آردوینو آردوینو Arduino Uno آموزش آردوینو پروژه های آردوینو پکیج سنسور آردوینو

آموزش ماژول تشخیص مانع IR Tracking Module پکیج ۳۷ سنسور آردوینو

Arduino-Sensor-Kit-IR-Tracking-Module-digispark
نوشته شده توسط پریسا پوربلورچیان

تشخیص مانع در فرآیندهای تولیدی و یا ساخت ربات‌های مختلف کاربرد دارد. اکثر سنسورهای آسانسورها که همه روزه از آن استفاده می‌‎کنیم، نوعی سنسور IR مادون قرمز است. سنسور مادون قرمز دارای دو قسمت فرستنده و دیگری گیرنده است. هردو سنسور از لطاظ ظاهری شبیه هستند، فقط یکی تیره‌تر است. سنسور تیره‌تر معمولا گیرنده و سنسور دیگر فرستنده است. در رنج فرکانسی ۳۸کیلوهرتز عمل می‌کند. این رنج برای محدوده بینایی انسان نیست. در این آموزش شیوه ساخت مدار تشخیص مانع با برد آردوینو و سنسور IR مادون قرمز TCRT5000 را بررسی می‌کنیم. در ادامه این آموزش با مرجع تخصصی آردوینو به زبان فارسی، دیجی اسپارک همراه باشید.

 



ماژول فرستنده گیرنده IR دارای سنسور TCRT5000 است. سنسور TCRT5000 یک سنسور مادون قرمز اینفرارد یا فروسرخ می‌باشد. دو سنسور مادون قرمز فرستنده و گیرنده در کنار هم بر روی ماژول قرار گرفته شده است. از سنسور TCRT5000 جهت مسیربابی و تشخیص مانع استفاده می‌شود. زاویه دید ماژول فرستنده گیرنده IR متفاوت است. مد کاری سنسور TCRT5000 تا ۹۵۰ نانومتر می‌باشد. با قرار گرفتن پتانسیومتر ۱۰۳ یا ۱۰ کیلو بر روی ماژول IR می‌توانید حساسیت ماژول را تنظیم کنید. ماژول فرستنده گیرنده TCRT5000 دارای ۳ پایه به ترتیب G , VCC , Signal می‌باشد. در ادامه به بررسی راه اندازی ماژول فرستنده گیرنده IR می‌پردازیم.

 


هدف آموزش ماژول تشخیص مانع


ماژول فرستنده گیرنده IR با سنسور TCRT5000 در مسیریابی و تشخیص مانع کاربرد فراوانی دارد. در این آموزش با استفاده از ماژول فرستنده گیرنده IR TCRT5000 و ماژول ال ای دی ۳color module، ماژول بیزر passive buzzer module، ماژول رله تک کانال ۵ ولت Relay 1channel module یک مدار تشخیص مانع خواهیم ساخت. ماژول Tracking پس از تشخیص مانع، ماژول بیزر – Buzzer را فعال کرده و آلارم خواهد داد. سپس ماژول ال ای دی – ۳color تغییر رنگ داده و در نهایت به ماژول رله – relay فرمان داده و فعال خواهد شد. در ادامه به بررسی اتصالات و وسایل مورد نیاز خواهیم پرداخت.

 


ماژول رله ۵ ولت Relay


ماژول رله تک کانال Relay 1channel دارای ولتاژ ۵ ولت و ولتاژ خروجی ۲۲۰ ولت می‌باشد. رله تک کانال دارای توان ۱۰ آمپر است و برای پروژه های DIY مناسب است.  رله Relay در الکترونیک همانند کلید عمل می‌کند. در واقع رله‌ها سوییچ‌هایی هستند که مدارهای الکترونیکی را باز و بسته می‌کنند. رله در خروجی دارای ۳ پایه می‌باشد. پایه وسط مشترک و دو پایه کناری یکی NO به مفهوم Normally Open یعنی به صورت پیش فرض در حالت باز قرار دارد. پایه دیگر NC به مفهوم Normally Close یعنی به صورت پیش فرض در حالت بسته قرار دارد. به طور کلی رله برای انتقال جریان در مدار های الکتریکی کاربرد دارد. ماژول رله تک کانال دارای سه پایه به ترتیب GND , VCC , Signal می‌باشد.

 


ماژول بیزر Passive Buzzer


ماژول بیزر Buzzer module همانطور که از نامش پیداست، به عنوان اسپیکر و بلندگو در الکترونیک استفاده می‌شود. بیزر در واقع یک ماژول سیگنال صوتی الکترومغناطیسی است. بیزر توسط یک مدار الکتریکی و یا یک سیگنال صوتی نوسان و هدایت می‌شود. ولتاژ کاری ماژول بیزر ۵ ولت DC است. در این آموزش من از بیزر پسیو یا passive buzzer استفاده خواهم کرد. ماژول بیزر دارای دو نوع اکتیو و پسیو می‌باشد. در نوع پسیو برای راه اندازی ماژول نیاز به تعریف فرکانس کاری برای عملکرد ماژول بیزر خواهد داشت. ماژول بیزر اکتیو برای راه اندازی تنها نیاز به ولتاژ DC دارد و به راحتی قابل اجرا است و دیگر نیازی به تعریف فرکانس کاری برای عملکرد آن نخواهیم داشت. به عبارتی با شوک الکتریکی ماژول اکتیو فعال خواهد شد.

آموزش ماژول تشخیص مانع IR Tracking Module پکیج 37 سنسور آردوینو -دانشجو کیت

 


ماژول LED RGB 3 Color


ماژول RGB سه رنگ; توسط پین های PWM سه رنگ آبی، قرمز و سبز را به راحتی در اختیار ما قرار می‌دهد. ماژول SMD – color دارای ۴ پایه GND,Blue,Red,Green می‌باشد. با اتصال هر یک از پایه های ماژول به میکروکنترلر، هر سه رنگ تولید خواهد شد. دقت کنید که استفاده از پایه ها در این ماژول به دلخواه می‌باشد. در این آموزش از ۲ پایه آبی (BLUE) و سبز (GREEN) استفاده خواهیم کرد. در ادامه به بررسی اتصالات خواهیم پرداخت.

 

وسایل مورد نیاز:

 آموزش ماژول تشخیص مانع IR Tracking Module پکیج 37 سنسور آردوینو- دانشجو کیت

 


اتصالات مدار آردوینو


  • پایه سیگنال (S) ماژول فرستنده گیرنده IR Tracking را به پایه ۴ آردوینو اتصال دهید.
  • پایه GND ماژول فرستنده گیرنده IR Tracking را به پایه GND آردوینو اتصال دهید.
  • پایه VCC ماژول فرستنده گیرنده IR Tracking را به پایه ۵ ولت آردوینو اتصال دهید.
  • پایه سیگنال (S) ماژول رله تک کانال Relay را به پایه ۸ آردوینو اتصال دهید.
  • پایه GND ماژول رله تک کانال Relay را به پایه GND آردوینو اتصال دهید.
  • پایه VCC ماژول رله تک کانال Relay را به پایه ۵ ولت آردوینو اتصال دهید.
  • پایه سیگنال (S) ماژول بیزر passive buzzer را به پایه ۳ آردوینو اتصال دهید.
  • پایه GND  ماژول بیزر passive buzzer را به پایه GND آردوینو اتصال دهید.
  • پایه VCC ماژول بیزر passive buzzer را به پایه ۳٫۳ ولت آردوینو اتصال دهید.
  • پایه آبی (Blue) ماژول ال ای دی سه رنگ ۳color را به پایه ۵ آردوینو اتصال دهید.
  • پایه سبز (Green) ماژول ال ای دی سه رنگ ۳color را به پایه ۶ آردوینو اتصال دهید.
  • پایه GND ماژول ال ای دی سه رنگ ۳color را به پایه GND آردوینو اتصال دهید.

 


کد آردوینو ماژول تشخیص مانع IR


کد را در نرم افزار آردوینو کپی کنید. طبق اتصالات گفته شده در متن آموزش، ماژول‌ها را به درستی اتصال دهید. حال برنامه را در آردوینو کامپایل کنید. پس از کامپایل ماژول فرستنده گیرنده IR Tracking را به صورت ثابت قرار دهید. در ابتدا سنسور IR با توجه به شدت نور دریافتی از محیط، عمل کرده و هشدار تشخیص مانع را می‌دهد و ماژول ال ای دی – ۳color به رنگ سبز تغییر خواهد کرد. با استفاده از پتانسیومتر ۱۰ کیلو قرار گرفته بر روی ماژول، حساسیت ماژول IR Tracking را تنظیم کنید. حال مانعی در برابر سنسور IR قرار دهید. پس از ایجاد مانع، ماژول ال ای دی – ۳color به رنگ آبی تغییر رنگ داده، سپس ماژول بیزر – Buzzer فعال شده و در نهایت فرمان به ماژول رله – Relay داده و رله فعال خواهد شد. با هر بار دور و نزدیک کردن سنسور IR Tracking از مانع، تغییرات را به خوبی مشاهده خواهید کرد.

محدودیت در دسترسی کامل به این مجموعه آموزش

 

دسترسی کامل به آموزش برای اعضای دیجی اسپارک امکان پذیر است. بخش اصلی آموزش شامل سورس کدهای توسعه داده شده توسط مهندس‌های دیجی اسپارک است. به همین دلیل این آموزش خاص و یکتاست. برای استفاده از آن بایستی عضویت تهیه کنید. تبادل نظر با کاربران و پرسش سوال رایگان است و میتوانید از بخش نظرات همین آموزش اقدام کنید.

 

چنانچه در مراحل راه اندازی و انجام این پروژه با مشکل مواجه شدید، بدون هیچ نگرانی در انتهای همین پست، به صورت ثبت نظر سوالتان را مطرح کنید. من در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ رفع مشکل شما را خواهم داد.

 


پروژه و دریافت بن ارسال رایگان 


برای دریافت بن خرید از دانشجو کیت، کاربران بایستی با استفاده از وسایل این آموزش، پروژه را اجرا کرده و یا حتی مدار جدیدی تعریف کنید. سپس از اجرای کار فیلم گرفته و در شبکه‌های اجتماعی از جمله آپارات و اینستگرام، با هشتگ‌های دیجی_اسپارک و دانشجوکیت  و digispark  و  daneshjookit منتشر کنند. سپس از طریق بخش نظرات در ادامه همین آموزش، جهت دریافت بن خرید ارسال رایگان به ارزش ۱۲۰۰۰ تومان از دانشجو کیت، لینک را زیر همین پست ارسال کنید.

 

در پایان نظرات و پیشنهادات خود را با ما درمیان بگذارید و با اشتراک گذاری این آموزش در شبکه های اجتماعی , از وبسایت دیجی اسپارک حمایت کنید

 

درباره نویسنده

پریسا پوربلورچیان

تولید کننده محتوا / کارشناس IOT

زندگی یعنی پژوهش و فهمیدن چیزی جدید

تلاشم بر این است تجربیاتم در زمینه IOT‌ را به بهترین شکل با شما در میان بگذارم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه

۴۸ دیدگاه

    • سلام
      همانطور که در پروژه گفته شده، باید توسط سنسورها مسیریابی کنید و موتور ها هم باید بر اساس زاویه هدایت کنند.

    • سلام
      از توجه شما ممنونم.
      بله دقیقا سنسور تشخیص مانع بسیار در پروژه های رباتیک پرکاربرد است.
      برای ارسال پروژه باید کد را به صورت یک فایل متنی ارسال کنید. دقت داشته باشید اولویت برای دریافت کد تخفیف برای کسی است که اولین نفر کد ارسال نماید.

  • با سلام و خسته نباشید
    نقش رله تو این پروژه که اموزش دادین چی بود ؟منظورم اینه چه کاربردی داشت

    • سلام
      از توجه شما ممنونم.
      در واقع رله به عنوان سوییچ یا کلید عمل میکند. میتوانید خروجی رله را به یک دیوایس دیگر متصل و کنترل کنید. در این آموزش پس از اینکه ماژول IR Tracking مانع را تشخیص میدهد، ال ای دی و بیزر جهت آلارم روشن میشود. سپس به رله فرمان داده و رله فعال میگردد که میتوانید خروجی رله را به یک وسیله یا دیوایس دیگری متصل کنید.

  • سلام وخسته نباشید به تیم دیجی اسپارک
    این آموزش واقعا برای ساخت ربات های کوچیک خیلی خوبه و من دیر پیداش کردم
    خواستم از این طریق تشکر کنم

    • سلام
      در متن کد چند فرکانس برای بیزر معرفی شده است، میتوانید آن را جایگزین کنید و فرکانس آن را تغییر دهید.

  • سلام
    میشود به جای ال ای دی ساده از ال ای دی های نئوپیکسل با همین کد شما استفاده کنم. هر کاری کردم روشن نشد.

    • سلام
      امکان پذبر است ولی باید کتابخانه ال ای دی نئوپیکسل را فراخوانی و در کدها تغییرات ایجاد کنید. در سایت چند آموزش در این خصوص ارائه شده است، بررسی کنید.

  • سلام خانم بلورچیان
    از توضیحات کامل شما ممنونم. من این آموزش با سرچ از آپارات دیدم
    باز هم ممنون

    • سلام
      بله تمامی آموزش های این پکیج به صورت رایگان در سایت قرار گرفته شده است.

  • سلام
    از اینکه با صبر و حوصله تمامی کدها را توضیح دادید واقعا ممنونم.
    واقعا کار بزرگ و قابل احترامی است.
    موفق باشید.

  • سلام خانم پوربلورچیان
    خیلی اموزش خوب و کاربردی بود و من انجام دادم درست کار کرد البته با کمی تغییر برای نیاز خودم فقط یه سوال ببخشید این سنسور در مقابل با انسان خوب جواب نمی دهد منظور اینه که زمانی که انسان جلوش بایستد تشخیص بده اگر لطف کنید یه سنسور قوی تر معرفی کنید ممنون میشم!؟

    • سلام و تشکر ازشما
      در خصوص تغییرات اگر تمایل دارید می‌توانید کدهای جدید را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. در خصوص تشخیص انسان، این سنسور اصلا انتخاب مناسبی نیست، چرا که بر اساس تجربه بنده از فاصله حدود ۶۰ سانتیمتر به بعد، دقت آن افت می‌کند. برای تشخیص انسان چند سنسور وجود دارد، بسته به کاربرد مورد نظر شما بایستی انتخاب شود. در این خصوص بیشتر توضیح دهید تا بتوانم راهنمایی کنم.

  • باسلام
    خانم پوربلورچیان
    آیا میشود از چند سنسور تشخیص مانع همزمان در این پروژه استفاده کرد.؟
    باتشکر

    • سلام
      بله مانعی ندارد تنها باید در کدها تغییراتی ایجاد کنید.

      • بله. هنوز کسی ارسال نکرده؟
        منظورتون خط سیاهه یا سفیده؟ یا اینورت هم تو برنامه باشه؟

        • سلام مجدد
          خیر پروژه ارسال نشده است .
          برای خط سیاه و سفید هم تفاوتی ندارد و خودتان تعیین کنید.

            • سلام مجدد
              برای ارسال پروژه بایستی در فایل متنی توسط سایت‌های اشتراک گذاری فایل بارگذاری کرده و سپس لینک را اینجا ارسال کنید.

  • میشه سنسوری معرفی کنید که زاویه دید بسیار محدود داشته باشه و دید نقطه ای. البته قیمت کم و برد تا ۱ متر و به نور حساس نباشه. مادون قرمز یا التراسونیک ؟

    • سلام
      معمولا برای اینجور موارد پیشنهاد می‌شود، چند سنسور را ترکیب کنید تا دقت لازم را داشته باشد.

  • سلام
    در خط بیستم (۲۰) برای من این ارور رو میده
    too few arguments to function ‘void digitalWrite(unit8_t, unit8_t)
    ممنون میشم جوابمو بدید

    • سلام
      خط ۲۰ مربوط به دستور DigitalRead می‌باشد و اروری که ارسال کرده اید، دستور digitalWrite است.
      مجددا بررسی کنید.

  • سلام خسته نباشید خانوم پوربلورچیان …ببخشید برای سخت رادار با آردوینو چطور میشه فاصله تشخیص مانع از دستگاه رو بیشتر کرد؟؟

      • ممنونم
        ببخشید میشه اشاره کنید چه نوعی از سنسور مثلا؟؟ رنج حدود ۳۰۰ الی ۵۰۰ متر؟؟
        این شامل فرستنده میشه یا فقط سنسور دریافت کننده ؟