آردوینو آموزش آردوینو بلوتوث Bluetooth پروژه های آردوینو

معرفی و آموزش کار با ماژول بلوتوث HM-10 Bluetooth ورژن ۴ BLE

HM-10-Bluetooth-Module-Arduino--Digispark
نوشته شده توسط آرش کدخدایی

بلوتوث یکی از پروتکل‌های تبادل اطلاعات بیسیم با برد کوتاه است. این پروتکل مداوم در حال پیشرفت و بهینه شدن است. نسخه‌های مختلف بلوتوث Bluetooth در میزان مصرف انرژی، سرعت و امنیت متفاوت هستند. روش‌های آدرس دهی بلوتوث در دستگاه‌های مختلف متفاوت است. این موضوع بسیار به امنیت بلوتوث مرتبط است. در بین تمامی ورژن‌های بلوتوث از نسخه ۴ در کنار افزایش امنیت، کاهش مصرف انرژی هم شاهد بودیم. به عبارتی به آن بلوتوث ورژن ۴ یا BLE که مخفف Bluetooth Low Energy است؛ گفته می‌شود. در ادامه قصد داریم شیوه کار با ماژول بلوتوث نسخه ۴ BLE را آموزش دهیم. پس با وب سایت مرجع آردوینو به زبان فارسی ، دیجی اسپارک همراه باشید.

 

 

بلوتوث ورژن ۴ یا BLE

BLE مخفف عبارت Bluetooth Low Energy یا بلوتوث کم مصرف یک فناوری جدید بلوتوث می‌باشد. در این نسخه نسبت به بلوتوث کلاسیک کاهش مصرف انرژی قابل توجهی داشته است. باعث شده این فناوری در بسیاری از وسایل از جمله تلفن همراه، کامپیوتر و بسیاری از وسایل به کار روند و در آینده‌ای نزدیک تمامی وسایل از این فناوری بهره‌مند خواهند شد و جایگزین بلوتوث کلاسیک می‌شود. ماژول بلوتوث HM10 به دلیل اینکه از نسخه ۴ است؛ کاربرد بسیار زیادی در اینترنت اشیاء IOT و گجت‌های مرتبط دارد. پشتیبانی از این نسخه بلوتوث در اینترنت اشیاء به یک ضرورت تبدیل شده است. از حسگرها گرفته تا بردهای رابط برای دریافت و ارسال اطلاعات، همگی به این نسخه و بالاتر مجهز هستند.

 

 

مشخصات ماژول HM-10

  • ورژن بلوتوث: Bluetooth Specification V4.0 BLE
  • فرکانس کاری: ۲٫۴GHz ISM band
  • روش مدولاسیون: GFSK(Gaussian Frequency Shift Keying)
  • قدرت فرکانس رادیویی: -۲۳dbm, -6dbm, 0dbm, 6dbm
  • سرعت: Asynchronous: 2-6K Bytes | Synchronous: 2-6K Bytes
  • امنیت: Authentication and encryption
  • سرویس: ۰xFFE0 (Modifiable use AT+UUID command)
  • مشخصه: ۰xFFE1 (Modifiable use AT+UUID command)
  • قدرت مورد نیاز: +۲٫۵V~3.3VDC 50mA
  • قدرت مصرفی: Active state 8.5mA; Sleep state 50~200uA
  • دمای کاری: –۲۰ ~ +۹۵ Centigrade
  • ابعاد: ۲۷mm x 13mm x 2.2 mm

 

 

راه اندازی ماژول بلوتوث HM10

ماژول HM-10 مانند ماژول HC-05 از طریق AT COMMAND کنترل میشود. ما با پروژه ای ساده قصد روشن و خاموش کردن یک ال ای در از طریق گوشی هوشمند و ارتباط بلوتوث ۴ را داریم. ابتدا مداری به این شکل میبندیم که ال ای دی به پین ۲ و GND متصل باشد و پین های TX، RX، VCC، GND ماژول HM-10 به ترتیب به پین های ۱۰,۱۱,VCC,GND متصل باشند. حالا برنامه زیر را روی آردوینو خود آپلود می‌کنیم.

 

اتصالات ماژول بلوتوث hm10 به برد آردوینو Arduino

 

وسایل مورد نیاز

برد آردوینو Arduino Pro Mini

ماژول بلوتوث HM-10 Bluetooth

 

برنامه ماژول بلوتوث HM10

 

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه آموزش

 

دسترسی کامل به آموزش برای اعضای دیجی اسپارک امکان پذیر است. بخش اصلی آموزش شامل سورس کدهای توسعه داده شده توسط مهندس‌های دیجی اسپارک است. به همین دلیل این آموزش خاص و یکتاست. برای استفاده از آن بایستی عضویت تهیه کنید. تبادل نظر با کاربران و پرسش سوال رایگان است و میتوانید از بخش نظرات همین آموزش اقدام کنید.

 

حالا نرم افزاری برای ارسال دستور به بلوتوث روی گوشی هوشمند خود نصب میکنید (نرم افزار های مختلفی در اینترنت وجود دارند که کارکردی یکسان دارند؛ ما از نرم افزار BLE Terminal استفاده میکنیم) پس از اتصال به ماژول بلوتوث، ۱ را برای روشن شدن ال ای دی و ۰ را برای خاموش شدن آن به بلوتوث میفرستید. حال میتوانید پروژه را گسترش دهید و پروژه های جالبی پیاده سازی کنید. چون این ماژول بسیار کم مصرف میباشد شما میتوانید در وسایلی از آن استفاده کنید که ماه ها حتی سال ها نیاز به تعویض باتری نداشته باشند.  در آموزش بعدی روش تبدیل BLE به iBeacon ماژول را آموزش میدهیم که میتوانید از آن برای اندازه گیری فاصله استفاده کنید.

 

چنانچه در مراحل راه اندازی و انجام این پروژه با مشکل مواجه شدید، بدون هیچ نگرانی در انتهای همین پست، به صورت ثبت نظر سوالتان را مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد.

 

در پایان نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید و با اشتراک گذاری این آموزش در شبکه های اجتماعی , از وبسایت دیجی اسپارک حمایت کنید.

 

درباره نویسنده

آرش کدخدایی

یک تازه کار علاقه مند به تکنولوژی :)

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۵۴ دیدگاه