کامپیوتر خودرو ECU

افزایش شتاب و رفع تاخیر دریچه گاز رانا پلاس ایسیو کروز توسط TNM7000

runna-plus-trottle-delay-and-boost-acceleration-with-tm7000-digispark
نوشته شده توسط معین صابری

موتورهای TU5 چند سالیست که در صنعت خودروسازی داخلی بهره گرفته می شود. این موتور با توان بالا، اصطحلاک کم و دمای مناسب، انتخابی خوب برای خودروهای داخلی به شمار می رود. این موتور هم اکنون در خودروهای بسیاری نظیر ۲۰۶ تیپ ۵، ۲۰۷، رانا، رانا پلاس، پژو SLX مورد استفاده قرار می گیرد. موتور TU5 یکی از بهترین موتورها از نظر افزایش شتاب به کمک ریمپ به شمار می رود. در این آموزش قصد داریم تا به کمک چیپ تیونینگ و تغییر نرم افزار ایسیو، می توان بهره بیشتری از موتور دریافت نمود. بدین ترتیب می توان شتاب بیشتری از خودرو پس از اتمام کار، دریافت نمود. در ادامه این آموزش رفع مشکل تاخیر دریچه گاز رانا پلاس با مرجع تخصصی کامپیوتر خودرو ECU به زبان فارسی، دیجی اسپارک همراه باشید.

 


اصول حرکت موتور خودرو


پیش از آنکه به تغییر نرم افزاری خودرو بپردازیم، کمی نحوه حرکت موتور خودرو را بررسی خواهیم کرد. در یک سیستم موتور خودرو، از انفجار حاصل از بنزین، موتور خودرو به حرکت در می آید. یک موتور خودرو سواری در حالت عادی دارای ۴ سیلندر است. این سیلندرها به صورت دو به دو با هم کار می کنند. وظیفه این سیلندرها، ایجاد حرکت در موتور خواهد بود. اما این حرکت موتور چگونه صورت می گیرد؟ به مراحل زیر دقت کنید:

  • بنزین از باک توسط پمپ بنزین به موتور کشیده می شود.
  • شمع جرقه می زند، بنزین موجود در سیلندرهای ۱و ۴ منفجر می شود.
  • موج حاصل از انفجار بنزین سبب حرکت میله ای فولادی به اسم شاتون می شود.
  • حرکت شاتون باعث برخورد به میله ای به نام میل لنگ می شود.
  • پس از برخورد شاتون به میل لنگ، میل لنگ به حرکت در آمده و شاتون ها رو به بالا حرکت می کنند.
  • پس از طی مرحله ۵، بنزین موجود در سیلندرهای ۲ و ۳ منفجر شده و مجددا شاتون ها به پایین رفته و با میل لنگ برخورد می کنند.

۶ مرحله فوق به صورت مداوم و تا زمانیکه موتور روشن باشد، ادامه خواهد یافت.  با حرکت میل لنگ، قلب موتور شروع به حرکت کرده و کلیه اجزای سیستم حرکت خواهد کرد. کلیه رویه پاشش سوخت و جرقه زنی توسط کامیپوتر خودرو یا همان ECU کنترل می شود. در اینجا، در صورتیکه بخواهیم شتاب خودرو را افزایش دهیم، باید میزان جرقه زنی توسط کامپیوتر خودرو تغییر یابد. برای این مورد، باید در اصطلاح خودرو را ریمپ کنیم. در ادامه نحوه ریمپ و تغییر نرم افزاری را مشاهده خواهیم کرد.

 


پروگرامر TNM7000 و مشکل دریچه گاز رانا پلاس


از آنجاییکه قصد داریم تا برنامه پردازنده ایسیو رانا پلاس را تغییر دهیم، وجود یک پروگرامر ضروری است. پروگرامر دستگاهی جهت انتقال برنامه از رایانه به پردازنده است. به کمک این دستگاه می توانیم برنامه تغییر یافته را به حافظه پردازنده انتقال دهیم. برای این مورد، پروگرامرهای مختلفی در بازار وجود دارند. اما یکی از بهترین و کامل ترین آن ها، پروگرامر TNM7000 است. این پروگرامر علاوه بر داشتن قابلیت دیاگ، می تواند آی سی های خودرویی را پروگرام کند. این پروگرامر می تواند طیف وسیعی از خودروهای داخلی و خارجی(چینی) را پروگرام کند.

 


خواندن شناسه کالیبره در ایسیو رانا پلاس


در مرحله بعد رفع مشکل تاخیر دریچه گاز رانا پلاس، باید شناسه نرم افزار و شناسه کالیبره چیپ خوانده شود. از آنجاییکه امکان خواندن برنامه این ایسیو از طریق کابل OBD وجود ندارد، جهت کنترل شناسه کالیبره باید از طریق نرم افزار TNM DIAG، یکبار شناسه را بخوانیم و ذخیره کنیم. برای این مورد پس از انتخاب خودرو و عمل دیاگ، باید شناسه کالیبره را خوانده و ذخیره کنیم.

خواندن شناسه کالیبره در رانا پلاس - دیجی اسپارک

 

پس از این مرحله، می بایست وارد نرم افزار ECUKIT شویم. در این جا از طریق منوی شناسایی خودکار، ایسیو را تشخیص داده و پس از اطمینان از شناسه کالیبره، وارد قسمت جداول ریمپ جهت رفع مشکل دریچه گاز رانا پلاس می شویم. در این قسمت، جدول جرقه زنی را انتخاب می کنیم. در این جدول، دو محور MAP برای میزان باز شدن دریچه گاز به درصد و دیگری RPM برای دور موتور تعیین شده است. اعداد قرار گرفته در محل تلاقی، بیانگر میزان جرقه زنی است. تغییر در این مقادیر باید صورت گیرد. برای اعمال تغییر، باید به صورت پله کانی عمل کرد. از آنجاییکه موتور TU5 است، افزایش شتاب به صورت زیر انجام می گیرد.

  • افزایش شتاب ۵ واحدی در آغاز شتاب ثانویه
  • افزایش شتاب ۷ واحدی در میانه شتاب ثانویه
  • افزاش ۹ واحدی شتاب در نقطه پایانی(نقطه مرگ پیستون) شتاب ثانویه

همچنین، این خودرو دارای دریچه گاز برقی است. دریچه گاز برقی این خودرو دارای تاخیر زیادی بوده که برای راننده آزار دهنده خواهد بود. برای رفع تاخیر دریچه گاز، کافیست میزان آوانس جرقه در دورهای پایین به اندازه ۳ واحد افزایش یابد. تصویر زیر به خوبی میزان تغییرات را نمایش می دهد. در این تصویر از طریق منوی اختلاف مقداری، می توانید میزان تغییر عددی را مشاهده کنید.

جدول جرقه زنی رانا پلاس با ایسیو کروز - دیجی اسپارک

 

توجه۱: در صورتیکه چندین جدول جرقه زنی یا SPARK ADVANCE یافتید،  تمام جداول باید به صورت یکسان تغییر کنند. پس از این مرحله، می بایست گزینه اعمال در دامپ و خروج را انتخاب کنید. در نهایت، از آنجاییکه محتویات فایل هگز تغییر یافته، شما باید چک سام فایل هگز را اصلاح کنید. پس از اصلاح، گزینه ریختن برنامه را انتخاب کرده و برنامه را به حافظه دستگاه منتقل کنید.

توجه۲: ممکن از پس از اتمام، با نوسان دور موتور در دورهای پایین، خصوصا حین روشن کردن کولر مواجه شوید. در این جا در قسمت جداول ریمپ گزینه idle rpm را انتخاب کنید. تمام مقادیر این جدول را انتخاب کرده و ۱۰ درصد افزایش دهید.

توجه: حین برنامه ریزی، سوییچ باز باشد.

پس از این مرحله، به مدت سه دقیقه جهت اعمال تغییرات Power latch، خصوصا برای دریچه گاز برقی، صبر کرده و سپس استارت بزنید. پس از استارت شروع به حرکت کنید. شتاب خودرو به طرز ملموسی از دور موتور ۲۵۰۰ به بالا، افزایش می یابد.

 


جمع بندی


افزایش شتاب خودرو یکی از پارامترهای مهم و کلیدی در راندمان خودرو به حساب می آید. جهت افزایش شتاب خودرو راه های مختلفی نظیر تعویض شمع و وایر با نمونه های خاص وجود دارد. اما یکی از راه های بسیار موثر با کمترین هزینه و بدون نیاز به خرید قطعه اضافی، ریمپ است. به کمک ریمپ و چیپ تیونینگ، شما می توانید شتاب یک خودرو را از طریق تغییر جرقه زنی، افزایش دهید. این روش کاملا نرم افزاری بوده و از طریق تغییر در جداول ناحیه کالیبراسیون صورت می گیرد. در این آموزش به نحوه افزایش شتاب خودرو رانا پلاس با موتور TU5 و ایسیو کروز پرداختیم. در نهایت با تغییر در جدول جرقه زنی، شتاب خودرو را افزایش دادیم.

 

چنانچه در مراحل راه اندازی این پروژه با مشکل رو به رو شدید، بدون هیچ نگرانی در انتهای همین پست، به صورت ثبت نظر سوالتان را مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد. همچنین اگر ایرادی در کدها و یا مراحل اجرایی وجود دارند می‌توانید از همین طریق اطلاع رسانی کنید.

 

درباره نویسنده

معین صابری

کارشناسی ارشد رشته معماری سیستم های کامپیوتری

مالي که ز تو کس نستاند، علم است
حرزي که تو را به حق رساند، علم است
جز علم طلب مکن تو اندر عالم
چيزي که تو را ز غم رهاند، علم است
(شیخ بهایی)

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه