صنایع خودرویی یکی از مهم ترین صنایع موجود در کشور به شمار می رود. وجود وسایل نقلیه بیشمار در کشور، نشان از اهمیت وجود خودرو دارد. یکی از مهم ترین قسمت های یک خودرو، واحد محسابه گر الکترونیکی یا همان کامپیوتر آن است. کامپیوتر خودرو وظیفه دریافت فرامین راننده، اجرای آن ها و کنترل موتور خودرو است. از آنجاییکه کامپیوتر خودرو مهم ترین عنصر این وسیله نقلیه است، خرابی هم به واسطه کار زیاد آن شایع است. جهت تعمیر، تست و بررسی بردهای ایسیو، نیاز به ابزار تخصصی داریم. این ابزار که تحت عنوان تستر ایسیو شناخته می شود، کار تعمیرات را بسیار ساده می کند. در این آموزش قصد داریم به بررسی تستر ایسیو بپردازیم. در ادامه معرفی تستر ایسیو ECU با مرجع تخصصی کامپیوتر خودرو ECU به زبان فارسی، دیجی اسپارک همراه باشید.
تعریف تستر ایسیو ECU
همانطور که اطلاع دارید، کامپیوتر خودرو داده ها را از سنسورها دریافت کرده و به خروجی ها فرمان می دهد. در کنار این، کامپیوتر خودرو با دریافت فرامین از راننده، میزان پاشش سوخت و جرقه زنی را تنظیم می کند. اما زمانیکه خودرو در اختیار نداشته باشیم، می بایست از شبیه ساز خودرو استفاده نمود. شبیه ساز خودرو، دستگاهی است که عملکرد خودرو را کنترل و شبیه سازی می کند.
یک تستر ایسیو دارای نمایشگرهای انژکتورها، کویل ها، منفی دمای آب، رله اول، رله دوم، چراغ STOP، چراغ چک و….. است. زمانیکه ایسیو را به تستر متصل می کنید، تستر عملکرد خودرو را شبیه سازی می کند. در این شبیه سازی، شما می توانید با امکاناتی که در اختیار دارید، می توانید میزان دمای آب، دمای هوا، فشار و دمای مخزن گاز و ….. را تغییر داده و عملکرد ایسیو را نسبت به این تغییرات، مشاهده کنید. در این آموزش قصد داریم تا به بررسی این امکانات و نحوه شبیه سازی عملکرد خودرو بپردازیم.
نحوه اتصال ایسیو به تستر
همانطور که گفته شد، دستگاه تستر ایسیو می تواند عملکرد خودرو را شبیه سازی کند. با اتصال ایسیو به تستر، می توان وضعیت ایسیو را بررسی کرد. جهت اتصال هر ایسیو به تستر، باید از دسته سیم مخصوص آن را در اختیار داشته باشیم. دسته سیم تستر، یک دسته سیم مخصوص بوده که یک طرف به سوکت ECU و طرف دیگر، سوکت سریال است. سوکت سریال به دستگاه تستر متصل شده و می توان عملکرد آن را مشاهده می کنیم.
تست اولیه ایسیو با تستر
پس از اتصال ایسیو، اولین قدم جهت تست سلامت ایسیو پس از اتصال ایسیو به تستر، وجود چراغ چک است. پس از اتصال ایسیو به تستر، باید چراغ چک روشن شود. در بعضی ایسیوها چراغ چک روشن و سپس خاموش می شود. بنابراین، در کل باید ایسیو سالم چراغ چک را روشن کند. عدم روشن شدن چراغ چک نشان از دو علت اصلی دارد:
۱-ایراد سخت افزاری
۲-ایراد نرم افزاری
در حالت ایراد سخت افزاری، باید جریان مصرفی ایسیو در حالت سوییچ باز اندازه گیری شود. اگر این جریان صفر بود، یعنی مسیر ورودی تغذیه قطع است. این علت غالب اوقات به دلیل آب خوردگی پیش می آید. در حالت نرم افزاری، به دلیل ریختن برنامه اشتباه(دانلود اشتباه) چراغ چک از دست رفته است. در این حالت می بایست برنامه درست بر مبنای شکاره کالیبره ایسیو، روی آن لود شود.
تست ثانویه ایسیو: سلامت جرقه زنی و پاشش سوخت
پس از اتصال ایسیو به تستر، نوبت به بررسی نحوه کار و سلامت آن می رسد. توجه داشته باشید که برای روشن شدن خودرو، می بایست حتما بیکد باشد یا اینکه کیت ایموبلایزر به تستر متصل شده باشد. پس از روشن شدن خودرو، نمایشگر هر کویل باید روشن شود. درکنار این، حتما باید انژکتورها نیز وضعیت فعال داشته باشند.
تست سلامت فن های ایسیو و دریچه گاز
پس از بررسی سلامت انژکتور و کویل ها، نوبت به بررسی فن ها می رسد. همانطور که اطلاع دارید، با افزایش دما می بایست فن ها فعال شوند. در تسترها، یک ولوم جهت کنترل دمای آب وجود دارد. به کمک این ولوم، شما با افزایش دما می توانید عملکرد فن ها را مشاهده کنید. در کنار این، استپر موتور و دریچه گاز برقی، مهم ترین عملگرهای خودرو هستند. تسترهای ایسیو قابلیت کنترل استپر موتور و دریچه گاز برقی دارند. به کمک این قابلیت، می توانید پس از تعمیر، در صورت وجود خطا با کنترل دریچه گاز، خطاهای احتمالی را کنترل نمایید.
جمع بندی
در این آموزش به بررسی یکی از مهم ترین و پرکابردترین ابزارهای تعمیر ایسیوهای خودرو پرداختیم. تستر ایسیو، یک ابزار به شدت کاربردی جهت بررسی وضعیت ایسیو است. به کمک تستر ایسیو می توانیم بدون وجود خودرو، عملکرد ایسیو را تست و بررسی کنیم. دستگاه تستر ایسیو عملکرد خودرو را شبیه سازی می کند؛ بدین ترتیب به سادگی می توانیم کلیه عملگرهای خودرو مثل انژکتورها، کویل ها، فن ها و…. را تست و بررسی کنید. در کنار این، شما می توانید ورودی ها نطیر سنسور دما، دریچه گاز و ….. را بررسی کنید. در این آموزش به بررسی عملکرد این دستگاه، نحوه کار با آن بررسی شد.