تکنولوژی

طراحی تایرهای هوشمند سازگار با شرایط جاده

طراحی تایرهای هوشمند سازگار با شرایط جاده
نوشته شده توسط آزاده مختاری

 یکی از نکاتی که در رانندگی حرف اول را می زند لاستیک یا همان تایر است که در جاده ها وشرایط متفاوت اگر سازگار نباشد با وجود بهترین خودرو بازهم به مشکل برخورد می کنند. بنابراین اگر تایر بتواند خود را با شرایط جاده وفق دهد در سرعت وکاهش تصادفات رانندگی تاثیر دارد.

در ادامه با دیجی اسپارک همراه باشید.

بنابراین شرکت Kumho بامطالعاتی که روی تاثیر سازگاری خودروها با تایر اتومبیل انجام داد به طراحی تایرهای هوشمند سازگار با شرایط جاده پرداخت که با تغییر شرایط جاده خود را وفق دهند.

مهم ترین ویژگی این فناوری در تغییر هوشمندانه عاج‌های سطح تایر است. تایر جدید این شرکت که تحت‌عنوان Maxplo شناخته می‌شود موفق به کسب جایزه کلاس ” آینده نگری” در مسابقه بزرگ طراحی A’ Design Awards ایتالیا شده است. مهم‌ترین ویژگی این تایر عدم هوا در آن است و به جای آن که عاج‌های ثابتی داشته باشد در شرایط آب وهوایی متفاوت عاج های ساختاری آن تغییر می کند. وبا توجه به حرکت خودرو روی سطح خشک، مرطوب و یخ زده، عاج‌های آن متفاوت می شود. این تایر هوشمندانه‌ خود را با هر وضعیتی وفق می‌دهد تا خطر انحراف خودرو و بروز تصادفات جلوگیری شود.

یکی از حالت‌های جالب توجه این تایر مربوط به حرکت آن روی سطح پوشیده از آب است که در این وضعیت عاج‌های آن بخش قابل‌توجهی از آب بین تایر و سطح جاده را به اطراف پمپاژ می‌کنند تا لغزندگی خودرو در حین حرکت به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد.

همچنین در برف ویخ دارای یک عاج مخفی زیر عاج ها قرار داده شده است که با توجه به شرایط قابل استفاده می گردد.این تایر دارای یک موتور الکترونیکی با سوخت هیدروژن برای آینده نگری در آینده است.و اندازه آن  ۷۰۰× ۷۰۰ ×۲۵  میلی متر و وزن آن ۱۲کیلوگرم است.

دیوید باشا مدیر شرکت Kumho در باره طراحی این تایر می گوید: یکی از اهداف اصلی این تایرها آینده نگری است و با توجه به این که ممکن است تا چندسال آینده طراحی جدیدی مطرح نشود این تایرها تا چندسال آینده کارا خواهند بود.

درباره نویسنده

آزاده مختاری

تبادل نظر و رفع عیب با ثبت دیدگاه