تکنولوژی سازمان

۷ روش ارزش گذاری برای مشتریان در سازمان

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

طبق وعده هفتگی‌مان شنبه صبح ساعت ۱۰ با پست جدید دوباره اومدم. امروز کلی مطالب جالب دارم که باید حتما بخونید. خیلی هاش تجارب شخصی خودم در طول ۱۰ سال گذشته است. پس در ادامه همراهی کنید. در پست قبلی از تفاوت فروشگاه اینترنتی و فروشگاه مجازی گفتم. تاکید بر این است که کاربران تفاوت این دو نوع فروشگاه را بتوانند کاملا درک کنند تا در خریدهایشان بهترین انتخاب و خدمات را دریافت کنند. امروز راجع به ۷ شیوه ارزش گذاری در سازمان و چگونگی استفاده دانشجو کیت، پایگاه اینترنت اشیاء و قطعات الکترونیک و رباتیک از این هفت روش ارزش گذاری خواهم گفت. در ادامه با دیجی اسپارک مرجع الکترونیک و رباتیک همراه باشید.

 

خلق ثروت مفهومی فراتر از درآمد مالی

خلق ثروت نوعی از خلق ارزش میباشد. منظور از ارزش، ارزش افزوده است. در فرآیند تولید اینطور گفته میشود که هر کالا یا شئی که در اثر یک پردازش دچار تغییر شود، یک ارزش افزوده به آن اضافه شده است که این ارزش افزوده در قیمت تمام شده اثر خواهد گذاشت. اما در سازمان ممکن است این ارزش افزوده صرفا روی یک کالای فیزیکی صورت نگیرد بلکه روی مجموعه عملکرد و شیوه پاسخ گویی به مشتریان و شیوه ارسال کالا باشد. اگر به طور ساده سازمان را در ۵ مرحله تامین مواد اولیه، ورود به انبار، فروش کالا، توزیع کالا و پیگیری مشتری خلاصه کنیم. در هر کدام از این مراحل علاوه بر اینکه عملیات ارزش افزوده در حال انجام است، بلکه میتوان با کمی هوشمندی و خلاقیت این ارزش افزوده را افزایش داد. یکی از این روش‌ها پرسیدن این سوال است: «هدف ما از انجام این کارها جیست؟» «قرار است چه ارزشی در جامعه و محیط اطراف مان ایجاد کنیم؟» با کمی تفکر روی این سوال‌ها و چشم انداز سازمانی و ماموریت سازمانی میتوان فرآیند خلق ارزش را دچار تحول کرد و در کنار فعالیت روزانه ارزش‌های بیشتری خلق کنیم.

 

انواع روش‌های ارزش گذاری برای مشتریان

تا اینجا مفهوم ارزش و خلق ارزش را تا حدودی متوجه شدیم. حال، مشتری کیست؟ مشتری به هرکسی که از خدمات ما استفاده کند میگوییم، پس خریدار کیست؟ خریدار شخصی است که برای اولین بار از خدمات یا کالاهای ما استفاده میکند. چگونه خریدار را به مشتری تبدیل کنیم؟ روش های زیادی برای این کار توسط متخصصین این حوزه معرفی شده است ولی یکی از این راه‌ها ارزش گذاری برای انواع فعالیت‌های آن خریدار باعث میشود که خریدار به مشتری تبدیل شود. در دانشجو کیت چه ارزش گذاری‌هایی برای مشتریان انجام میشود؟

ارزش گذاری در سازمان برای مشتری

 

۱- ارسال رایگان

از آنجایی که روش های حمل کالا بسیار متنوع می‌باشد و برای برخی از کالاها دارای هزینه‌های زیادی است، از این رو خدمات ارسال رایگان بر اساس یک قوانین درون سازمانی بسیار برای کاربران اثر گذار خواهد بود. در دانشجو کیت این موضوع از سال ۱۳۹۴ به صورت یک طرح آزمایشی شروع شد و امروزه به صورت یکی از ارزش‌های سازمانی برای کاربران در دسترس است. در دانشجو کیت کافیست مبلغ سفارش شما بیشتر از ۱۵۰ هزار تومان باشد تا کالا به صورت رایگان از طریق شبکه پست جمهوری اسلامی برای شما ارسال شود. میگویید چرا بعضی سایت‌ها با سقف مبلغ کمتری این کار را انجام میدهند؟ جواب مشخص است، هر کسب و کاری که در امید رشد کردن باشد و به اصطلاح نوزاد است، برای رسیدن به هدف از هر روشی استفاده میکند. ولی بدون اینکه بداند که چه اثری در جامعه و محیط اطراف خواهد داشت. از این رو چنین تصمیم گیری‌هایی بسیار سخت و حساس بوده و نیاز است چندین پارامتر مورد بررسی قرار گیرد.

 

۲- دانشجو بن، بستر تخفیف حداکثری برای کاربران وفادار

در دانشجو کیت، کافیست شما یک بار خرید کنید تا در خریدهای بعدی بتوانید تا ۱۴ درصد تخفیف وفاداری دریافت کنید. سیستم تخفیف حداکثری برای کاربران وفادار تحت عنوان «دانشجو بن» در دانشجو کیت راه اندازی شده و فعال است. در اواسط سال ۱۳۹۴ این سیستم راه اندازی شد و در بازه زمانی یک ماه تعداد کاربرانی که از این سیستم استفاده کردند بیش از ۲۳۰ نفر بود و مبلغ ۵۳۶ هزار تومان به کاربران وفادار تخفیف داده شد. این مقدار هر ماه در حال رشد است و خوشحالیم که کاربران از این طرح استقبال کرده اند.

سوال اینجاست که چرا دانشجو کیت باید چنین تخفیفی در اختیار کاربرانش قرار دهد؟ ما بر این باور هستیم که کاربران دانشجو کیت همان اعضای تیم دانشجو کیت بوده و از ارزشمندترین افراد تیم ما هستند، چرا که تمام تلاش سازمانی ما برای رضایت کاربرانمان است. از این رو تصمیم گرفتیم برای کاربران وفادار از حاشیه سود کالاها و خدمات کم کنیم و به جیب کاربران اضافه کنیم. از مهمترین ارزش‌های این سیستم شفاف بودن شیوه عملکرد آن میباشد و کاربران به راحتی میتوانند برای دریافت بیشترین امتیاز برنامه ریزی کنند.

 

ارزش گذاری در سازمان برای مشتری

۳- ارایه مشاوره و پشتیبانی به کاربران

در دانشجو کیت سیستم مشاوره و پشتیبانی کاربران و مشتریان خدمات از ابتدا در مدل کسب و کار دانشجو کیت وجود داشته است. چنانچه کاربری، مشتری یا خریدار کالا و خدمات دانشجو کیت نباشد میتواند از مشاوره رایگان به صورت ارسال ایمیل، تماس تلفنی، چت آنلاین و کامنت استفاده کند. علاوه بر این‌‌ها کاربران و مشتریان دانشجو کیت در هر مرحله از کار و پروژه شان که هستند میتوانند از پشتیبانی مهندسان دانشجو کیت بیشترین بهره را ببرند.

 

۴- عضویت رایگان برای خدمات

در دانشجو کیت بستری برای دریافت عضویت دوره‌ای از کاربران بوجود آورده‌ایم که زیرساخت‌های آن در حال تکمیل شدن است. ارایه عضویت به کاربران وفادار یکی از روش‌های ارزش گذاری در سازمان است. که در دانشجو کیت به آن توجه شده است.

 

۵- آموزش‌های رایگان برای کلیه کاربران

یکی از بنیادی‌ترین اصول در مدل کسب و کار دانشجو کیت، تولید محتوا تحت عنوان آموزش‌های تخصصی الکترونیک و رباتیک و اینترنت اشیاء IOT بوده است. در این روش که نیاز به سرمایه گذاری و تخصیص وقت به تولید محتوا علی الخصوص محتوای آموزشی، دارد. در دانشجو کیت این ارزش به خوبی درک شده و از بدو شروع کسب و کار مدرن دانشجو کیت (منظور از کسب و کار مدرن جهش فعالیت دانشجو کیت و حضور قدرتمند در فضای مجازی و ارایه بیش از ۴ هزار کالا میباشد.) در بستر دیجی اسپارک به عنوان پایگاه تخصصی آموزش الکترونیک و رباتیک و اینترنت اشیاء IOT شروع شده است. در این روش ما آموزش‌های تخصصی را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار میدهیم، البته کاربران هم میتوانند آموزش‌های مورد نیازشان را از طریق چت تلگرام با آی دی @Daneshjookitt به مسئولان فنی و نویسندگان دانشجو کیت اعلام کنند. تا در برنامه تولید محتوا قرار گیرد.

 

۶- فروش ویژه

وجود فروش ویژه در مدل کسب و کار خیلی به کاربران وفادار بستگی ندارد بلکه یک بستری برای ترقیب تمامی کاربران میباشد. در این روش دیگر از دانشجو بن و روش‌‌های ارزش گذاری دیگر، خبری نیست.

 

۷- همایش رایگان

دانشجو کیت از سال ۱۳۹۵ شروع به برگزاری همایش و سخنرانی در مراکز آموزشی و علی‌الخصوص دانشگاه‌ها کرد. در این بستر که نیاز به سرمایه گذاری سازمان دانشجو کیت دارد، همایش آشنایی و آموزش در راستای ارتقاء سطح سواد دانش آموزان به صورت رایگان در واحدهای مختلف برگزار شده است. این شیوه ارزش گذاری، پاسخ به آن دو سوال را تکمیل تر میکند. چون این مدل از ارزش گذاری برای دانشجو کیت افزایش ارزش گردش مالی ندارد، بلکه ارزش اجتماعی آن بسیار مهم است. دانستن و آشنا شدن دانشجویان با تکنولوژی روز میتواند تاثیر بسیاری در مسیر زندگی آن‌ها بگذارد. چرا که جوانان امروز قرار است آینده ساز کشورمان شوند.

یکی از همایش های رایگان دانشجو کیت که در برج میلاد برگزار شد.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۵ دیدگاه

  • من کاربر دانشجو کیت هستم، راجع به آموزش هایتان واقعا کمک میکند و کار راه میاندازد.
    ولى راجع به دانشجو بن من تا بحال بیش از ١٠ خرید داشته ام ولى این درصد که میفرمایید ١۴ درصد را زیاد متوجه اش نشدم. یعنى کدوم ماژول ها ١۴ درصد تخفیف دارن؟
    ممنونم

  • سلام
    من توى همایش دانشگاه مهاجر بودم، مطالبتون خیلى جذاب بود ولى اى کاش بازم بیاید.

  • من میخواستم توی دوره raspberry Pi شرکت کنم ولی قیتش خیلی زیاد بود. اگر دوره های مناسب تر برگزار کنید، هم من میام و هم کلی دوستام هستن.
    متشکرم

  • با سلام و خسته نباشی خدمت تیم دانشجوکیت.من در اکثر همایش های برگزار شده توسط تیم فعال دانشجو کیت شرکت داشتم و بسیا آموزنده ومفید بود

  • ب نظر من دانشجو کیت تونسته به عنوان یک فروشگاه اینترنتی هم تامین کننده کالاهای مورد نیاز ما باشه هم پاسخگویی سریع و آنلاین که بزرگترین مشکل ما کاربرها رو حل کرده است . حتی با وجودی که گاهی اوقات صبر هم کردیم برای دریافت راهنمایی کامل که ارزشش هم داشت . به امید موفقیت روز افزون شما تیم دانشجوکیت