سرگرمی مدارهای الکترونیک

پروژه ساخت مینی کویل تسلا Tesla Coil و لامپ برق شهری بدون سیم کشی

Tesla-Coil-digispark-
نوشته شده توسط محمدرضا یاورزاده

تا به حال به این فکر کردید که یک لامپ را بدون اتصال به سیم برق روشن کنید؟ در این آموزش خیلی باحال شیوه ساخت کویل تسلا Tesla Coil یا همان برج تسلا برای روشن کردن چراغ بدون اتصال به سیم برق را آموزش خواهیم داد.  ویدیو زیر مرور کلی بر آموزش و اینکه نیکولا تسلا چطور این کویل جادویی را ساخت، می‌باشد. با استفاده از مینی کویل تسلا یا همان برج تسلا می‌توانید شعبده بازی کنید و بدون اتصال به سیم برق شهری، یک لامپ را روشن کنید. در ادامه این آموزش با مرجع تخصصی آموزش‌های DIY الکترونیک به زبان فارسی، دیجی اسپارک همراه باشید.

 

 

نیکولا تسلا (به انگلیسی: Nikola Tesla) زاده ۱۰ ژوئیه ۱۸۵۶ در امپراتوری اتریش-مجارستان – متوفی ۷ ژانویه ۱۹۴۳ در نیویورک در ایالت نیویورک، مخترع، مهندس برق و مهندس مکانیک صربی الاصل آمریکایی است. وی بیشتر به دلیل سهمش در طراحی سیستم نوین برق‌رسانی براساس جریان متناوب (AC) شناخته می‌شود.به پاس خدمات وی یکای SI میدان مغناطیسی را با تسلا نشان می‌دهند.تسلا حداقل در سه کشور، کرواسی، صربستان و ایالات متحده آمریکا به عنوان قهرمانی ملی مورد تجلیل است.

کویل های بزرگ تسلا دارای رعدو برق و قدرت زیادی بود اما ساخت آن نیاز ولتاژ و سیم پیچ قوی و بزرگی دارد.ما برای سادگی و سهولت آموزش به یک مینی کویل اکتفا می کنیم.می خواهیم یک لامپ کم مصرف مهتابی را با این کویل به صورت بی سیم روشن کنیم.در اینجا از قطعات پیچیده استفاده نمی کنیم و نیازی هم به دانش برنامه نویسی نداریم اما شما باید مهارت خودرا به چالش بکشید.به سراغ ساخت این کویل می رویم. با ما در سایت دیجی اسپارک در این آموزش همراه باشید.

 

 


نحوه کلی عملکرد کویل تسلا


القای الکترومغناطیس بحث بزرگی است و نمی‌توان آنرا در یک پست آموزشی گنجاند. اما مطالب مرتبط با موضوع را مطرح می‌کنیم. در کل آغاز علم الکترومغناطیس را می‌توان به فیزیکدان بزرگ، مایکل فارادی برگرداند. اما همانطور که از نامش پیداست این برج تسلا یا کویل تسلا ایده و ساخته پرداخته ذهن نیکلا تسلا بود. یکی از مهمترین قوانین الکترومغناطیس قانون القای فارادی است که توسط مایکل فارادی ابداع شده است. این قانون بیان می‌کند؛ هرگاه یک شار مغناطیسی که از یک مدار بسته می‌گذرد تغیر کند، یک نیروی محرکه الکتریکی در آن القا می‌شود. شامل هر آنچه که حامل نیرو و میدان مغناطیسی باشد. میزان افزایش نیروی محرکه با میزان افزایش و بزرگی آهنگ تغیر شار تناسب دارد. به فرمول زیر دقت کنید. Tesla coil formula-digispark

ε:نیروی محرکه الکتزیکی

N :تعداد دور سیم پیچ

dt : تغیرات زمان

dΦ :تغیرات شار  مغناطیسی

اگر از یک حلقه رسانا نیروی الکتریکی بگذرد در اطراف یک میدان مغناطیسی ایجاد می شود.

Tesla coil formula-3 digispark

H ;میدان مغناطیسی

I :جریان عبوری از رسانا

N :تعداد دورهای سیم پیچ

l :طول یک حلقه سیم پیچ

Tesla coil formula-2 digispark

 

با در نظر گرفتن دو تئوری بالا می‌توان گفت که با دو سیم پیچ می‌توان برق را القا کرد. اما چون برای القا نیاز به تغیر شار مغناطیسی است باید نیرو الکتریکی سیم پیچ اولیه برج تسلا تغیر کند. اگر تعداد دور سیم پیچ اولیه بیشتر باشد و ثانویه کمتر ،در اثر القا در خروجی سیم پیچ ثانویه جریان الکتریکی افزایش می‌یابد اما اگر عکس این باشد میزان شدت فشار الکتریکی در کویل تسلا افزایش می‌یابد. اما چون برای القا نیاز به تغییر شار مغناطیسی است نمی‌توان برق DC را به طور مستقیم القا کرد یا به بیان دیگر مبنای القا بر اساس تناوب است. در این آموزش با استفاده از ترانزیستور ۲N2222A که یک ترانزیستور NPN است اینکار را برای برق DC انجام می‌دهیم. بعد از ایجاد فرکانس با توجه به اینکه تعداد دور سیم پیچ ثانویه زیاد است ولتاژ به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد. ایجاد این نیرو الکتریکی در سیم پیچ ثانویه باعث به وجود آمدن میدان مغانطیسی قوی در اطراف آن می‌شود. سپس القای دوم با نزدیکتر کردن لامپ صورت گرفته و لامپ روشن می‌شود. این موارد توضیح مختصری از القای الکترومغناطیس بود. حالا به سراغ ساخت عملی کویل تسلا Tesla Coil می‌رویم.

 

 


وسایل مورد نیاز کویل تسلا


  1. ترانزیستور ۲N2222A
  2. مقاومت ۲۹KΩ (بسته به قدرت باطری باید مقاومت را انخاب کنید برای باتری ۹Vمعمولی این نوع مقاومت خوب است اما اگر باتری ضعیف شد می توان مقاومت تا ۲۲kΩ نیز کاهش داد.این احتیاط به این منظور صورت می گیرد که ترازیستور معیوب نشود.)
  3. باتری ۹V
  4. هولدر باتری ۹V
  5. کلید یا سویئچ (این قطعه اختیاری است و لزوم حتمی به استفاده از آن نیست.)
  6. لوله PVC به قطر خارجی ۲/۵CM و ارتفاع ۱۶CM *
  7. ۳۰ متر سیم لاکی نمره ۳۰*
  8. ۵۰CM سیم مفتولی روکش(می توان از نوع دیگر سیم ها حتی از گیره سوسماری هم استفاده کرد.)
  9. توپ پینگ پونگ
  10. فویل آلمینیومی

 

*می تواند قطر لوله را بین ۲CM تا ۳CM متغیر باشد.نمره سیم لاکی نیز می تواند بین ۳۰ تا ۲۰ تغیر کند(نمره ۳۰ یعنی ۰٫۳MM).میزان طول سیم لاکی نیز نسبت به قطر لوله و  ارتفاع آن و نمره سیم لاکی انتخاب می شود.به سادگی میزان طول آن از این رابطه بدست می آید.

R : قطر لوله

Π : ضریب ثابت ۳٫۱۴

H : ارتفاع لوله

x : قطر سیم(نمره سیم را تقسیم بر ۱۰۰)

 

 


شروع ساخت برج تسلا


با توجه به مقدار سیم و قطر لوله پیشنهاد شده و یا مقداری که از رابطه بالا بدست آمده است، شروع به پیچیدن سیم لاکی به دور لوله PVC از برج تسلا کنید. ابتدا یک شیار بر بالای لوله PVC ایجاد کنید. سر سیم را به داخل شیار برده و از طرف دیکر آن بیرون بیاورید. سپس آنرا به پایین خم کنید و با یک چسب کاغذی یا نواری آنرا بچسبانید. از بالا به سمت پایین شروع به پیچیدن سیم کنید. در این حالت تقریبا از هر طرف ۵cm باقی می‌ماند که مشکلی ندارد. دقت کنید اگر به عکس این عمل کنید تمام سیم شما گره خواهد خورد. این بخش مهمترین قسمت کویل تسلا Tesla Coil است پس با دقت عمل کنید. هنگام پیچیدن، سیمی روی سیم دیگر قرار نگیرد. نیازی به وسواس زیاد نیست اما به کمی دقت نیاز دارد. بعد از کمی پیچیدن یک نوار چسب به دور آن بزنید که باز که باز نشود و به پایان دوسر پایینی هم، این نوار را بچسبانید. زمانی که پیچیدن به دور لوله تمام شد، سیم را با کمی اضافه نگه داشتن قطع کنید. با سنباده دو سر سیم لوله را بسایید تا فلز مس آشکار شود. برای سیم پیچ دوم  یک سیم برق یا مفتول معمولی را سه دور به دور سیم پیچ اول بپیچید. سپس دو سر آن را به یک دیگر ببندید تا باز نشود. درآخر آن دو سر سیم روی کویل تسلا را لخت کنید.  کمی فویل آلمینیومی را نسبت به اندازه توپ خود به گونه بپیچید که تمام سطح توپ را بپوشاند. باقی مانده آنرا قطع کنید اما کمی باقی بگذارید تا سر سیم پیچ اول را به آن ببندید.

 

 


اتصالات مدار کویل تسلا


به شماتیک ساخت کویل تسلا در زیر دقت کنید و طبق آن عمل کنید.

۱٫یک سر سیم پیچ اول را به پایه BASE ترانزیستور متصل کنید.

۲٫یک سر سیم پیچ دوم را به پایه  ترانزیستور متصل کنید.

۳٫مقاوت را به پایه BASE ترانزیستور متصل کنید.

۴٫یک پین کلید راکر را باطری و سر دیگر سیم پیچ دوم را به سر دیگر مقاومت متصل کنید.

۵٫قطب مثبت باتری را به پین دیگر کلید وصل کنید.

۶٫قطب منفی باتری را به پایه  ترانزیستور متصل کنید.

۷٫در نهایت سر دیگر سیم پیچ اول را به ته فویل آلمینیومی که دور توپ چیچیده بودید وصل کنید.

ابتدا مدار را در Bread board پیاده کنید سپس بعد از مطمئن شدن صحت ساخته خود آنرا لحیم کنید. 

 

شماتیک مدار کویل تسلا Tesla Coil

 

سپس در پایان یک لامپ کم مصرف را به کویل Coil خود نزدیک کنید. القای الکترومغناطیس این لامپ را روشن خواهد کرد. می‌توانید توپی را که در بالا قرار داده‌اید، حذف کنید و سر سیم را رها بگذارید. با اینکار نتیجه جالبی خواهید گرفت. با نزدیک کردن یک فلز، جرقه کوچک بین سر سیم و فلز برقرار می‌شود که البته بسیار ریز است و باید با دقت نگاه کنید تا آن را ببینید.

 


عیب یابی کویل تسلا


اتصالات را مجددا چک کنید.

به دلیل ولتاژ بالا و یا دما زیاد اجتمال سوختن ترانزیستور زیاد است، آنرا تعویض کنید.

میزان مقاومت را کاهش دهید و یا اگر ترانزستور سوخته بود مقدار آنرا فزایش دهید.

سیم پیچ اول را نیز چک کنید تا نامرتب پیچیده نشده باشد.

جای اتصال دوسر سیم پیچ دوم را تعویض کنید.(جای سرهارا عوض گنید.)

حتما ویدیو زیر را مشاهده کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

 

 

این پروژه جای بهبود و ایده‌های زیادی دارد. در آینده شیوه ساخت یک کویل تسلا متوسط به همراه رعد برق در سایت دیجی اسپارک قرار داده خواهد شد. شما چه ایده‌هایی دارید؟ اگر چنانه مشکلی پیش آمد و یا مطلبی را متوحه نشدید، در زیر همین پست آموزشی بیان کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن به آن پاسخ خواهم داد. موفق باشید.

 

چنانچه در مراحل راه اندازی و انجام این پروژه با مشکل مواجه شدید، بدون هیچ نگرانی در انتهای همین پست، به صورت ثبت نظر سوالتان را مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد. همچنین اگر ایرادی در کدها و یا مراحل اجرایی وجود دارند می‌توانید از همین طریق اطلاع رسانی کنید.

 


ویدیو تهیه شده و ارسالی از سوی کاربران


در ویدیو زیر که توسط یکی از کاربران تهیه شده است. توضیحات کامل و راه اندازی برج تسلا نمایش داده شده است. این ویدیو در تاریخ ۹۹/۹/۳۰ به سایت اضافه شده است.

 


پروژه و دریافت بن خرید


برای دریافت بن خرید از دانشجو کیت، کاربران بایستی با استفاده از وسایل این آموزش، پروژه را اجرا کرده و یا حتی مدار جدیدی تعریف کنید. سپس از اجرای کار فیلم گرفته و در شبکه‌های اجتماعی از جمله آپارات و اینستگرام، با هشتگ‌های دیجی_اسپارک   دانشجوکیت    digispark    daneshjookit منتشر کنند. سپس از طریق بخش نظرات در ادامه همین آموزش، جهت دریافت بن خرید ارسال رایگان به ارزش ۱۲۰۰۰ تومان از دانشجو کیت، لینک را زیر همین پست ارسال کنید.

 

در پایان نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص ساخت برج تسلا با ما درمیان بگذارید و با اشتراک گذاری این آموزش در شبکه های اجتماعی , از وبسایت دیجی اسپارک حمایت کنید.

 

درباره نویسنده

محمدرضا یاورزاده

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۱۴۱ دیدگاه

  • سلام. من این coil رو خیلی وقت پیش با همین قطعات ساختم کار میکرد اما فقط یه Led خیلی کوچولو رو تا فاصله یکی دو سانتیمتری روشن میکرد. البته فکر میکنم ایراد از کار خودم بود چون خیلی سرسری و با عجله ساختمش. فقط میخواستم ببینم کار میکنه یا نه.

  • سلام آقای یاورزاده
    خیلی آموزشتون خوب بود ممنونم. بخصوص فرمول‌ ها را هم که ارایه داده بودین

    • با سلام و تشکر از توجه
      سعی کردم به شکلی توضیح بدم که همه کاربران با مبحث القای الکترومغناطیس به خوبی آشنا بشوند.

    • سلام مهندس عزیز ممنون میشم یسری ترانزیستور های قوی که بشه ازشون برای کویل تسلا استفاده کرد معرفی کنین جسارتا اگه بتونین راهنمایی کنین این ترانزیستور ها در چه قطعات برقی هستن ممنون میشم چون کلی وسیله برقی معیوب دارم تا حد امکان نمی‌خوام هزینه کنم ممنون از لطفتون

  • سلام میخواستم بدونم این ترانزیستور ۲n22222a رو از کجا باید تهیه کرد چون جاهای مختلفی رو گشتم پیدا نکردم

    • سلام
      یا در فروشگاه های اینترنتی دنبالش بگردید یاهم در فروشگاه هایی که قطعات الکترونیکی می فروشند.ترانزیستور معروفی هست و پیداکردنش زیاد سخت نیست.

    • سلام
      برای این منظور شاید تاپیک جدید قرار بدیم،اما خب هر چه ولتاژ ورودی بیشتر و تعداد دور سیم پبچ ثانویه بیشتر باشه کویل قویتر میشه.در کویل عای قویتر که شامل رعد برق هم هست از منبع HIGH VOLTAGE استفاده می کنند.

      • سلام با تشکر از آموزش خوبتون
        لطفا عملکرد تخصصی ( نحوه سوییچ کردن) مدار رو توضیح دهید و اینکه. برای سویچ ترانزیستور. یکی از سیم پیچ ها جریان لازم رو میده ؟ ویه سوال آیا میشه از یه سیم پیچ متمرکز که طول لوله اش زیاد نیست (۱۶ سانت نیست )استفاده کرد ( سیم پیچ متمرکز )؟
        و سوال آخر میشه از ۲n2222 به جای ترانزیستور ذکر شده استفاده کرد؟

        • با سلام
          این مدار کاربرد سوییچینگ ندارد و ترانزیستور به منظور ایجاد نوسان قرار داده شده نه سوییچ کردن.در خصوص سوال دوم شما،منظور شما از سیم پیچ متمرکز چیست؟
          در اینجا هم از همین ترتزیستور شده.

          • با سلام مجدد منظور اینکه با همون ۳۰ متر سیم به جای اینکه دور لوله ۱۶ سانتی بپیچیم دور یه لوله کوتاه مثلا ۵ سانت پیچید ولی روی هم
            و اینکه به جای ۲n2222a از ۲n2222 استفاده کرد
            ویه سوال دیگه اگر داخل لوله که سیم پیچ دورش هست یه ماده فرو مغناطیس مثل همون آهن بگذاریم چه تاثیری بر مدار میگذارد ؟

            • این مواردی که شما عرض کردین تست نشده و بنده هم تست نکردم که ببینم چه اتفاقی میفتد،بابت تاخیر در جواب دادن هم عذرمیخوام.

            • عزیزم درمورد ترانزیستور اشکالی نداره همون ۲n2222رو بزار این اعداد بعد از ترانزیستور نشون دهنده نوع هست همون طور که میدانید ترانزیستور ها دارای بتای مشخص هستند ممنظور همان ضریب توان و در مورد اون سوال که گفتید سیم پیچ رو متمرکز کنیم این کار شدنیه و در مورد اون سوال که گفتید برا سیم اولیه که نازک هست به قطر ۳۰ استفاده کنید و برای سیم ثانویه که قطر بیشتری داره از سیم ۱ میلی متر استفاده کن اگر هم کر نکرد جای سیم های قطر زیاد رو عوض کن

    • با سلام
      نمی توانم پاسخ دقیقی بدهم که چقدر ولتاژ افزایش میدهم باید با توجه به نوسان تزانزیستور و میزان دور سیم اولیه و ثانویه و قطر آنها بستگی دارد.

      • سلام مهندس عزیز ممنون میشم یسری ترانزیستور های قوی که بشه ازشون برای کویل تسلا استفاده کرد معرفی کنین جسارتا اگه بتونین راهنمایی کنین این ترانزیستور ها در چه قطعات برقی هستن ممنون میشم چون کلی وسیله برقی معیوب دارم تا حد امکان نمی‌خوام هزینه کنم ممنون از لطفتون

  • سلام خسته نباشید من تسلای کوی را دیشب ساختم وان را روشن کردم ولی بدونه کلاهک ولی شن نشد

    • با سلام
      لطفا بخش عیب یابی اموزش را مطالعه کنید و در صورتی که مشکلتان حل نشد اطلاع دهید

  • سلام و وقت بخیر
    ببخشید نمیشه کاری کرد که فاصله اش بیشتر بشه مثلا توی فاصله ی ۱۰ متر هم کار کنه ؟

    • سلام وقت بخیر_بنده مدرس پژوهشسرا هستم
      اگر امکانش هست ادرس ایمیل یا شماره یا ایدی پیام رسان داخلی بدین
      ی چنتا سوال داشتم
      ممنون میشم

    • سلام من کویل تسلا رو ساختم ولی ترانزیستور خیلی گرم میکنه و چراغ رو هم روشن نمی کنه خیلی رو مخمه میشه کمک کنید ممنون میشم

      • سلام
        بعد اینکه کلید و زدی و روشنش کردی باید یه ۵ الی ۱۰ ثانیه صبر کنی تا جریان وارد سیم پیچا بشه تا بتونه لامپ و روشن کنه من خودم یه مینی کویل درست کردم و خیلی راحت لامپای فلورسنت و روشن میکنه
        شایدم ترانزیستورت سوخته یا ضعیفه یه ترانزیستور قوی امتحان کن یا میتونی مقاومتت رو قوی تر کنی تا جریان کمتری ب ترانزیستور برسه
        من خودم برای حل مشکل گرم شدن ترانزیستور یه ورق المینیومی رو به بدنه ترانزیستور وصل کردم و تا حدی از گرم شدن زیادش جلوگیری کرد

  • خیلی ممنونم ازتون سایتتون بهترینه…
    چندین بار این مدار رو از سایتای مختلف بستم ولی هیچکدوم کار نکرد جز اینی که شما گفتید

  • سلام
    من تسلا کویل رو ساختم و به درستی کار میکنه
    اول چندتا نکته بگم:
    •ولتاژ رو بین ۵ تا ۹ ولت کنترل کنید اگه ولتاژ کمتر از ۵ باشه کار نمیکنه و اگه بیشتر از ۹ باشه ترانزیستور میسوزه.

    •اگه دوست دارید جرقه های اونو ببینید نوک یک مداد یا یک میله رسانا رو به کویل اون بزنید تا جرقشو ببینید.

    •اگه خواستید ال ای دی رو با اون روشن کنید دور یه چیز گرد ۳۰دور با سیم لاکی بپیچین و پایه های LEDرو به دو سر کویلی که پیچیدین بزنید

      • باسلام،راستش را بخواهید نباید مشکلی ایجاد شود اما خب از خود ۲n2222 استفاده کنید

      • من یدوونه درست کردم بامقاومت ۲۳کیلو اهم ولی کار نکرد با ۲۹کیلواهم و۲۲کیلواهم و۲۷ کیلواهم باایناهم درست کردم کار نکرد باید چیکار کنم؟

  • سلام ممنون از اموزشتون میخواستم بدونم اگه بخوام به گونه ای درستش کنم که ۲تا۴میدان خوبی داشته باشه باید چه طور تغییر بدم اگه میشه مشخصات رو بم بدید چون من نمیتونم دقیق محاسبه کنم؟؟؟

    • با سلام
      حقیقتا من متوجه منظور شما از ((۲ تا ۴ میدان خوب)) نشدم.لطفا واضح تر بیان کنید.

  • سلام.ممنون از آموزشتون.
    من این کویل رو دقیقا مشابه آموزشتون ساختم البته با ترانزیستور ۱۳۰۰۷(۲n222aمیسوخت) ولی نتیجه ای نگرفتم.تمام راهکار های بخش عیب یابی رو هم امتحان کردم روشن نشد.اتصالاتو با مولتی متر چک کردم که درست باشه .اوایل یه جریان متناوب توی دو سر مقاومت داشتم که اونم الان نیست.
    ولتاژ باتریم هم خیلی سریع تموم میشه یعنی بعد ۱ دقیقه ولتاژ از ۹ میرسه به ۷٫

    • با سلام
      مداری گه با ترانزیستوری که گفتید متفاوت هست و خب شاید استفاده از هیت سینک بتونه به شما کمک کنه.و طبق گفته شما درسته این کویل تسلا زود باتری تموم میکنه.

    • با سلام
      من این کویل رو ساختم با باطری ۹ولت کتابی
      بمدت ۲۰ثانیه روشن کرد لامپ رو ولی دیگه نشد
      بعدش یه منبع ولتاژ ۱۲ولت (۵آمپر)جایگزین کردم
      وقتی تست کردم یه لحظه لامپ روشن شد و دیگه خاموش شد
      مشکل کار کجاست؟

  • مال من کار نمیکنه و تمام قطعاتش سالمه ولی یکم ضخامت لوله مورد استفاده واسه سیم پیچ بلندم زیاد بوده ایا میتونه تاثیرمنفی توی عملکردش بزاره واقعا نمیدونم ورا کار نمیکنه تازه طول سیم پیچمم ۱۸ سانته؛ ایا به قطر سیم پیچ‌کوچکتر ربط داره ؟؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنین

    • با سلام
      همانطور که در آموزش گفتم باید از قطر لوله مناسب و نمره سیم مناسب استفاده کنید.طبیعتا در غیر این صورت نتیجه نخواهید گرفت.

  • سلام وممنون از اموزش خوبتون . میخواستم بدونم که اگه کلاهکش رو نزارم هم کار میکنه؟ یا اینکه اگه سیم پیچ ثانویه لخت باشه عیبی نداره؟

  • سلام
    ببخشید من دوتا سوال دارم اول اینکه اگه قطر سیم پیچ ثانویه کم باشه موجب کار نکردن دستگاه میشه یا نه؟
    دوم اینکه اگه روی سیم پیچ ثانویه یکی دو بار سیم ها رو هم رفته باشند باعث میشه که دستگاه کار نکنه؟

  • سلام وخسته نباید میخاستم بدونم اگر بخام ولتاژ ۱۶ یا۲۰ ولت استفاده کنم باید از چه ترانزیستور و مقاومتی استفاده کنم ؟

  • سلام نمیشه ازجریان acکه ازموتورهای سواری تولیدمیشه به عنوان منبع ولتاژاستفاده کردکه احتیاجی هم به ترانزیستورنداشته باشه؟

    • با سلام،ممنون از دیدگاهتون
      کاری که شما میخواهید انجتم دهید اصولیتر است،فقط به احتمال زیاد فرکانس جریان پایین باشد و عملکرد را کاهش دهد.درکل باید امتحان کنید.

      • سلام یه سوالى داشتم برج تسلا با اون حجم از میدان الکترومغناطیسى اطرافش ایا ضرر نداره میشه معایب ایده ى تسلا درباره ى برج تسلا براى تولید برق رایگانو بگین

        • با سلام و تشکر از دیدگاهتون، خب به قطع که اینگونه هست کویل های نیکلا تسلا ابعاد بسیار بزرگتری داشت با اتکا به تجربه خودم میتونم بگم که امواج کویل تسلا بزرگتر به صفحه نمایش ها و فرستنده های wifi اسیب میزنه در ضمن ایده تسلا در ابعاد بزرگتر تقریبا ناممکن بود و البته نظریه های دیگری هم در این خصوص هست.

  • سلام خسته نباشید من میخوام شکل موج جریان و ولتاژ ۴ لامپ که وات مشابه ای دارند رو با هم مقایسه کنم کسی اسیلوسکوپ داره عکس شکل موج ها رو میخوام؟؟؟

  • سلام من کویل رو ساختم ولی عمل نمیکنه با دقت تمام کار هایی که توضیح داده بودید رو انجام دادم سیم پیچی و اتصالات رو چند بار چک کردم بی نقص بود ولی حتی یکLED کوچک رو روشن نمیکنه.

    • با سلام، مطمئن بشید یه قطعات سالم هستند از کویل گرفته تا ترانزیستور ثانیا برای امتحان کویل همان لامپ های کم مصرف معقول تر و بهتر هستند.

  • سلام ایا ترانزسیتور ۲n2222-331 برای تسلا مناسب است من استفاده کردم اتفاقی نیافد ایا مشکل از ترانزیستور است

    • با سلام ممنون از دیدگاهتون طبعا چقدر دور سیم پیچ اولیه بیشتر باشه اختلاف پتانسیل کویل دوم کم میشه و برعکس در مورد داغ کردن ترانزیستور از مقاومت ضعیفتری مییتونید استفاده کنید

  • سلام ممنون از آموزش خوب و کامل شما .. من دقیقا طبق آموزش انجام دادم و نتیجه گرفتم فقط ۲ تا سوال اول اینکه آیا اگه سیم پیچ اولیه بیشتر از ۳ دور باشد چه اتفاقی می افتد و اگر سیم پیچ دوم بیشتر از ۱۶ سانت باشد چه تاثیری دارد؟ ترانزیستر به شدت داغ میکند و کاها بااستفاده حدود ۲ دقیقه میسوزد ایا میشود نوع دیگری استفاده کرد که دوام بیشتری داشته باشد یا تغییری در مدار انجام شود که با استفاده طولانی نسوزد؟ متشکرم

    • ترانزیستور قدرت استفاده کن اگه نداری چند تا ترانزیستور با هم موازی کن و روی هیتسینک ببند

    • با سلام
      دقت داشته باشید که ساخت این کویل نیاز به دقت زیادی دارد، اگر یکی از محاسبات درست انجام نشود و یا اینکه دقت کافی در پیچش سیم‌ها نداشته باشید، با مشکل مواجه خواهید شد.

  • با سلام من سیم پیچم تقریبا درست بستم ولی به جای قطر لوله ۲ سانت از لوله با قطر ۴ سانت استفاده کردم و کار نمیکنه و یه چیز دیگه من به جای باتری از ترانس پلی سیشن استفاده میکنم

    • با سلام
      با تغییر قطر لوله بایستی محاسبات را طبق فرمول ارایه شده مجددا انجام دهید. در این صورت تعداد دور سیم پیچ کاملا متفاوت خواهد بود. لطفا بررسی و نتیجه را از همین طریق اطلاع رسانی کنید.

  • با عرض سلام و درود فراوان
    خیلی جالب بود ممنون ولی میخواستم یه سوال بپرسم چون من علاقه زیادی به این چیزا دارم ولی سوادشو ندارم میخواستم بپرسم اگه نخواییم لامپ کم مصرف رو باهاش روشن کنیم و بخوایم مستقیم خروجیشو بگیریم امکانش هست یا نه؟ اگه هست خروجیشو چه جوری میتونم بگیرم لطفا راهنمایی کنین ممنون.

  • با سلام من تمامی مراحل رو به دقت انجام دادم ولی باطری ۹ ولتیم تقریبا خالی بود از آداپتور ۶ ولت ۲ آمپر
    استفاده کردم کار نمیکنه و حتی ترانزیستور هم خیلی داغ نمیشه مشکل از کجاست؟

  • با سلام من تمامی مراحل رو به دقت انجام دادم ولی باطری ۹ ولتیم تقریبا خالی بود از آداپتور ۶ ولت ۲ آمپر
    استفاده کردم کار نمیکنه و حتی ترانزیستور هم خیلی داغ نمیشه مشکل از کجاست؟؟؟

    • سلام خسته نباشید میخواستم بدونم اگه بجای ترانزیستور ۲N2222Aاز ترانزیستور ۱۳۰۰۹یا۱۳۰۰۷استفاده کنیم کار میکنه؟

  • سلام ممنون بابت سایت خوبتون بنده یه دونه درست کردم ولی خیلی خیلی ضعیف بود فقط یه بار یه تیکه کوچیک لامپ رو روشن کرد و دیگه کار نکرد فیلم های سایت های مختلف رو دیدم و مشکل یابی سایتتون رو هم خوندم ولی مشکل رو نفهمیدم سیم پیچم هم سه چهار تا گره داره میتونه مشکل از اون باشه یا نه؟ لطفا راهنماییم کنید خیلی رو اعصابمه

  • سلام ببخشید این کویل تسلا خطر اتش سوزی دارد ؟ و در فضای باز باید ان را ازمایش کنیم؟ با تشکر

  • سلام میتونید واتساپتون رو بدید یا توی تلگرام به ********** ارسال کنید ممنون میشم ، ببخشید که زحمتتون دادم ، شرمنده

  • سلام..ببخشید این سیم روکش داری که سه دور به دور پیچ اول می پیچیم چطور باعث انتقال برق می شود؟؟و ایا کمی فاصله افتادن و ناهمواری در سیم پیچ اشکالی دارد؟؟ با تشکر

  • سلام خسته نباشید میخواستم بدونم اگه بجای ترانزیستور۲N2222A از ترانزیستور ۱۳۰۰۹یا۱۳۰۰۷استفاده شود جواب میده یا نه؟

    • با سلام
      در این خصوص بنده فکرکنم جوابگو باشد اما چون امتحان نکردم مطمئن نیستم.به احتمال زیاد در صورت جوابگو بودن از ترانزیستور ۲n2222 کاربردیتر خواهد بود.

    • باسلام
      بله led هم می تواند جوابگو باشد ولی تاکید میکنم از منبع تغذیه ۹V استفاده کنید.

  • سلام من نیاز به کمک دارم برای ساخت یک کویل تسلا با برد حداقل ۴۰سانتی متر کارشناسی انتقال و توزیع برق هستم آیا با خرید اشتراک این سایت همکارانتون میتونن منو راهنمایی کنند؟لطفا زودتر جواب بدید برای پروژه آخر ترم می‌خوام انتخاب کنم

  • سلام مجدد… من این کویل رو درست کردم ولی لامپ رو بیسیم روشن نمی کنه ولی وقتی پایه های لامپ led رو به سرش می زنم روشن می شه. مشکل از کجاست؟؟ با تشکر

    • باسلام
      ممنون از توجه شما،بهتر از لامپ کم مصرف به جای led استفاده کنید در ضمن از سالم و پر بودن باتری و یا منبع تغذیه خود مطمئن شوید.

  • با سلام و عرض احترام
    آیا می توان به جای استفاده از لوله از مقوا استفاده کرد؟
    آیا آتش نمی گیرد؟
    و اینکه من هر جا می روم می گویند سیم لاکی به صورت طولی نداریم و وزنی داریم
    آیا ۱۰۰ گرم سیم لاکی با نمره ی ۳۰ کافی است؟
    با تشکر لطفا زود جواب دهید عجله دارم.

  • سلام یه سوال
    اگر بخواهیم یک کویل با ولتاژ۱۲ بسازیم باید چه ترانزیستوری بزارین ؟

  • با سلام
    بنده اطلاع دقیقی از کاربرد موردنظر ندارم اما شاید ترانزیستور ۲n3055 مناسب باشد.

  • اگه بخوای بردش زیاد باشه باید از توپولوژی نیم پل و ماسفت های قدرت استفاده کنی و خیلی پیچیده اس

  • سلام . یه قطعه دیگه به این مدار حتما باید اضافه بشه برای حفاظت از ترانزیستور در مقابل بار منفی حاصل از سیم پیچ تانویه . یه دیود از امیتر ترانزیستور به سمت بیس ترانزیستور باید وصل بشه میتونید از ۱n4007 یا۱n4148 یا هر دیود سریع دیگری که در دسترس داشته باشین استفاده کنید . این دیود باعث محافظت بیس ترانزیستورتون میشه

  • سلام دوستان
    طبق دستورهای همین سایت برید جلو البته با دقت و مرتب
    صد در صد نتیجه می گیرید و من ساختم و نتیجه گرفتم
    این هم یک ویدیوی خیلی کامل هستش ساخت خودم و خیلی به کارتون میاد
    امیدوارم خوشتون بیاد.
    https://www.aparat.com/v/0yNV2

  • دوستان و یک نکته
    برای تهیه ی سیم لاکی،سیم لاکی ۱۰۰ گرمی کافی است و با هر ۱۰۰ گرم سیم لاکی نمره ی ۰٫۳ می توانید سه بار سیم پیچ کویل تسلا را بپیچید.
    حتما از مقاومت ۲۷ کیلو اهم استفاده کنید و ترانزیستور ۲N2222A با ۲N2222 هیچ فرقی ندارد.
    ترانزیستور بعد از ۱ دقیقه می سوزد و پیشنهاد می شود برای ترانزیستور فن ۵ ولت بگذارید تا دیر تر بسوزد.
    همین طور به ترانزیستور اصلا دست نزنید چون به اندازه ی هویه داغ می شه.
    اگر مدار درست بود و ترانزیستور داغ می شد ولی لامپ روشن نمی شد،یک لامپ دیگر ار تست کنید.

  • سلام من این دستگاه رو وقتی ساختم ترانزیستورش داغ میشد ولی مهتابی رو روشن نمی کرد البته به نظرم چون سیم پیچ اولیه کم بود ( ۴۰۰ دور ) اینطوری شد ، آیا اشکال از همینه ؟
    درضمن می خواستم بدونم اگر جای لوله PVC از چوب تو پر یا استوانه فومی استفاده کنیم عیبی نداره یا جنس هسته تاثیر داره ؟

  • سلام من درست کردم نشد از ترانزیستور ۱۳۰۰۷ استفاده کردم و مقاومت ۳۷ کیلو اهم ممکنه از این باشه؟؟؟

  • من هر مدلی رو ساختم هیچ گدپم هیچ موقع توی هیچ ابعادی با هیچ نرانزیستوری کار نمی کرد.

  • سلام مهندس چجوری با نزدیک کردن لامپ ۲۲۰ ولت به مدار روشن میشه ؟
    چون شما از یک باتری کتابی استفاده کردید

  • با سلام و وقتتون بخیر با تشکر از زحمات شما دوستان عزیز من خودم مهندسی الکترونیک خوندم و با کمی تحقیق متوجه شدم که قطعه دیود توی مدار کمه که باعث میشه جریان یک طرفه بشه . بعد از اون جریانی که از دیود خارج میشه میره توی ترانزیستور و یه حالت سیگنال های مربعی به خودش میگیره . بعد وارد ترانسفارماتور ( کویل ) میشه و ولتاژ میره بالا و لامپ رو روشن میکنه . اگه دیود کار گذاشته نشه این مدار به هیچ وجه کار نخواهد کرد . از اونجا هم معلومه که فرمول ها هم از روی وب در آوردین حداقل یکم الکترونیک مطالعه می کردین که مردم اشتباه نکنن . تمام کسانی که این کامنت رو می خوانن یادشون نره دیود رو حتما کار بزارن . برای اینکه هم ثابت کنم که مدار شما کار نمیکنه یه کویل اندازه یک نیم متر ساختم و فقط به جای اینکه لامپ روشن بشه ترانزیستورم منفجر شد .