آردوینو آردوینو Arduino Uno سرگرمی نمایشگر LCD

آموزش ساخت بازی با آردوینو Arduino و LCD کاراکتری

نوشته شده توسط مبین خیاطی

بازی‌های الکترونیکی از دهه ۸۰ میلادی به عنوان بخشی از زندگی و اوقات فراغت تبدیل شدند. تراشه‌های الکترونیکی مختلفی در ایجاد بازی‌ها نقش آفرینی کرده‌اند. ترکیب بازی‌ها با نمایشگرهای کاراکتری، یکی از جذاب‌ترین موارد می‌باشد. همه علائم و موارد به صورت دو بعدی قابل اجرا هستند. در این آموزش روش ساخت یک بازی بسیار جذاب با استفاده از برد آردوینو، نمایشگر کاراکتری ۲×۱۶ و میکروسوئیچ خواهیم ساخت. در ادامه این آموزش با مرجع تخصصی آردوینو به زبان فارسی، دیجی اسپارک همراه باشید.

  


توضیحات بازی با آردوینو


در این بازی یک شخصیت کاراکتری در حال دویدن می‌باشد. با هر بار تحریک میکروسوئیچ آن شخص یک پرش انجام می‌دهد. در دو ردیف اجسام به شخص نزدیک می‌شوند؛ دراین بازی شخص باید با پریدن از روی اجسام پایینی و راه رفتن روی آن به بازی ادامه داده و با اجسام که نزدیک می‌شوند برخورد نکند. در بازی یک شمارنده وجود دارد که مدت زمان حضور شخص در بازی را نشان می‌دهد. همان امتیاز بازی می‌باشد. دقت کنید که این بازی بسیار اعتیاد آور می‌باشد. چون در این بازی هدف بر این است که شخص رکورد خودش را شکسته و رکورد جدیدی ثبت نماید. امیدوارم این آموزش انگیزه ای برای ساختن بازی‌های بیشتر با آردوینو باشد.

 

وسایل مورد نیاز

 


اتصالات مدار بازی با آردوینو


 

اتصالات lcd (نمایشگر)

پایه ی VCC  نمایشگر = پایه ی GND آردوینو

پایه ی VDD نمایشگر = پایه ی ۵ ولت آردوینو

پایه ی VO نمایشگر = پایه ی وسط پتانسیومتر (مقاومت متغییر)

پایه ی RS نمایشگر  = پایه ۸ آردوینو

پایه ی RW نمایشگر =پایه ی  GND آردوینو

پایه ی E نمایشگر = پایه ۹ آردوینو

پایه ی D4 نمایشگر = پایه ۱۰ آردوینو

پایه ی D5 نمایشگر = پایه ۱۱ آردوینو

پایه ی D6 نمایشگر = پایه ۱۲ آردوینو

پایه ی D7 نمایشگر = پایه ۱۳ آردوینو

پایه ی A نمایشگر = پایه ی ۵ ولت آردوینو

پایه ی K نمایشگر =  پایه ی GND آردوینو

 

اتصالات بازی با آردوینو aRDUINO lcd game - دیجی اسپارک

 

اتصالات پتانسیومتر

پایه سمت راست = GND / 5V فرقی ندارد
پایه وسط = پایه ی VO نمایشگر
پایه سمت چپ = GND / 5V فرقی ندارد

 

اتصالات کلید

پایه اول = پایه ۷ آردوینو
پایه دوم = GND

 


کتابخانه بازی با آردوینو


همانطور که اشاره شد در این آموزش از نمایشگر LCD استفاده شده است. جهت راه اندازی ال سی دی کاراکتری به کتابخانه LiquidCrystal نیاز داریم. از اینرو بایستی این کتابخانه را دانلود و نصب کنیم. چنانچه روش نصب کتابخانه را نمی‌دانید، به آموزش نصب کتابخانه در نرم افزار آردوینو Arduino IDE مراجعه کنید. دو روش مجزا برای این موضوع کاملا توضیح داده شده است. روش فراخوانی کتابخانه هم مانند خط زیر می‌باشد.

 

 

 


کدنویسی بازی با آردوینو


 

جهت اجرای پروژه کدهای زیر را در کامپایلر آردوینو Arduino IDE وارد کنید.

 

پروژه

کاربران بایستی همین بازی را با استفاده از ماژول جوی استیک راه اندازی کنند که به وسیله ی ماژول جوی استیک شخصیت بازی را هدایت کنند. 

 

 

چنانچه در مراحل راه اندازی و انجام این پروژه با مشکل مواجه شدید، بدون هیچ نگرانی در انتهای همین پست، به صورت ثبت نظر سوالتان را مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد. همچنین اگر ایرادی در کدها و یا مراحل اجرایی وجود دارند می‌توانید از همین طریق اطلاع رسانی کنید.

 


پروژه و دریافت بن ارسال رایگان


برای دریافت بن خرید از دانشجو کیت، کاربران بایستی با استفاده از وسایل این آموزش، پروژه را اجرا کرده و یا حتی مدار جدیدی تعریف کنید. سپس از اجرای کار فیلم گرفته و در شبکه‌های اجتماعی از جمله آپارات و اینستگرام، با هشتگ‌های دیجی_اسپارک   دانشجوکیت    digispark    daneshjookit منتشر کنند. سپس از طریق بخش نظرات در ادامه همین آموزش، جهت دریافت بن خرید ارسال رایگان به ارزش ۱۲۰۰۰ تومان از دانشجو کیت، لینک را زیر همین پست ارسال کنید.

 

در پایان نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید و با اشتراک گذاری این آموزش در شبکه های اجتماعی , از وبسایت دیجی اسپارک حمایت کنید.

 

درباره نویسنده

مبین خیاطی

دانشجوی رشته ی نرم افزار کامپیوتر

حتی تو "غیر ممکن" هم هنوز یه "ممکن" هستش ...

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۸ دیدگاه

    • برای اجرای این پروژه با قطعات نامبرده شده نیاز به کتابخانه ی LiquidCrystal میباشد ؛
      در صورت نداشتن این کتابخانه میتوانید از لینک زیر جهت دانلود کتابخانه استفاده کنید.
      https://daneshjookit.com/index.php?controller=attachment&id_attachment=643
      بعد از دانلود فایل ، میتوانید پوشه ی داخل فایل را در مسیر کتابخانه هایتان کپی کنید و بعد به راحتی امکان استفاده از کتابخانه ی مورد نظر را خواهید داشت.
      در صورت نیاز میتوانید از لینک زیر برای آموزش نصب کتابخانه استفاده کنید.
      https://digispark.ir/آموزش-نصب-کتابخانه-آردوینو/
      در صورت بروز مجدد مشکل از طریق کامنت ها اطلاع دهید.

  • Arduino: 1.8.7 (Windows 7), Board: “Arduino/Genuino Uno”

    D:\Program Files\Arduino\arduino-builder -dump-prefs -logger=machine -hardware D:\Program Files\Arduino\hardware -tools D:\Program Files\Arduino\tools-builder -tools D:\Program Files\Arduino\hardware\tools\avr -built-in-libraries D:\Program Files\Arduino\libraries -libraries C:\Users\HP\Documents\Arduino\libraries -fqbn=arduino:avr:uno -ide-version=10807 -build-path C:\Users\HP\AppData\Local\Temp\arduino_build_340965 -warnings=none -build-cache C:\Users\HP\AppData\Local\Temp\arduino_cache_988163 -prefs=build.warn_data_percentage=75 -prefs=runtime.tools.arduinoOTA.path=D:\Program Files\Arduino\hardware\tools\avr -prefs=runtime.tools.arduinoOTA-1.2.1.path=D:\Program Files\Arduino\hardware\tools\avr -prefs=runtime.tools.avrdude.path=D:\Program Files\Arduino\hardware\tools\avr -prefs=runtime.tools.avrdude-6.3.0-arduino14.path=D:\Program Files\Arduino\hardware\tools\avr -prefs=runtime.tools.avr-gcc.path=D:\Program Files\Arduino\hardware\tools\avr -prefs=runtime.tools.avr-gcc-5.4.0-atmel3.6.1-arduino2.path=D:\Program Files\Arduino\hardware\tools\avr -verbose C:\Users\HP\Desktop\ARDUINO\VLC_media_player.lnk\VLC_media_player.lnk.ino
    D:\Program Files\Arduino\arduino-builder -compile -logger=machine -hardware D:\Program Files\Arduino\hardware -tools D:\Program Files\Arduino\tools-builder -tools D:\Program Files\Arduino\hardware\tools\avr -built-in-libraries D:\Program Files\Arduino\libraries -libraries C:\Users\HP\Documents\Arduino\libraries -fqbn=arduino:avr:uno -ide-version=10807 -build-path C:\Users\HP\AppData\Local\Temp\arduino_build_340965 -warnings=none -build-cache C:\Users\HP\AppData\Local\Temp\arduino_cache_988163 -prefs=build.warn_data_percentage=75 -prefs=runtime.tools.arduinoOTA.path=D:\Program Files\Arduino\hardware\tools\avr -prefs=runtime.tools.arduinoOTA-1.2.1.path=D:\Program Files\Arduino\hardware\tools\avr -prefs=runtime.tools.avrdude.path=D:\Program Files\Arduino\hardware\tools\avr -prefs=runtime.tools.avrdude-6.3.0-arduino14.path=D:\Program Files\Arduino\hardware\tools\avr -prefs=runtime.tools.avr-gcc.path=D:\Program Files\Arduino\hardware\tools\avr -prefs=runtime.tools.avr-gcc-5.4.0-atmel3.6.1-arduino2.path=D:\Program Files\Arduino\hardware\tools\avr -verbose C:\Users\HP\Desktop\ARDUINO\VLC_media_player.lnk\VLC_media_player.lnk.ino
    Using board ‘uno’ from platform in folder: D:\Program Files\Arduino\hardware\arduino\avr
    Using core ‘arduino’ from platform in folder: D:\Program Files\Arduino\hardware\arduino\avr
    Detecting libraries used…
    “D:\\Program Files\\Arduino\\hardware\\tools\\avr/bin/avr-g++” -c -g -Os -w -std=gnu++11 -fpermissive -fno-exceptions -ffunction-sections -fdata-sections -fno-threadsafe-statics -Wno-error=narrowing -flto -w -x c++ -E -CC -mmcu=atmega328p -DF_CPU=16000000L -DARDUINO=10807 -DARDUINO_AVR_UNO -DARDUINO_ARCH_AVR “-ID:\\Program Files\\Arduino\\hardware\\arduino\\avr\\cores\\arduino” “-ID:\\Program Files\\Arduino\\hardware\\arduino\\avr\\variants\\standard” “C:\\Users\\HP\\AppData\\Local\\Temp\\arduino_build_340965\\sketch\\VLC_media_player.lnk.ino.cpp” -o nul
    VLC_media_player.lnk:1:125: error: <LiquidCrystal.h&gt: No such file or directory

    exit status 1
    <LiquidCrystal.h&gt: No such file or directory