آموزش رزبری پای رزبری پای نمایشگر LCD

نصب درایور LCD های GPIO برد رزبری پای raspberry pi روی رزبین

نوشته شده توسط سید محمدعلی نوری

اگر شما LCD مخصوص رزبری پای را خریده باشید که از طریق پین های GPIO به رزبری متصل می گردد اگر لینوکس کار نباشید احتمالاً در نصب درایور های اون به مشکل بر می خورید که در این آموزش مشکل شما به طور کامل رفع میگردد. پیش شروع آموزش باید به شما بگوییم درایور ها روی نسخه ۲۰۱۶-۰۲-۰۹-raspbian-jessie و یا قدیمی تر با موفقیت تست شده و ممکن است روی نسخه های جدید تر جواب ندهد. دراین آموزش از رزبری پای ۲ نسخه اورجینال uk و ماژول LCD 3.5 اینج مخصوص رزبری پای استفاده شده است.

 

ویژگی شیلد LCD 3.5 اینچ رزبری پای

این ماژول برای تمام برد‌های توسعه رسپبری مناسب می‌باشد و به وسیله‌ی پین هدر به برد شما متصل می‌شود.و توسط پروتکل SPI  با سرعت ۴۸ مگاهرتز به انتقال دیتا می‌پردازد.از ویژگی‌های این ماژول LCD می‌توان به پنل یک‌ پارچه لمسی اشاره نمود که باعث می‌شود که برد رسپبری شما دیگر به موس و یا صفحه کلید احتیاجی نداشته باشد.

سایر ویژگی‌ها :

  • قابلیت نمایش ۶۵۵۳۶ رنگ RGB
  • نسبت تصویر    ۸:۵
  • رزولوشن ۴۸۰×۳۲۰
  • رابط گرافیکی کامل
  • کنترلر XPT2046
  • ارتباط ۴ سیمه جهت تاچ اسکرین

 

مرحله ۱ : پیش از هرچیز درایورهای مورد نیاز را از اینجا دریافت نمایید.

مرحله ۲ : فایل دریافت شده را در مسیر زیر کپی نمایید.

/Home/pi

مرحله ۳ : فایل ها را طبق شکل زیر از حالت فشرده خارج کنید تا فولدری با نام LCD-show در مسیری که در مرحله ۲ به آن اشاره شد مشاهده گردد.

level 1 LCD

مرحله ۴ : وارد پوشه LCD-show شوید.

level 2 LCD

مرحله ۵ : ترمینال را باز کرده و دستور زیر را وارد کنید و اینتر را فشار دهید ،با این کار شما به فایل های مورد نیاز در این پوشه دسترسی پیدا می کنید.

 

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه آموزش

 

دسترسی کامل به آموزش برای اعضای دیجی اسپارک امکان پذیر است. بخش اصلی آموزش شامل سورس کدهای توسعه داده شده توسط مهندس‌های دیجی اسپارک است. به همین دلیل این آموزش خاص و یکتاست. برای استفاده از آن بایستی عضویت تهیه کنید. تبادل نظر با کاربران و پرسش سوال رایگان است و میتوانید از بخش نظرات همین آموزش اقدام کنید.

 

مرحله ۶ حالت اول : دستور زیر را در ترمینال خود وارد کنید و اینتر را فشار دهید دقت کنید به جای LCD 35 که مربوط به LCD 3.5 اینچی می باشد نام فایل مربوط به LCD خود را وارد کنید :

sudo /LCD35-show

level 4 h1 LCD

در صورتی که پس از وارد کردن دستور بالا با خطا مواجه شدید مراحل زیر را دنبال کنید:

مرحله ۶ حالت دوم مرحله اول : باید بر روی فایل درایور LCD مورد نظر خود راست کلیک کرده و روی Text Editor کلیک کنید تا دستورات موجود در آن را مشاهده کنید :

level 4 h2-1 LCD

مرحله ۶ حالت دوم مرحله دوم : هر خط از فایلی که باز شده شامل یک دستور می باشد :

level 4 h2-2 LCD

 

مرحله ۶ حالت دوم مرحله سوم : دستورات را به ترتیب در ترمینال وارد کنید و پس از وارد کردن هر دستور اینتر را فشار دهید پس از پایان دستور آخر و فشردن اینتر سیستم ریبوت می شود و در صورتی که LCD متصل به رزبری باشد پس از چند ثانیه محیط رزبین در LCD نمایش داده می شود.

 

و در آخر ویدیویی از نحوه کارکرد LCD 3.5 اینچی مشاهده می کنیم:

 

چنانچه در مراحل راه اندازی و انجام این پروژه با مشکل مواجه شدید، بدون هیچ نگرانی در انتهای همین پست، به صورت ثبت نظر سوالتان را مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد. همچنین اگر ایرادی در کدها و یا مراحل اجرایی وجود دارند می‌توانید از همین طریق اطلاع رسانی کنید.

 

پروژه و دریافت بن ارسال رایگان

برای دریافت بن خرید از دانشجو کیت، کاربران بایستی با استفاده از وسایل این آموزش، پروژه را اجرا کرده و یا حتی مدار جدیدی تعریف کنید. سپس از اجرای کار فیلم گرفته و در شبکه‌های اجتماعی از جمله آپارات و اینستگرام، با هشتگ‌های دیجی_اسپارک   دانشجوکیت    digispark    daneshjookit منتشر کنند. سپس از طریق بخش نظرات در ادامه همین آموزش، جهت دریافت بن خرید ارسال رایگان به ارزش ۱۲۰۰۰ تومان از دانشجو کیت، لینک را زیر همین پست ارسال کنید.

 

در پایان نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید و با اشتراک گذاری این آموزش در شبکه های اجتماعی , از وبسایت دیجی اسپارک حمایت کنید.

 

درباره نویسنده

سید محمدعلی نوری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۳۵ دیدگاه

  • با سلام
    ضمن تشکر از آموزشتان، آیا این آموزش برای راه اندازی LCD 5 inch هم جواب میدهد؟

    • ضمن تشکر از نظر شما بر اساس موضوعی که برای آموزش نوشتیم این درایور مخصوص LCD هایی با کانکتور GPIO می باشد همین طور که توی فروشگاه و مشخصات محصول مشاهده می شود نوع کانکتور محصولی که شما اعلام کرده اید HDMI است پس در صورت نیاز به نصب درایور فایل های درایور مربوط به آن تفاوت دارد.
      برای اطلاع از نیاز محصول به نصب درایور به صفحه محصول فوق مراجعه کرده و درصورت وجود بخش دانلود درایور ها را دریافت و طبق آموزش نصب نمایید

  • با سلام
    آیا در هنگام استفاده از این نوع ال سی دی میتوان از درگاه سریال رزبری پای هم استفاده کرد.
    و اینکه این نوع ال سی دی در ایران موجود است؟

    • سوال ۱ : باید آزمایش کنید توسط گروه ما انجام نشده
      سوال ۲ :بله از دانشجو کیت قابل تهیه می باشد

  • سلام
    من که چندین مرتبه مراحل آموزش داده شده را طی کردم ولی موفق نشدم تا با جستجو در اینترنت و از طریق راهنمای نصب ارائه شده توسط تولید کننده توانستم این نمایشگر را راه اندازی کنم لینک ها را ارسال میکنم شاید مشکل بقیه دوستان را نیز حل کند

    لینک محصول:
    http://www.waveshare.com/product/3.5inch-rpi-lcd-b.htm
    و این هم لینک راهنمای راه اندازی:
    http://www.waveshare.com/wiki/3.5inch_RPi_LCD_(B)

    راهنمای نصب کامل و خوبی است با تنظیمات مختلف و کارآمد.

  • سلام

    من اسکرین رو وصل کردم و درایور رو هم نصب میکنم و تصویر رو هم روی اسکرین میاره ، ولی مشکلم اینه که اسکرین اصلا کالیبره نمیشه . البته اون کالیبراسیون رو هم انجام میدم ولی بازم اسکرین بالا پایین کار میکنه و قاطیه .
    چندتا درایور هم تست کردم ولی بازم همین مشکل رو داره .

  • سلام وقت بخیر من وقتی به رسپری lcd 10.1 اینچ رو وصل میکنم فقط یکسری تصاویر رنگی مثل قرمز و سفید و… نشون میده ولی وقتی lcd 7 اینچ وصل میکنم تصویر درست نمایش داده میشه علت از درایو نبودن lcd 10 اینچه با این فایلی که گذاشتین برای ۱۰ اینچ هم میشه استفاده کرد؟

      • از hdmi استفاده میکنیم
        برای هیچ کدوم درایور استفاده نکردیم
        ولی ۷ اینچ به محض اتصال تصویر رو پخش میکنه ولی ۱۰ اینچ فقط رنگ هارو به صورت متناوب نشون میده

        • سلام مجدد
          در خصوص نمایشگر ۱۰ اینچ معمولا به درایور و تنظیمات منحصر به فردی نیاز دارد. از آنجایی که نمایشگرهای بالای ۷ اینچ به صورت رسمی ارایه نشده‌اند، همگی چنین مشکلاتی را دارند.

  • با سلام
    ببخشید من این پیام رو اشتباها تو بخش قبلی نوشته بودم ولی در رابطه با همین بخش این سوال رو دارم.
    من همین مراحل رو طی کردم ولی lcd رو فعلا نمیخوام ازش استفاده کنم و میخوام دوباره محیط رزبین بیاد بالا چطوری میتونم اینکارو بکنم تا محیط خود رزبین بیاد بالا؟
    با تشکر

  • سلام
    این lcd3.5 روی برد نصب شد, تنظیمات هم به دقت انجام شده اما بعد از ریبوت شدن تصویری روی hdmi ندارمو lcd3.5 هم یک صفحه ی کاملا سفید ( در واقع هیچ ) رو نشون میده. به طوری که عملا دسترسی به محیط گرافیکی نداریم و مجبور به نصب مجدد سیستم عامل روی کارت حافظه شدم. این دفعه ارتباط vnc رو قبل از نصب درایور برقرار کردم تا به خیال خودم در صورت از دست دادن تصویر روی hdmi با vnc تصویر داشته باشم, اما دوباره دقیقا مثل دفعه ی اول تصویر از hdmi رفت و تصویری هم روی lcd3.5 نیومد, ارتباط vnc هم برقرار میشه اما یک تصویر سیاه (و در واقع هیچ !)بیشتر نداریم.
    برد RPI3B هست که مرتبه دوم آخرین ورژن رزبین STRETCH_ April 2018 از سایت رزبری دانلود کردم و روش زدم و تمام آپدیت ها رو هم قبل از نصب درایور ال سی دی ۳٫۵ انجام دادم.
    کمک کنید خلاصه

    • با سلام و تشکر از شما
      بنده تا به حال با چنین مشکلی مواجه نشده‌ام، به نظر میرسد که بخشی از سخت افزار شما دچار مشکل شده باشد. البته با توجه به توضیحاتی که در خصوص نصب مجدد سیستم عامل و… میفرمایید. نکته دیگر که بنده متوجه نشدم، در تمامی این شرایط بعد از نصب درایور LCD 3.5 اینچ، به این مشکل بر می‌خورید؟

      • سلام و تشکر
        بعید می‌دونم مشکل سخت افزاری وجود داشته باشه، آخه ارتباط با vnc هم بعد از نصب درایور ال سی دی و ریبوت رزبری دچار مشکل میشه، یعنی کانکت میشه ولی تصویر ندارد.
        در مورد سوال دوم هم بله، بعد از نصب درایور و ریبوت رزبری این مشکل به وجود میاد

        • سلام مجدد
          خب در این صورت ممکن است ورژن این درایور با نسخه جدید سازگاری نداشته باشد. لطفا در صورتی که به پاسخی برای این موضوع رسیدید از همین طریق تجربه کاربری‌تان را با دیگر کاربران اشتراک گذاری کنید.

  • سلام
    می خواستم بگم اگه نتونستین همه دستورا بجز آخرین دستورو کپی کنین و تو ترمینال بزنید وبعد از اون که همه رو زدید حالا ریبوتم کپی کنید به احتمال زیاد درست میشه
    با تشکر از کادر آموزشی دیجی اسپارک.

    • درود
      از اینکه تجربه واطلاعات خود را با دیگر کاربران به اشتراک می‌گذارید، صمیمانه سپاسگزاریم.

  • فقط یه دو تا مشکل دارم باهاش که البته اگه کمکم کنید ممنون میشم:
    ۱- از درایو های صدا پشتیبانی نمیکنه یعنی میگه درایو صدا موجود نیست و روی علامت بلندگوش هم یک ضربدر کوچیک داره
    ۲-تاچش اصلا درست کار نمیکنه حتی با اینکه کالیبراسیون هم انجام میدم

    • باسلام
      در خصوص مورد اول ابتدا خروجی صوتی وصل کنید. در مورد سوال دوم هم تغذیه را تغییر دهید، از مدل با جریان قوی‌تر استفاده کرده و سپس نتیجه را از همین طریق اطلاع رسانی کنید.

  • با سلام
    ۱-خروجی صوتی به هیچ عنوان کار نمی کند
    ۲- من برای تغذیه رزبری از پاور ۳٫۵ آمپر استفاده می کنم
    یه نکته کوچیک هم در مورد کد های بالا بگم همه کد ها را با هم کپی و پیست کنید سپس عبارت reboot را به جای sudo reboot تایپ کنید

  • با سلام
    من خروجی صوتی را با یک آمپری فایر اسپیکر دریافت میکنم ولی خروجی صدا را ندارم و در مورد مدل نمایشگر هم مدل XPT2046 که از آفتاب رایانه سفارش دادم
    با تشکر

  • سلام
    من این روش را تست کردم نشد از چند نفر پرسیدم گفتن رزبری پای ۴ با رزبری پای های قبلی فرق میکنه
    رفتم و روش راه اندازی ال سی دی با رزبری پای ۴ را پیدا کردم اما بعد از راه اندازی صفحه لمسی به درستی کار نمی کنه انگار یک خط تقارن از بالا گوشه سمت راست ال سی دی به پایین گوشه سمت چپ ال سی دی
    کشیده اند یعنی وقتی پایین گوشه سمت راست را لمس می کنیم بالا گوشه سمت چپ کلید میشه صفحه هیچ مشکلی نداره و تصویر را به درستی نمایش میده اما هنگام لمس کردن مشکل بالا پیش میاد باید چه کار کنم؟

    • با سلام
      کاربر گرامی هیچ تفاوتی بین رزبری پای ۴ و نسخه های قبلی از نظر عملکرد وجود ندارد.
      این مشکل به دلیل عدم کالیبره شدن می‌باشد.

  • باسلام
    سوال اولم اینکه من درایور مربوط به ال سی دی ۳٫۵رو نصب کردم و تصویر به خوبی نمایش داده میشه ولی تاچش درست کار نمیکنه کالیبرشم که میکنم بازم درست نمیشه یعنی علامت فلش موس با قلم مچ نیست و یکی از نظرات هم همین سوال رو پرسیده بودند و گفته بودید تغذیه قویتری رو به رزبری وصل کن اما این کار هم جواب نداد.
    و سوال دومم این که ایا این مشکل سخت افزاریه یا نرم افزاری
    که یه نظر نرم افزاری باشه فقط علامت موس با قلم مچ نیست ولی به تاچ کار میکنه.
    با تشکر.
    لطفا بگید این مشکل نرم افزاریه یا س

  • سلام وقت بخیر خانوم پور بلورچیان من lcd shield 3.5اینچ ررو راه اندازی کردم ولی یه مسئله وجود داره اینه که پنجره برنامه هایی که باز میکنم بزرگتر از اندازه صفحه اس و کار کردن باهاش سخته اگه راهنماایی کنید که این مشکل رو حل کنم خیلی ممنون میشم