تکنولوژی

سنسوری برای شناسایی آلودگی های آب و تشخیص نوع باکتری

سنسوری برای شناسایی آلودگی های آب و تشخیص نوع باکتری
نوشته شده توسط آزاده مختاری

اگر بخواهیم به سالم بودن آبی پی ببیریم باید آن را آزمایش کنیم و پس از مشاهده نتایج آزمایش به بررسی سالم بودن آب بپردازیم. ممکن است این عمل کمی زمان بر باشد ودر همان لحظه که به پاسخ آزمایش نیاز داریم جوابگو نباشد. بنابراین ممکن است در مکانی با توجه به شرایط به آزمایش فوری آب نیاز داشته باشیم بنابراین راه حل قبلی ممکن است مورد استفاده قرار نگیرد و باید در پی یک راه حل جدید باشیم.

در ادامه در دیجی اسپارک به معرفی سنسوری برای شناسایی آلودگی های آب و تشخیص نوع باکتری می‌پردازیم.

این سنسور که توسط شرکت SBT Aqua توسعه یافته است از تکنیک فلو سایتومتری امپدانس استفاده می‌کند. با استفاده از یک نمونه‌ی مایع به طور مداوم از طریق یک کانال میکروسیال سالم بودن آب را بررسی می‌کند.این کانال از مجموعه ای از الکترودها ساخته شده است و یک سیگنال الکتریکی با چند ولتاژ از طریق این کانال اعمال گردد. با گذر جریان باکتری‌ها یا سایر ذرات از الکترودها، تغییری در امپدانس به وجود می‌آید که توسط سنسور شناسایی می‌شود. با توجه به این که تغییرات آمپدانس توسط باکتری‌ها با تغییرات آمپدانس توسط سایر ذرات آبی متفاوت است بنابراین شناخت نوع آمپدانس به راحتی انجام می‌شود و می‌توان اطلاعات بلادرنگ دقیقی از غلظت این ذرات در نمونه بدست آورد.

یکی از ویژگی‌های جالب این سنسورها این است که به راحتی می‌توانند تغییرات آمپدانس بین باکتری‌ها را نیز شناسایی و با توجه به این ویژگی شرکت سازنده مدعی است که می‌تواند به طور همزمان تمامی انواع باکتری‌های موجود در آب را تشخیص دهد.

این سنسور علاوه بر این که به طور دستی می‌تواند برای بررسی میزان سالم بودن آب در مکان‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد همچنین می‌تواند با ادغام با ایستگاه‌های تست آب خودکار در یک منطقه برای بررسی سالم بودن آب‌های یک آبراه نیز مورد استفاده قرار گیرد و با شناسایی نوع میکروب و باکتری و آلارم‌های مختلف میزان خطرناک بودن باکتری را اعلام کند.

ساخت این سنسور هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد و انتظار می‌رود از اواسط سال آینده فرایند تجاری سازی آن آغاز گردد.

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه