کامپیوتر خودرو ECU

ریست دستی ECU خودرو تعریف و کاربرد

car-ecu-hand-reset-digispark
نوشته شده توسط معین صابری

کامپیوترهای خودرو مهم ترین بخش یک خودرو را تشکیل می دهند. این کامیپوتر با پردازش داده ها، فرامین راننده را اجرا کرده و خودرو را کنترل می نماید. کامپیوتر خودرو از یک میکروکنترلر و تعدادی المان الکتریکی و الکترونیکی نظیر خازن، مقاومت، ترانزیستور و…. تشکیل شده است. میکروکنترلر بر مبنای داده های دریافتی از سنسورها و فرامین کاربر، بر مبنای نرم افزار از پیش تعریف شده که با دامپ مشهور است؛ به قسمت های مختلف خودرو فرمان می دهد.

از آنجاییکه کامپیوترهای خودرو می بایست کارهای بسیاری را انجام دهند، لذا امکان ثبت خطاهای مختلف و اشتباه در ارسال فرمان زیاد است. جهت بررسی خطاهای ثبت شده و کنترل وضعیت عملکرد کامیپوتر خودرو، می بایست از دستگاه های مخصوص عیب یابی استفاده نمود. به کمک این دستگاه ها و با اتصال آن به پورت عیب یاب خودرو، می توان وضعیت عملکرد خودرو و کدهای خطای ثبت شده را مشاهده نمود. در چنین وضعیتی می توان با پاک کردن کدهای خطا، مشکلات ثبت شده در کامپیوتر را برطرف نمود. اما در بعضی موارد ممکن است به دستگاه دیاگ دسترسی نداشته باشیم. حتی در موارد بسیاری ممکن است در اثر خطاهای ثبت شده روی ECU، خودرو از حرکت باز ایستد. در چنین شرایطی نیاز داریم تا کامیپوتر خودرو را به صورت دستی ریست کنیم. با ریست شدن کامیپوتر خودرو، کد خطاها پاک شده و خودرو قابلیت حرکت را بازخواهد یافت. در این آموزش به بررسی ریست دستی و نحوه اجرای آن در خودروها خواهیم پرداخت. در ادامه روش ریست دستی ECU با مرجع تخصصی کامپیوتر خودرو ECU به زبان فارسی، دیجی اسپارک همراه باشید.

 


ECU و کد خطاهای مختلف


همانطور که اطلاع دارید،  کامپیوترهای خودرو وظیفه پردازش درخواست های راننده، دریافت داده های سنسور و اعمال فرمان به خروجی را بر عهده دارد. از طرف دیگر، جهت کنترل وضعیت واحد های مختلف، سنسورهای مختلفی به کار رفته که با ارسال داده های خود به ECU، وضعیت خودرو را کنترل می نمایند.  جدول زیر لیستی از سنسورهای پرکابرد در خودرو را نمایش می دهد.

وظیفه سنسور
وضعیت میزان برخورد المان های موتور به یکدیگر ناک
میزان اکسیژن موجود در موتور اکسیژن
وضعیت منیفولد MAP
میزان فشار داده شده پدال گاز توسط راننده دریچه گاز
میزان دور موتور RPM دور موتور

 

 از آنجاییکه واحد الکترونیکی خودرو از المان ها و قطعات بسیار زیادی تشکیل شده، لذا در فواصل مختلف زمانی کدهای خطایی در حافظه ECU ثبت می شود. این کدهای خطا می تواند به دلیل خارج شدن سنسورها از کالیبره، تداخل بین سیگنال های مختلف، عدم پاسخ گویی یونیت های مختلف در زمان مقرر به ECU، نویز های محیطی، ضربه در دست اندازها و……. ایجاد شود. در چنین شرایطی، وجود کد خطا در سیستم می تواند سبب بروز اشکال در سیستم پیشرانه خودرو و حرکت آن شود. حتی در برخی اوقات ممکن است به دلیل وجود کد خطاهای مختلف، خودرو روشن نشود. تصویر زیر شرحی از استاندارد کد خطا ECU ها ارایه می دهد.

ECU و کد خطاهای مختلف - دیجی اسپارک

 

جهت پاک سازی کد خطاها، نیاز به دستگاه خطایاب داریم. در این دستگاه با ارسال PID مخصوص به ECU، کدهای خطا پاک شده و خودرو امکان حرکت را خواهد یافت. اما در بسیاری از مواقع امکان دسترسی به دستگاه مخصوص را نداریم. در چنین شرایط می توانیم به صورت دستی ECU خودرو را ریست کنیم. با ریست دستی در خودرو، کدهای خطا از حافظه پاک شده و امکان راه اندازی مجدد خودرو ایجاد خواهد شد. در قسمت بعد به این موضوع می پردازیم.

 


ریست دستی تعریف و کاربرد


همانطور که پیشتر گفته شد، کامپیوترهای خودرو به مرور زمان و یا تداخلات یونیت های مختلف، کدهای خطایی ثبت شود. این کدهای خطا سبب عدم روشن شدن صحیح خودرو و یا مشکلاتی در حرکت می شوند. جهت بر طرف شدن این موضوع، کدهای خطا(در صورتیکه دائمی نباشند) باید پاک شوند. به طور کلی کدهای خطا در کامیپوتر خودرو به دو دسته دائمی و موقت تقسیم بندی می شوند. کدهای دائمی مربوط به اشکال جدی در یکی از سیستم های خودرو بوده که حتما ایراد باید رفع شود. در این حالت با پاک کردن کد خطا، باز هم ایراد وجود خواهد داشت.

در کنار خطاهای دائم، خطاهای موقت هستند. این خطاها به دلایل مختلف از جمله وجود تداخل در واحدهای مختلف شکل می گیرد. به عنوان مثال یکی از خطاهای شایع در خودرو پژو پارس با ECU شرکت SSAT، وجود تداخل بین سیستم ایموبلایزر و CAN به صورت موقت است. این ایراد سبب بد روشن شدن خودرو شده، به طوریکه باید خودرو خاموش و مجددا روشن شود. خطاهای موقت به کمک دستگاه عیب یاب(دیاگ) قابل رفع است. اما همانطور که پیشتر گفته شد، در مواقعی دستگاه دیاگ در دسترس نیست. در اینجا باید طی یک فراید، ECU را ریست دستی کنیم. در این روش کدهای خطا قرار گرفته در حافظه ECU(موقت) پاک شده و ECU می تواند مجددا راه اندازی شود. فرایند ریست دستی با تخلیه الکتریسیته ساکن و قطع و وصل تغذیه صورت می گیرد. قسمت بعد به این مورد اختصاص داده می شود.

 


نحوه ریست دستی در خوردوهای ایرانی


پس از آشنایی با مفهوم ریست دستی و کاربرد آن، نوبت به اجرای آن می رسد. در این قسمت به صورت مرحله به مرحله، به اجرای این روش می پردازیم. قبل از اجرای این روش، به نکات زیر توجه نمایید.

  • ریست دستی به هیچ عنوان نباید بر روی خودروهای KEY LESS دار اجرا شود.
  • ریست دستی تنها برای خودروهای ایرانی با ECU ساخت داخل نظیر SSAT و غرب استیل است. ECU های فرانسوی خودرو پژو ۲۰۶(از مدل ۸۲ الی ۹۰) با این روش دچار ایراد خواهند شد.

برای اجرای روش ریست دستی، مراحل زیر را پله به پله و با دقت اجرا کنید.

۱-ابتدا سوییج را از روی خودرو بردارید.

۲-سرباتری مثبت را جدا کرده و بر روی سرباتری منفی قرار دهید.

۳-سوییچ را باز کرده و در حالتی که مرحله قبل برقرار است، سوییچ را برای ۴۵ ثانیه پشت آمپر نگه دارید.

۴-سوییچ را ببندید، سرباتری را سر جای خود قرار دهید.

۵-سوییچ را باز کنید، برق را پشت آمپر قرار داده (استارت نزنید) و برق را برای مدت ۲۰ ثانیه پشت آمپر نگه دارید.

۶-سوییچ را ببندید، برای مدت ۵ ثانیه صبر کنید، سپس مرحله ۵ را مجددا تکرار کنید.

۷- مراحل ۵ و ۶ را برای ۴ مرتبه به ترتیب تکرار کنید، سپس خودرو را روشن نمایید.

 


جمع بندی


ثبت کد خطا در حافظه ECU یکی از مهم ترین امکانات کامپیوترهای خودرویی جهت تعیین ایراد است. کامپیوتر خودرو به صورت دائم در حال مانیتورینگ وضعیت قسمت های مختلف خودروست؛ به طوریکه ایرادات موجود در قسمت های مختلف را با کد خطاهای دائم و موقت ثبت می کند. خطاهای دائمی جرو دسته خطاهایی هستند که باید واحد مربوط به آن رفع عیب شوند. اما خطاهای موقت به کمک دستگاه دیاگ و یا ریست دستی، قابل پاک سازی هستند. در این آموزش به بررسی روش ریست دستی ECU خودرو پرداختیم. در این روش بدن نیاز به دستگاه دیاگ و صرفا با انجام عملیات فیزیکی، می توان ECU را ریست نمود. با ریست سازی ECU، کد خطاهای موقت پاک شده و خودرو قابلیت روشن سازی و حرکت را باز خواهد یافت.

 

چنانچه در مراحل راه اندازی و انجام این پروژه با مشکل مواجه شدید، بدون هیچ نگرانی در انتهای همین پست، به صورت ثبت نظر سوالتان را مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد. همچنین اگر ایرادی در مراحل اجرایی وجود دارند می‌توانید از همین طریق اطلاع رسانی کنید.

 

درباره نویسنده

معین صابری

کارشناسی ارشد رشته معماری سیستم های کامپیوتری

مالي که ز تو کس نستاند، علم است
حرزي که تو را به حق رساند، علم است
جز علم طلب مکن تو اندر عالم
چيزي که تو را ز غم رهاند، علم است
(شیخ بهایی)

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۱۰ دیدگاه

  • با سلام ماشین من ساینا اس میباشد رفتم باطری سازی که ماشین رو رفع عیب کنه یعنی چراغ چک رو خاموش کنه ولی زد کل ماشین رو عیب دار کرد و دیگه الان روشن نمیشه چیکار کنم لطفا

    • سلام
      مدل خودرو برای چه سالی هست؟ لطفا شرح کامل دهید که چرا دیگر خودرو روشن نشد؟ آیا برنامه ایسیو را تغییر دادند؟

  • سلام.. پژو پارس اتومات مدل ۸۹ دارم استارت میزنم روشن نمیشه وسویچ را باز میکنم چک روشن نمیشه پشت آمپر ممنون میشم راهنمایی کنید

  • سلام نیاز نیست سر باطری منفی رو دربیاریم بعد سر باطری مثبت رو قرار بدیم؟

    • سلام
      خیر، لطفا و دقیقا مطابق آموزش باید پیش روید تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.

  • سلام ماشینم چرا استپش روشن میشد بردم دیاگ زدن ترموستات رو عوض کردم برای عوض شدن قطعه باید ای سی یو ریست بشه؟ چون بازم چرا داره روشن میشه.

    • با سلام
      به این صورت نمیتوان اظهار نظر کرد، بایستی توسط دستگاه دیاگ اروری که دریافت می‌کنید را بررسی کنید. ولی اگر با این روش ریست دستی مشکل حل نشد، حتما یکبار دستگاه دیاگ بگذارید.