در قسمتهای قبل علاوه بر رنگ کردن اشکال و پس زمینه و همچنین به حرکت در آوردن آنها و نوشتن توابعی با if / else یاد
گرفتیم که چگونه از توابع مختلف استفاده کنیم. حال در این قسمت و آخرین قسمت به پاسخگویی برنامه نوسبت به موس و واکنشگرایی آن خواهیم پرداخت.
چندین راه برای فعال کردن processing و پاسخگویی آن وجود دارد یکی از این راهها استفاده از موس است. در این مبحث میخواهیم یادبگیریم که چگونه کلیک های موس را ردیابی کرده و همچنین مکان و حالت موس را نیز پیدا کنیم.
۱ – یک طرح جدید را با کد زیر ایجاد کنید :
int x = 0; int y = 0; void setup() { size(500, 500); // Set the value of x to be half the width of the window x = width / 2; // Set the value of y to be half the height of the window y = height / 2; } void draw () { background(0, 100, 0); // Draw the circle in the position taken from the x and y variables: ellipse(x, y, 50, 50); } void mousePressed() { // When the mouse is pressed, update x and y // to contain the current position of the mouse: x = mouseX; y = mouseY; }
کد بالا از چندین متغیر خاص استفاده میکند که همه آنها در processing تعریف شده هستند مانند height و width و mouseX و mouseY . دو متغیر اولی به ارتفاع و پهنای پنجره اشاره میکنند و دو متغیر دوم برای مکان موس در نظر گرفته شده اند. توجه داشته باشید که قبل از این نیز از متغیری مانند height استفاده کردهایم تا مکان طرح را در صفحه بیابیم.
همچنین این کد یک تابع مخصوص نیز ایجاد کرده است که mousepressed نامیده میشود و در هنگامی که کلیدی از موس فشار داده شود اجرا میشود. این یک مثال ساده از برنامه نویسی رویداد محور است.
۲ – طرح را اجرا کنید و بر روی یک قسمت از پنجره کلیک کنید. خواهید دید که دایره جابه جا شده و به همان قسمت کلیک شده منتقل میشود.
۳ – تلاش کنید تا کد را با استفاده از mouseX و mouseY و همچنین mousepressed به روز کنید و سایز یا رنگ اشیاء را نیز تغییر دهید تا بیشتر به اجزای برنامه آشنا شوید
قدم بعدی چیست؟
آموزش کوچک برنامه نویسی processing نیز به پایان رسید و این سؤال برای هرکسی پیش میآید که حال چه کنیم؟
شما فقط مفاهیم پایهای از برنامه نویسی processing را فرا گرفتهاید و تابع های بسیار زیاد و همچنین راه طولانی برای مسلط شدن در آن پیش رو دارید. میتوانید برای یادگیری این برنامه نویسی از مراجعی همچون سایت اصلی processing استفاده کنید. یا همچنین مثالهای خوبی را در قسمت file و Examples پیدا کنید. برنامه نویسی processing در رزبری پای به نحوی پیشرفت کرده است که میتوانید در آن از پین های gpio نیز استفاده کنید و ویژگیهای فیزیکی نیز به پروژه خود اضافه نمایید. برای اطلاعات بیشتر دز این زمینه این لینک میتواند راهنمای خوبی باشد