اینترنت اشیا IOT

آموزش کار با پلتفرم Arduino IOT Cloud بخش ششم: پروژه دیمر LED

getting-started-with-arduino-iot-cloud-part-six-led-dimmer-digispark
نوشته شده توسط پریسا پوربلورچیان

اگر بخواهیم برای اتاق یا چراغ مطالعه روی میز یک پروژه با Arduino IOT Cloud اجرا کنیم، قطعا فقط خاموش و روشن شدن چراغ / لامپ کافی به نظر نمیرسد. تنظیم شدت نور قطعا پروژه را جذاب تر خواهد کرد. یک اسلاید Slider برای دشبورد طراحی کرده و سپس از طریق موبایل با تغییر اسلایدر از طریق موبایل نور محیط را کم و زیاد کنیم. در این آموزش پروژه ساخت دیمر برای ال ای دی توسط پلتفرم Arduino IOT Cloud را اجرا خواهیم کرد. در ادامه پروژه دیمر LED پلتفرم Arduino Cloud با مرجع تخصصی پلتفرم اینترنت اشیا Arduino IOT Cloud به زبان فارسی، دیجی اسپارک همراه باشید.

پروژه دیمر LED با پلتفرم اینترنت اشیا Arduino Cloud - دیجی اسپارک

 


بخش اول: معرفی Device


در این پروژه از برد وای فای NodeMCU استفاده شده است. برای ارتباط با پلتفرم بایستی در ابتدا نوع دیوایس را بر روی گزینه Third Party انتخاب کرده و سپس از لیست برد ESP8266 را انتخاب کنید. با توجه به اینکه بردهای زیادی از این تراشه استفاده می‌کنند، دقیقا مدل برد مورد استفاده را انتخاب کنید. در صورتیکه از بردهای دیگری مانند ESP32 و از تولید کننده های دیگر هستید باید اسم برد را در لیست گروه های ESP32, ESP8266 پیدا و انتخاب کنید. اگر برد در لیست نباشد امکان استفاده از آن نیست.

تنظیمات پلتفرم در پروژه دیمر LED - دیجی اسپارک

 

با انتخاب برد که در این قسمت مدل مورد استفاده NodeMCU1.0 است،پس از تایید صفحه ی زیر در بخش Device نمایش داده می‌شود. وضعیت Status پس از تکمیل اطلاعات در Thing نمایش داده می‌شود و در صورتیکه در این مرحله برای شما Offline است، ادامه تنطیمات را انجام دهید تا به صورت اتوماتیک Online شود.

تنظیمات device در پروژه دیمر LED - دیجی اسپارک

 


بخش دوم: معرفی Thing


در قدم دوم بایستی در منو Thing متغیرهای مورد نیاز برای پروژه را تعریف کنیم. سپس اطلاعات وای فای به همراه Secret Key مخصوص برد NodeMCU را وارد کنید. در این پروژه میخواهیم فقط یک لامپ را توسط دشبورد روشن ON و خاموش OFF کنیم. از قبل بایستی سناریوی برنامه را برای خود مشخص کنیم تا متغیرها را در همان اول برنامه به Sketch معرفی کنیم. در این بخش تنظیمات شبکه را انجام دهید. اطلاعات وای فای مورد استفاده را به همراه Secret Key برد مورد استفاده در برنامه تعریف کنید.

SSID, PASSWORD, Secret Key را در این بخش وارد کنید. Secret Key را قبلا در آموزش مربوط به Thing یاد گرفته ایم. از فایل PDF دانلود شده، قفل را وارد کنید.

تنظیمات بخش شبکه در پروژه دیمر لامپ LED - دیجی اسپارک

 


بخش سوم: معرفی متغیر Variable


مهمترین قدم در اجرای یک پروژه در پلتفرم Arduino IOT Cloud ساخت متغیر برای ورودی و خروجی های پروژه است. در این پروژه میخواهیم یک دیمر برای خروجی طراحی کنیم. دیمر برای لامپ مد نظر ما است که برای شبیه سازی از یک ال ای دی استفاده خواهیم کرد. این خروجی میتواند یک رله متصل به لامپ باشد. در قدم اول بر روی Add Variable کلیک کنید.

معرفی متغیرها در دیمر لامپ LED با Arduino Cloud - دیجی اسپارک

 

  1. در ابتدا یک اسم دلخواه برای متغیر تعریف کنید.
  2. سپس نوع داده را مشخص کنید.
  3. داده برای دیمر به صورت داده اینتجر Integer است.
  4. مشخص کنید داده به صورت خواندن و نوشتن و یا فقط خواندن باشد.
  5. وضعیت آپدیت داده را مشخص کنید.
  6. در لحظه به صورت آستانه ای تغییر کند.
  7. سپس ذخیره کنید.

تنظیمات پلتفرم IoT در پروژه دیمر لامپ LED - دیجی اسپارک

 


بخش چهارم: ساخت دشبورد Dashboard


پس از ساخت متغیر بهتر است دشبورد را متناسب با متغیرهایی که در برنامه تعریف کرده اید، از قبل ایجاد کنید. بر روی دشبورد کلیک کنید. از منو ADD بر روی Widget کلیک کنید. ویجت Slider را انتخاب کنید.

تنظیمات اسلایدر در پروژه دیمر LED با پلتفرم Arduino Cloud - دیجی اسپارک

 

در ادامه برای نهایی سازی تنظیمات، وارد صفحه ی تنظیمات شوید.

تنظیمات ویجت در پروژه دیمر LED پلتفرم Arduino Cloud - دیجی اسپارک

 

  • دیمر برای ال ای دی باید بین ۰ تا ۲۵۵ تغییر کنید. Value Range را بین min , max عدد ۰ تا ۲۵۵ قرار دهید.
  • بر روی گزینه Link کلیک کنید تا به متغیر lightcontrol که ساخته اید، متصل شوید.
  • سپس DONE را بزنید.
  • ویجت ساخته شده است.

اسلایدر برای پروژه دیمر LED با پلتفرم Arduino Cloud - دیجی اسپارک

 


بخش پنجم:نوشتن کد برنامه Sketch


قدم پنجم نوشتن اصل برنامه است، بخشی که بسیار اهمیت دارد و یک وب ادیتور آنلاین این بار در اختیار ما قرار گرفته شده است تا بتوانیم در یک پلتفرم ابری در لحظه کدنویسی کرده و تغییرات را بدون نیاز به اتصال مشاهده کنیم. اگر دقت کرده باشید پس از معرفی متغیر در برنامه در بخش Thing منو Sketch یک علامت عددی قرمز رنگ نمایش داده می‌شود. با هر بار آپدیت متغیرها این عدد تغییر کرده و به صورت اتوماتیک در برنامه Sketch همان متغیر جدید به برنامه اضافه شده و یک تابع سفارشی با همان اسم هم برای آن تولید می‌شود. در این بخش ما یک متغیر با نام controllightمعرفی کردیم. بر روی Sketch کلیک کنید تا همین تغییرات را مشاهده کنید.

 

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه آموزش

 

دسترسی کامل به آموزش برای اعضای دیجی اسپارک امکان پذیر است. بخش اصلی آموزش شامل سورس کدهای توسعه داده شده توسط مهندس‌های دیجی اسپارک است. به همین دلیل این آموزش خاص و یکتاست. برای استفاده از آن بایستی عضویت تهیه کنید. تبادل نظر با کاربران و پرسش سوال رایگان است و میتوانید از بخش نظرات همین آموزش اقدام کنید.

 


بخش ششم: آپلود برنامه Upload Sketch


کد نوشته شده است. پلتفرم Arduino IOT Cloud از ادیتور آنلاین برخوردار است. در همان پلتفرم به محیط Arduino IDE دسترسی دارید و میتوانید کد نویسی آنلاین انجام دهید. کتابخانه ها را فراخوانی و نصب کنید. بردهای جدید را نصب کنید. به نمونه برنامه های از قبل نوشته شده دسترسی دارید، به نمونه برنامه های کتابخانه های نصب شده دسترسی دارید. همه چیز برای نوشتن کد در یک پلتفرم آنلاین در اختیار ما قرار گرفته شده است تا بتوانیم یک تجربه ی متفاوت در برنامه نویسی را رقم بزنیم. کد را کپی و به پلتفرم انتقال دهید. آپلود Upload برنامه دقیقا مشابه همان Arduino IDE است. برد را انتخاب کرده و سپس کد را بر روی برد آپلود کنید.

آپلود کدها در پروژه دیمر LED پلتفرم Arduino Cloud - دیجی اسپارک

 


بخش هفتم: عملکرد دیمر Dimmer


حالا کد بر روی برد آپلود شده است و تمامی تنظیمات پلتفرم انجام شده است. وارد دشبورد Dashboard شوید. در این بخش کنترل پروژه آغاز می‌شود.

عملکرد پروژه دیمر LED با پلتفرم Arduino Cloud - دیجی اسپارک

 

اما مهمترین بخش اتصال پروژه است. به یک ولوم و ال ای دی نیاز دارید. با توجه به اینکه از برد NodeMCU استفاده می‌کنیم. پایه ولوم را به پایه A0 برد Nodemcu متصل کنید.

اتصال ال ای دی در پروژه دیمر LED - دیجی اسپارک

 

سپس یک ال ای دی را به پایه D2 اتصال دهید.

 

نهایی سازی پروژه دیمر LED با برد Nodemcu - دیجی اسپارک

 

پروژه دیمر LED با Nodemcu و پلتفرم Arduino cloud - دیجی اسپارک

 


بخش هشتم: کنترل توسط اپلیکیشن Arduino IOT Cloud


از دیگر قابلیت های Arduino IOT Cloud برخورداری از اپلیکیشن Application است. در این آموزش نسخه IOS تست شده است. از APP Store عبارت Arduino IOT Cloud را جست وجو کنید. سپس آن را نصب کنید. با همان اکانتی که در نسخه وب لاگین شده اید، به اپلیکیشن دسترسی پیدا کنید. در اپلیکیشن فقط و فقط به محیط دشبورد دسترسی خواهید داشت.

ساخت دیمر دیجیتال با پلتفرم Arduino Cloud - دیجی اسپارک

 

به همین سادگی و از طریق موبایل میتوانید مدیریت پروژه ها را انجام دهید. دقت داشته باشید که فقط به Dashboard دسترسی خواهید داشت.

 


وسایل مورد نیاز


برد وای فای NodeMCU 

 ال ای دی LED

ولوم 

رله 

 

چنانچه در مراحل راه اندازی پلتفرم Arduino IOT Cloud و انجام این پروژه با مشکل مواجه شدید، بدون هیچ نگرانی در انتهای همین پست، به صورت ثبت نظر سوالتان را مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد. همچنین اگر ایرادی در کدها و یا مراحل اجرایی وجود دارند می‌توانید از همین طریق اطلاع رسانی کنید.

 

درباره نویسنده

پریسا پوربلورچیان

تولید کننده محتوا / کارشناس IOT

زندگی یعنی پژوهش و فهمیدن چیزی جدید

تلاشم بر این است تجربیاتم در زمینه IOT‌ را به بهترین شکل با شما در میان بگذارم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۱۹ دیدگاه