تکنولوژی

آیا می شود اتومبیل در حال حرکت را هک کرد؟

نوشته شده توسط اروند طباطبایی

اندی گرینبرگ “Andy Greenberg” در حال رانندگی با ماشین در خیابان بود که یک لحظه کنترل ماشین را ازدست داد. در یک لحظه برف پاکن ها شیشه ها و رادیوبه طور ناگهانی شروع به کار کردند و بعداز چد دقیقه موتور ماشین نیز خاموش شد. گرینبرگ تمام تلاش خود را برای کنترل ماشین انجام می داد اما موفق نشد. ماشین آن هک شده بود.

بله تعجب نکنید شما هم اکنون می توانید اتومبیل را به لیست وسایل و برنامه هایی که می توانند هک شوند اضافه کنید. دو محقق امنیتی  Charlie Miller  و  Chris Valasekماشین گرینبرگ را هک کرده بودند آنها می خواستند به گرینبرگ نشان دهند ماشین را نیز می توان هک کرد و این کار را به خوبی انجام دادند و پایان کار آنها افتادن ماشین در چاله ای بزرگ بود.

این کارشناسان امنیتی توانستند جیپ چروکی Jeep Cherokee گرینبرگ را که ممکن است شما نیز یکی از آنها را در خانه داشته باشید را از کاربیاندازند. آنها با ترفند های بسیار ساده صفحه نمایش دیجیتال ماشین را هک کردند. این دو محقق این کار را از طریق سیستم سرگرمی معروف Uconnect انجام دادند که دراینترنت سیستم های شبیه به Uconnect بسیار زیاد وجود دارد.

آزمایشهای امنیتی در نسل جدیدتر اتومبیل که بیشتر به اینترنت متصل هستند نیز انجام دادند. هکرها از توانایی خود برای کنترل از راه دور اتومبیل ها خود نیز شگفت زده شدند. Valasek در اینباره می گوید ” ما خودمان هم از اینکه توانستیم به راحتی با اینترنت این ماشین ها را هک کنیم تعجب کردیم”

فیات کرایسلر”Fiat Chrysler” برای حل  این مسئله امنیتی یک نرم افزار وسایل نقلیه که شبیه به تبلت و گوشی همراه است برای نصب در ماشین به منظور کاهش خطر بالقوه دسترسی غیر مجاز و غیرقانونی به سیستم های خودرو را ایجاد کرد. این نرم افزار می تواند توسط اینترنت به روزرسانی شود.

این دو محقق توانستند ۴۷۱۰۰۰ وسایل نقلیه دیگر را نیز هک کنند. آنها طی مقاله ای در کنفرانس امنیتی این کار را اعلام کردند و امیدوارند با کشف توانایی هک ماشین تولید کنندگان آگاه شوند و بتوانند پاسخی سریع به ضعف امنیتی ماشین تولیدی خود بدهند و به این مشکل رسیدگی کنند.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه