آموزش رزبری پای رزبری پای پایتون Python

آموزش پایتون با بردهای رزبری پای بخش چهارم: ورودی و خروجی در پایتون

getting-started-with-python-on-raspberry-pi-boards-part-four-input-output-digispark
نوشته شده توسط پریسا پوربلورچیان

در بخش چهارم از سری آموزش های پایتون با رزبری پای، به بررسی قواعد و اصول کدنویسی در پایتون میپردازیم. از دستورات ورودی و خروجی در پایتون تا اصول اولیه که در نوشتن کدهای پروژه به آن ها وابسته هستیم. در چهارمین قسمت از آموزش پایتون رزبری پای به آن اشاره خواهد شد. در ادامه با مرجع تخصصی پایتون با رزیری پای به زبان فارسی، دیجی اسپارک همراه باشید.

برد رزبری پای و برنامه نویسی پایتون - دیجی اسپارک

 


ساختار برنامه در پایتون


برنامه ی که در پایتون مینویسیم، شامل تعدادی دستور است که هر دستور عمل خاصی را در برنامه اجرا می‌کند. هر دستور از برنامه درست مشابه زبان سی پلاس پلاس بهتر است در یک سطر جداگانه نوشته شود. هر برنامه ای که در پایتون ذخیره می‌کنید، بایستی پسوند py. داشته باشد.

 

وجود توضیحات در برنامه میتواند برای رفع عیب سریعتر و بهبود یادگیری و خوانایی در برنامه کمک ویژه ای کند. توسط توضیحات ( کامنت ها ) منطق برنامه و روش اجرای برنامه توضیح داده می‌شود.برای نوشتن کامنت از هشتگ # استفاده می‌کنیم. همچنین با استفاده از سه کوتیشن هم میتوانید فرآیند کامنت گذاری در کدها را اجرا کنید.

علاوه بر وجود توضیحات، یکی از نکات مهم در کدنویسی فاصله گذاری و رعایت فاصله در کدها است. اصطلاح تو رفتگی برای خط های پایتون به کار میرود که حتما بایستی رعایت کنید. در برنامه نویسی پایتون دستورات در بلاک نوشته می‌شوند و با فاصله گذاری و تورفتگی بلاک ها را بایستی رعایت کنید. منظور از بلاک مجموعه ای از دستورات مرتبط با هم است. دستورات پایتون از ابتدای سطر شروع می‌شوند و در ادامه تمامی دستورات همان برنامه باید از همان ابتدای سطر آغاز شوند تا بلاک تشکیل شود. تورفتگی ها در پایتون با space و tab مشخص می‌شوند.

 


ورودی و خروجی در پایتون


هدف ما از برنامه نویسی چیست؟! دریافت دیتا و یا تولید دیتا! سپس دیتاهای دریافتی در برنامه پردازش می‌شود. در نهایت دیتای پردازش شده نمایش داده می‌شود. در آموزش بخش دوم راجع به دیتاها و انواع آن ها صحبت کردیم. لینک ورود به آموزش بخش دوم در ادامه قرار گرفته شده است. کلیک کنید. در این بخش به معرفی دستورات ورودی و دستورات خروجی میپردازیم.

 

– دستور ورودی 

هر برنامه پایتون میتواند شامل یک یا چندین ورودی باشد. برای نمایش ورودی از تابع input استفاده می‌کنیم.

تابع input در پایتون ورودی های برنامه را به عنوان یک رشته دریافت کرده و سپس وظیفه ی برقراری ارتباط با کاربر را برعهده دارد. دیتاهای ورودی را به عنوان رشته در برنامه قبول می‌کند پس در غیر اینصورت اگر دیتا رشته نباشد بایستی از تبدیل نوع دیتا استفاده کنید.

تبدیل نوع دیتا به صورت زیر است:

  • تابع (x)int : تبدیل نوع مقدار x به نوع عدد صحیح در مبنای ده
  • تابع (x)bin : تبدیل نوع مقدار x به نوع عدد صحیح در مبنای دو
  • تابع (x)oct: تبدیل نوع مقدار x به نوع عدد صحیح در مبنای هشت
  • تابع (x)hex : تبدیل نوع مقدار x به نوع عدد صحیح در مبنای شانزده
  • تابع (x)float : تبدیل نوع مقدار x به نوع عدد اعشاری
  • تابع (x)str : تبدیل نوع مقدار x به نوع عدد رشته
  • تابع (x)eval: برای اجرا و پردازش رشته ورودی x به عنوان یک عبارت
  • تابع (x)tuple : عبارت x که میتواند یک رشته لیست و یا یک مجموعه باشد را به نوع چندتایی تبدیل می‌کند.
  • تابع (x)list : عبارت x که میتواند یک رشته چندتایی و یا یک مجموعه باشد را به نوع لیست تبدیل کند.
  • تابع (x)ord و (x)chr:  تبدیل کاراکتر x به کد Ascii و برعکس

روش فراخوانی input به صورت زیر است.

 در این فراخوانی منظور از name همان نام متغیری است که ورودی در آن قرار میگیرد و data پیغامی است که در زمان اجرا فراخوانی می‌شود. دقت داشته باشید فقط در صورت استفاده از دیتاتایپ String میتوانید از input استفاده کنید در غیر اینصورت باید از eval استفاده کنید. از دیگر قابلیت های این تابع دریافت چند ورودی به صورت همزمان است. برای فراخوانی به صورت همزمان از ()split کاراکتر جداکننده ورودی ها را در برنامه به صورت مجزا از یکدیگر تفکیک کنید.

 
 

برنامه نویسی پایتون با رزبری پای ورودی و خروجی در پایتون - دیجی اسپارک

 

– دستور خروجی

برای نمایش دیتا و چاپ دیتا نیاز به استفاده از دستورات خروجی داریم. برای اینکار از تابع ()print استفاده می‌کنیم. اگر پارامتر نوشته شده در print رشته ای باشد، دقیقا همان چاپ می‌شود.  با هر بار اجرای print یک سطر از خروجی تولید می‌شود و دستور چاپ بعدی در سطر جدید اجرا می‌شود. اگر یک عبارت محاسباتی باشد، پس از ارزیابی، نتیجه به خروجی می‌رود. هر دستور print در یک سطر جداگانه چاپ می‌شود. پیشنهاد می‌شود همراه هر خروجی یک پیام هم نوشته شود تا خوانایی برنامه بهتر شود. اگر print چند پارامتر داشته باشد با + و , از یکدیگر جدا میکنیم.

 

 

دستور خروجی در برنامه نویسی پایتون رزبری پای - دیجی اسپارک

 

نکته های مهم:

در صورت استفاده از + برای اتصال دو رشته به یکدیگر استفاده می‌شود. در مقابل از کاما , برای اتصال انواع خروجی ها استفاده می‌شود.

ورودی و خروجی در پایتون با رزبری پای - دیجی اسپارک

 

 


جمع بندی لیدی پای


همانند زبان برنامه نویسی سی و سی پلاس پلاس برای تعریف ورودی و خروجی ها در برنامه ها و پروژه ها نیاز به دانش برنامه نویسی پایتون هم داریم. در این بخش قواعد و اصول برنامه نویسی آموزش داده شده است. سپس دستورات ورودی و خروجی برای دریافت و نمایش دیتا همراه با مثال گفته شده است. پیشنهاد میکنم در ابتدا همانند تصویرها چندین دستور را با خلاقیت خودتان تکرار کنید و سپس شروع به کدنویسی کنید. در این آموزش از نوتی Thonny IDE از قسمت shell استفاده شده است که کافیست اینتراپتر را بر روی python تنظیم کنید.

پایتون در رزبری پای ورودی و خروجی - دیجی اسپارک

 


وسایل مورد نیاز


رزبری پای Raspberry Pi 400

رزبری پای Raspberry Pi 4

 

چنانچه در مراحل راه اندازی و انجام این پروژه با مشکل مواجه شدید، بدون هیچ نگرانی در انتهای همین پست، به صورت ثبت نظر سوالتان را مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد. همچنین اگر ایرادی در کدها و یا مراحل اجرایی وجود دارند می‌توانید از همین طریق اطلاع رسانی کنید.

 

درباره نویسنده

پریسا پوربلورچیان

تولید کننده محتوا / کارشناس IOT

زندگی یعنی پژوهش و فهمیدن چیزی جدید

تلاشم بر این است تجربیاتم در زمینه IOT‌ را به بهترین شکل با شما در میان بگذارم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۲ دیدگاه