تکنولوژی سخت افزار

آمیگا رایانه ای به اندازه ی یک یخچال

آمیگا رایانه ای به اندازه ی یک یخچال-دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

زمستان ها سریع وارد کلاس شده و دست های خود را به شوفاژ مدرسه می چسباندید. یا تابستان ها، پنجره را باز می کردید و تا نیمه از آن بیرون می رفتید تا شاید نسیمی شما را از این گرما برهاند ! سیستم های گرمایشی و سرمایشی همواره یکی از مشکلات مدارس بوده و شاید هنوز هم باشد !؟

 در سال ۱۹۸۰ ناحیه ای از مدارس امریکا گامی بزرگ به جلو برداشتند و رایانه ای به نام آمیگا کومودور را خریداری کردند. خوب چرا گامی به جلو ؟ اصلا این رایانه چه کار می کند ؟  آمیگا که رایانه ای به بزرگی یک یخچال است، برای کنترل دمای ۱۹ مدرسه در آن ناحیه به کار گرفته شد. این فرمانده خستگی ناپذیر ۳۰ سال است که به کار خود ادامه می دهد. به نظر شما یک لپ تاپ امروزی چند سال دوام می آورد ؟ ۴ سال ؟ یا شاید ۵ سال ؟ آمیگا با بهره گیری از مودم ۱۲۰۰ بیتی و سیگنال رادیویی بی سیم، با ۱۹ ساختمان در ارتباط است. هر ساختمان، تغییرات دمایی را به آن گزارش می دهد. رایانه می تواند مولد گرما را تغییر دهد و یا فن ها را به چرخش در آورد.

  البته این سیستم همواره هم بی نقص نبوده.مانیتور، موس و یا کیبوردها همگی یکی پس از دیگری از کار افتاند و به علت قدیمی بودن، پیدا کردن قطعات آن ساده نبوده است. هر چند با ظهور سایت eBay این مشکلات کمتر شده است. جالب اینجاست که سیستم اصلی توسط دانش آموزی در سال ۱۹۸۰ برنامه نویسی شد و احتمالا او تنها کسی است که می تواند مشکلات نرم افزاری آن را حل کند. این منطقه امیدوار است بتواند آمیگای قدیمی خود را با یک سیستم مدرن کنترل دمای محیط، جایگزین کند. هر چند این جابه جایی ارزان نخواهد بود و نزدیک به ۲ میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه