تکنولوژی سخت افزار

تولید هر آنچه فکر می کنید با پرینترهای سه بعدی

تولید هر آنچه فکر می کنید با پرینترهای سه بعدی - دیجی اسپارک
نوشته شده توسط اروند طباطبایی

پرینتر های سه بعدی

سرعت پیشرفت تکنولوژی در قرن ۲۱ بسیار سریع تر از آن چیزی است که بشر قادر به تصور آن باشد به طوری که در لحظه یک اختراع در حال شکل گیری است.در ادامه به بررسی یکی از این اختراعات شگرف که در هر زمینه می تواند در خدمت بشر باشد می پردازیم.

پرینت سه بعدی چیست؟

پرینت سه بعدی در واقع ساخت اجسام با استفاده از یک فایل داده بوده که توسط دستگاه مخصوص و با استفاده از مواد اولیه ی مخصوص استخراج یا پرینت می گردد.در پرینت سه بعدی جسم پرینت شده دارای سه مشخصه طول و عرض و ارتفاع بوده و تمامی زوایای آن قابل مشاهده است.

نحوه ی کارکرد پرینتر های سه بعدی

ابتدا طراح توسط نرم افزارهای مخصوص همچون نرم افزار CAD یا ۳D MAX جسم مورد نظر رو با در نظر گرفتن تمامی زوایا و جوانب آن طراحی کرده و یا توسط اسکنرهای قدرتمند که در سال های اخیر طراحی و تولید شده اند از جسم عکس برداری کرده و سپس توسط دستگاه مخصوص خروجی مورد نظر را دریافت می کنند .

 تولید هر آنچه فکر می کنید با پرینترهای سه بعدی - دیجی اسپارک

موارد استفاده پرینت های سه بعدی

۱-استفاده در علم پزشکی

۲-استفاده در علم فضانوردی

۳-استفاده در صنعت

و غیره

استفاده در علم پزشکی

نقش پرینتر های سه بعدی در علم پزشکی بسیار بزرگ و کارآمد بوده است به نحوه که اکنون در حال بررسی برای تولید اندام از دست رفته برای انسان ها می باشند.برای مثال آخرین نمونه از موارد استفاده از این تکنولوژی پرینت بینی برای یک کودک بوده است که از بدو تولد بدون بینی بوده است.

استفاده در علم فضانوری

پرینتر های سه بعدی در علم فضانوردی باعث ایجاد سهولت برای دسترسی فضانوردان به ابزارها و وسایل مورد نیاز در ایستگاه های فضایی شده است.در ماه های اخیر یک دستگاه پرینتر سه بعدی به یکی از ایستگاه فضایی ارسال شد که توسط آن توانستند چند ابزار مورد نیاز جهت تعمیر آن ایستگاه را طراحی و پرینت کرده.

استفاده در صنعت

پرینترهای سه بعدی در صنعت هنوز به صورت گسترده و همگانی مورد استفاده قرار نگرفته است ولی در آینده نزدیک و طی برنامه ریزی هایی که شده است ، قادر به تولید دستگاه های صنعتی خواهند بود.

درباره نویسنده

اروند طباطبایی

بنیانگذار دیجی اسپارک: اولین مرجع تخصصی امبدد سیستم به زبان فارسی / کارشناس سئو و تولید محتوا

هرچه می آموزم میبینم که خیلی کم آموختم. علاقه به رباتیک و تکنولوژی دارم. امیدوارم بتونم دانشی را که آموخته‌ام، به روش‌های مختلفی به کاربران علاقمند منتقل کنم.

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه