و سیستم عامل های توکار دیگه ای استفاده می کنند.

    • سلام
      همه جا استثنا وجود داره و ما در مورد سیستم های قالب حرف زدیم.
      مثلا برای مثال در بازار تلفن های همراه بیش از ۸۴ درصد از تلفن ها اندرویدی هستند که این نشونه قالب بودن اونها بر ios با سهم حدود ۱۳ درصده که برای همین اونطوری در متن گفته شدن! (هرچند روح لینوکس و یونیکس یکی هستند اما بسته بودن سیستم های اپل باعث تفاوت هایی شده)
      در مورد دستگاه های توکار نیز مسلما استفاده از لینوکس های پایدار و حتی دارای نسخه هایی از کرنل ۲ دیده شده که به دلیل مصرف کم اونها از منابع بسیار مناسب هستند؛ به جز این در حال مشاهده رشد روز افزون بردهایی مثل رزبری پای و بیگل بن و بردهای مهم تر و صنعتی تر مث texas instruments هستیم که به صورت گسترده ای از لینوکس بر روی بردهای خود استفاده میکنند.
      در وب سرورها و سایر سرور ها (حتی نظامی و یا شاید سرورهای بسیار مهمتر) نیز ویندوز حرفی برای گفتن نداره عملا مثلا در وب سرور ها حدود ۳۲ درصد از سهم بازار برای ویندوزه (که روز به روز هم کمتر میشه).
      این که سهم بازار رو فقط چیزهای کوچک تر ببینیم یا در کشور خودمون که متخصص لینوکس نسبت به ویندوز کمتره نگاه کنیم و ببینیم که هنوز هم از ویندوز های بسیار قدیمی در صنعت استفاده میشه فکر نمیکنم نگاه درستی باشه چرا که در تمام جهان لینوکس و نسخه های مختلف اون هستند که در حال گرداندن سیستم های مهم و بسیار حیاتی هستند! حتی خود مایکروسافت نیز از لینوکس برای سرورهاش استفاده میکنه!

      و بازهم خوشحالم که شما متن رو خوندید و اینکه در مورد نوشته ها نظر بدید میتونه هم باعث افزایش کیفیت کار من بشه و هم اینکه با صحبت های اینچنینی در کنارهم به نتیحه های خوبی در مورد مقاله و موارد گفته شده برسیم 🙂