مدارهای الکترونیک

آموزش ساخت مدار دزدگیر نوری با UM3561

آموزش ساخت مدار دزدگیر نوری-دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

در این آموزش شیوه ساخت مدار دزدگیر نوری با استفاده از آی سی UM3561 را آموزش می‌دهم. این گجت کوچک جیبی، با ایجاد صدای آژیر پلیس، شما را از یک ورود غیر مجاز آگاه می‌کند. در ادامه با دیجی اسپارک همراه باشید.

مدا دزدگیر نوری شامل یک IC تکی و تعدادی قطعه جداگانه دیگر است. در حقیقت این مدار با استفاده از یک LDR یا همان مقاومت تابع نوری بر اساس شدت نور دریافتی کار می‌کند. زمانی که در کمد بسته است یا به عبارتی محیط تاریک باشد، در LDR جریانی وجود ندارد و از همین رو عملگر صدا، از منبع تغذیه نشده و همچنان در همان حالت باقی می‌ماند. زمانی که کسی تلاش به باز کردن در کمد یا قفسه می‌کند، سنسور نوری یا همان LDR در اثر تغییر شدت نور مقاومتش تغییر کرده و خازن C1 از طریق مقاومت نوری LDR، شارژ می‌شود. حال با رسیدن ولتاژ C1 تا ۳٫۱ ولت، دیود زنر متصل شده و به آی سی UM 3561 توان می‌دهد. این آی سی ROM با توجه به پین‌های اتصالش، می‌تواند صداهای متفاوتی را تولید کند. این آی سی یکی از پر مصرف‌های صوتی می‌باشد که قابلیت تولید چند صدای مختلف را دارد. که بسته به اتصال بین پایه‌های آن مشخص می‌شود. همانظور که در کیت آژیر دیجیتال از این ای سی استفاده شده است.

البته در این مدار که قرار است به عنوان دزدگیر نوری عمل کند از صدای آژیر پلیس استفاده شده است. آژیر پلیس مدار، با پین ۶ در ارتباط است. در مدار دزدگیر نوری مقاومت R1، مقدار نوسان IC را مشخص می‌کند و وجود آن برای ایجاد صدای درست ضروری است. خازن C1 تاخیری دو دقیقه ای فراهم می‌کند، تا کاربر زمان کافی برای از کار انداختن آژیر را داشته باشد.

 

امیدوارم با این مدار مقداری از مشکلاتتان حل شود! البته این مدار توسط دانشجو کیت تست نشده است.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه